ורדה אלשיך: "מגה לא מופעלת בהפסד"

השופטת בדימוס ורדה אלשיך סבורה שהמחירים שהוצעו עבור הרשת "הם לא מציאותיים", שהטענות כי הנאמנים דחו את המכירה כדי להגדיל את שכרם "גובלות בדיבה", ושגורמים הקשורים לנושא מגה "הפכו להיות פופוליסטים"

ורדה אלשיך / צילום: יונתן בלום
ורדה אלשיך / צילום: יונתן בלום

נאמני מגה זוכים היום (ד') לתמיכה מכיוון בלתי צפוי: עובדי מגה מגבים את המהלך שביצעו הנאמנים, רו"ח גבי טרבלסי, עו"ד אודי גינדס ואמיר ברטוב, לדחיית מכירת הרשת מאחר שההצעות שהוגשו אינן מספקות.

מאז הודיעו הנאמנים על דחיית המכרז שלשום (ב') בשעות הערב המאוחרות, הם נמצאים במתקפה תקשורתית וביקורת מצד חלק מהמציעים שהשתתפו במכרז.

השופטת בדימוס ורדה אלשיך, היועצת המשפטית המלווה את עובדי מגה בהליכים, דוחה את הביקורת נגד הנאמנים, ומסבירה כי נוכח ההצעות שהוצעו, לא הייתה להם ברירה אלה לדחות את המכירה. "זה המעשה הנכון. ההצעות שעלו הן הצעות של לקנות את מגה במחירי חיסול, וזה לא מה שמגיע לרשת".

- בסביבת הנאמנים מכוונים לסכום של 400 מיליון שקל - סכום רחוק מאוד מהסכומים שנמצאים על השולחן, הנעים בין 120 ל-160 מיליון שקל. את מאמינה שהם יכולים להגיע לתמורה כזאת?

"מאוד קשה להתנבא ולהגיד אם הם יקבלו מאות מיליונים, אבל דבר אחד ברור - והוא שבמחיר שמוצע כרגע אין סיבה למכור את מגה ולא צריך למכור את מגה. המחירים שעומדים על הפרק הם לא מציאותיים, ולמחיר הזה תמיד אפשר יהיה לחזור. נכון עשו הנאמנים שעצרו את המהלך.

"אם הם לא היו מסוגלים להתקיים עוד יום אחד, ומחר היה נופל השאלטר, המקררים היו מפסיקים לקרר, ולא הייתה אספקת סחורה - אז יכול להיות שבכל מחיר צריך למכור. אבל למה שאני אכניס את הראש מתחת לגיליוטינה בשעה שאני עוד יכולה ללכת זקופה ולקוות שיהיה מצב יותר טוב?". 

■  מגה מדממת: מפסידה 8-10 מיליון שקל מדי חודש 

"הרשת מטפסת למעלה"

הביקורת כנגד המפרקים על כך שאינם מציאותיים לגבי הסכום שבו תימכר הרשת, מזכירה לאלשיך את הדיונים שהתנהלו סביב מכירתה של רשת קלאבמרקט שקרסה, וששופרסל רכשה בכ-800 אלף שקל.

"כשופטת עסקתי במכירת קלאבמרקט, וכשהסיפור שלה התחיל, אף אחד לא האמין שיקבלו עליה בסופו של יום קרוב למיליארד שקל. אמרו שזו רשת מתה. אותו דבר אומרים על מגה, אבל זה לא נכון. מגה היא רשת שכרגע אפשר להפעיל, היא די מאוזנת, ואין סיבה למכור אותה במחיר מציאה ולפרק אותה".

- הפעלת הרשת במסגרת הקפאת הליכים כרוכה בהפסד. מבקרים את הנאמנים על כך שהם כל הזמן מעמיקים את הבור בקופה.

"הרשת לא מופעלת בהפסד כרגע, להפך. אמנם הנאמנים לא עמדו ב-100% בציפיות וביעדים שהציבו לעצמם (למשל, סימנו יעד מכירות שבועיות של כ-50 מיליון שקל שלא הושג, אל"ו), אבל הרשת מטפסת למעלה. כולם כל הזמן הדגישו שחייבים למכור לפני פסח, ואם לא אז הרשת אבודה, אבל הנאמנים נערכו לזה שבפסח אפשר יהיה לערוך קניות ברשת, וברור שזה יעלה את הרווחים, ואולי הם אפילו יגיעו ליעדים".

אלשיך נחרצת בדעתה כי כל דברי הביקורת שנשמעו ביממה האחרונה נגד הנאמנים - מוטב היה שלא ייאמרו, אך דבר ביקורת אחד מצליח לקומם אותה במיוחד: הטענה שלפיה הם דוחים את המכירה כדי להגדיל את שכר-הטרחה שיגרפו מהמכירה.

"מאוד הפריעה לי התקיפה שתקפו את הנאמנים אנשים בורים, שאין להם מושג, והם לא מבינים איך נקבע שכר הנאמנים, בטענה שהם דוחים את המכירה כדי להגדיל את שכר-טרחתם. זה כמעט גובל בהוצאת דיבה, לומר שהנאמנים עושים את זה בכוונה כדי שהתהליך יימשך. זה לא מדויק ברמות קיצוניות.

"הנאמנים מפעילים את כל המשרדים שלהם רק לתיק הזה ומושבתים בתקופה הזאת, אז ברור שהם רוצים לגמור את התהליך, והם היו שמחים אם זה היה נגמר בחודש שעבר, אבל הם לא ימכרו בנזיד עדשים. מי שאומר שהם נהנים מהימשכות ההליך אלה כל מיני אנשים פופוליסטיים".

"בכלל", מוסיפה אלשיך, "כל מיני גורמים סביב הפרשה הפכו להיות פופוליסטיים. על מקדש הצרכנים והצורך להשביע את הצרכנים ושיהיה להם נחת ושמחה ושיגוננו עליהם, צריך להקדיש את העובדים. סליחה, הסדר צריך להיות הפוך, מפני שאם לשוק ייפלטו 3,500 מובטלים, זה יהיה הרבה יותר גרוע מההפסד של הצרכנים. אני בהחלט בעד להגן על הצרכן, אבל לא צריך להפוך את זה לחזות הכול".

 

"העובדים סומכים על הנאמנים"

- ובכל זאת, העובדים לא פוחדים ממצב שדחיית המכירה תוביל לכך שהרוכשים הקיימים ייעלמו, לא יבואו רוכשים חדשים, ולא יהיה למי למכור את הרשת?

"העובדים פוחדים בכל מצב. אני לא מאמינה שהמציעים - הנוכחיים לפחות - לא יפטרו חלק מהעובדים בעוד שנה. אבל העובדים של מגה הם עובדים טובים, ואני יודעת שגם משופרסל פנו אליהם כבר, מאחורי הגב של כל המהלך, והציעו להם לעבור לעבוד שם, ועדיין העובדים לא עושים את זה. זאת אומרת שהעובדים גם מאמינים שיהיה טוב. הם סומכים על הנאמנים.

"בוודאי שהעובדים מפחדים. הם מפחדים להיות מפוטרים, הם מפחדים שהם לא ימצאו עבודה; אבל למרות שהנבואה ניתנה לשוטים, אני מוכנה להתנבא ולומר שבמחיר הנוכחי שמונח על השולחן, תמיד אפשר יהיה לקנות את מגה.

"המציעים לא יחזרו בהם - לא רמי לוי ולא אף אחד אחר. לחזור לרמי לוי ולמכור לו תמורת 140-150 מיליון שקל תמיד אפשר יהיה, או למכור לאחרים שמציעים לפצל את הרשת. לפצל את הרשת תמיד אפשר, ולדעתי האישית זה לא רצוי בכלל".