אפריקה תעשיות: "אי-ודאות למימוש התוכניות לפירעון החובות"

זאת לאחר שדיווחה על הפסד של 159 מיליון שקל ב-2015, עיקרו בחברה-הבת נגב קרמיקה

לב לבייב אברהם נובוגרוצקי / צילום: תמר מצפי
לב לבייב אברהם נובוגרוצקי / צילום: תמר מצפי

הצרות של חברת אפריקה תעשיות רחוקות מלהסתיים. כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, אפריקה סיימה את הרבעון הרביעי של 2015 בהפסד עצום של 71 מיליון שקל, אשר מיוחס ברובו הגדול לתוצאות החברה-הבת נגב קרמיקה. ההפסד הרבעוני הכבד השלים הפסד שנתי של 159 מיליון שקל (מתוכו חלקה של נגב קרמיקה 130 מיליון שקל) והפסד דו-שנתי של 239 מיליון שקל, אשר שחק את ההון העצמי של אפריקה תעשיות ל-156 מיליון שקל בלבד, לעומת 406 מיליון שקל בסוף 2013.

בדוחות 2015 של אפריקה תעשיות אמנם לא נכללה הערת "עסק חי" מצד רואי החשבון, אולם אלו ציינו, כי קיימת "אי-ודאות למימוש תוכניות ההנהלה לפירעון התחייבויותיה של החברה".

לאפריקה תעשיות שתי החזקות מרכזיות: פקר פלדה, שפועלת בתחום שיווק הפלדה, ונגב קרמיקה, שפועלת בתחום של ייצור ושיווק אריחי הקרמיקה ומוצרי גמר בנייה. לעיקר ההפסד בשנתיים האחרונות, בהיקף של 168 מיליון שקל, אחראית נגב קרמיקה, והוא נבע בעיקר מהקמת מפעל יקר מדי ובעל כושר ייצור גדול מדי בירוחם, שאינו מצליח לפי שעה לממן את ההשקעה העצומה בו.

אפריקה תעשיות, תחת שרביטו של המנכ"ל הקודם אבי מוטולה, שכנעה את הדירקטוריון בראשות היו"ר אברהם נובוגרוצקי להקים לנגב קרמיקה מפעל בעל כושר ייצור כפול מהנדרש עבור השוק המקומי, מתוך הנחה כי הדרך להשגת צמיחה עתידית עוברת דרך השקת פעילות של יצוא אריחים מובחרים לחו"ל. אלא שלפי שעה תוכניות היצוא אינן מתממשות, ועלויות המימון, ההקמה וההפעלה של המפעל החדש גוררות את נגב קרמיקה להפסדים כבדים.

ההפסדים, שהחלו להיערם במחצית השנייה של 2014, הובילו לפיטוריו של מוטולה משני התפקידים שהחזיק, מנכ"ל נגב קרמיקה ומנכ"ל אפריקה תעשיות, במארס 2015. לאחר עזיבתו, התגלו אי-סדרים כספיים חמורים בדרך רישום ההכנסות, האשראי ללקוחות והמלאי בנגב קרמיקה, שחייבו את החברה לערוך את דוחותיה מחדש וחשף אותה לתביעות ייצוגיות מצד משקיעים שראו את מניית החברה מאבדת בתגובה יותר ממחצית מערכה.

מגעים עם הבנקים

גילוי הרישומים הכוזבים הוביל גם לפיטוריהם של סמנכ"ל הכספים של נגב קרמיקה, אביהו איבשיץ, ושל מנהלת שירות הלקוחות של החברה, גלית בן מאיר. בהמשך נחקרו השלושה ברשות ני"ע בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, שיבוש מהלכי משפט, מרמה והפרת אמונים, בכך שגרמו להצגת נתונים כוזבים בדוחות הכספיים של נגב קרמיקה בשנים 2011-2014 באמצעות יצירת שינויים, באופן שיטתי מתוחכם ומתמשך, בערך המלאי, בהכנסות החברה ובסעיפים נוספים בדוחות.

חודשים אחדים לאחר פיטורי מוטולה, מונה לנגב קרמיקה מנכ"ל חדש, עמרי לוטן, שתפקידו לשקם את החברה. את 2015 סיימה נגב עם עלייה של 3% בהכנסות ל-832 מיליון שקל, אבל גם עם הפסד תפעולי עצום של 82 מיליון שקל. במטרה לתקן את המצב, נכתב בדוחות כי נגב קרמיקה ערכה תוכנית התייעלות שכללה קיצוץ הוצאות, צמצום מצבת כוח האדם והורדה של תפוקות המפעל ועלויות הייצור. במקביל, מקיים מנכ"ל נגב מגעים עם הבנקים לפרישה מחדש של ההלוואות שמימנו את הקמת המפעל.

אפריקה תעשיות מציינת כי בסוף 2015 היו ברשותה כ-20 מיליון שקל, אולם 19 מיליון שקל מתוכם שימשו לפני כשבועיים לתשלום החצי-שנתי בגין הלוואה שנטלה החברה מגופים מוסדיים (מגדל ומיטב דש) למימון פעילותה. היקף הלוואה זו עמד בסוף 2015 על 170 מיליון שקל, והיא סווגה בדוחות כהלוואה לזמן קצר, מאחר שאפריקה תעשיות אינה עומדת בהתניות הפיננסיות שהוצמדו להלוואה.

עוד נכתב בדוחות, כי לאחר מגעים עם המלווים, קיבלה מהם הנהלת אפריקה תעשיות כתב ויתור מעמידה בהתניות הפיננסיות למשך שנה. עם זאת, הצורך לפרוע תשלום נוסף של 19 מיליון שקל כבר בספטמבר מחייב את החברה והחברות הבנות לצעדי התייעלות ותיקון הליקויים.

בטווח הקצר, מאמין דירקטוריון אפריקה תעשיות  בראשות נובוגרוצקי כי בחודשים הקרובים תקבל החברה תזרים של 14 מיליון שקל מחברות זרות שבבעלותה. לחלופין קיימת לה האפשרות למכור את המניות הרדומות שברשותה (9.5% מההון המונפק) תמורת 20 מיליון שקל (לפי ערך שוק נוכחי).

עם זאת, כדי לעמוד בתשלומי החוב גם בעתיד, מציינת אפריקה תעשיות כי הנהלתה פועלת לממש נכסים בטווח הבינוני-ארוך, הן בתחום הפלדה והן בתחום עיצוב הבית. "בגין חלק מהפעילויות מתנהלים מגעים ראשונים עם רוכשים פוטנציאליים", נכתב בדוחות.

בינתיים, תידרש הנהלת אפריקה תעשיות בראשות המנכ"ל הטרי יקי ודמני, לטפל גם בתוצאות המאכזבות של פקר פלדה. מגזר הפלדה אמנם הציג ב-2015 ירידה של 39% בהפסדים ל-14 מיליון שקל, אולם גם ירידה של 8% בהכנסות ל-990 מיליון שקל.

גם פקר פלדה נמצאת בהפרה של התניה פיננסית לבנקים בקשר עם הלוואה של 120 מיליון שקל, ועקב כך מקיימת מגעים לקבלת כתבי ויתור מהם (חלק מהבנקים כבר נתנו כתבי ויתור). מדובר בחלק מתוך סך אשראי בנקאי של 1.5 מיליארד שקל שנטלו על עצמן החברות הבנות של אפריקה תעשיות.

תוצאות אפריקה תעשיות
 תוצאות אפריקה תעשיות