אליאנס נמכרת ליוקוהמה מיפן ב-1.2 מיליארד דולר

הבעלות בחברה, שבעבר עמדה בפני פשיטת רגל, ושלפני שלוש שנים נמכרה לקרן הפרייבט אקוויטי KKR לפי שווי של חצי מיליארד דולר, מחליפה ידיים פעם נוספת ■ נכון להיום, מרוכזת כ-20% מפעילות אליאנס בישראל והיתר במפעלי ייצור בהודו

סיפור הסינדרלה המדהים של אליאנס, יצרנית הצמיגים מחדרה, נמשך. החברה, שבעבר עמדה בפני פשיטת רגל, ושלפני שלוש שנים נמכרה לקרן הפרייבט אקוויטי KKR לפי שווי של חצי מיליארד דולר, מחליפה בעלים פעם נוספת. הפעם הרוכשת היא חברת הצמיגים היפנית יוקוהמה ראבר (Yokohama Rubber), שתשלם סכום שהוא יותר מכפול מזה ששולם בזמנו על ידי KKR - כ-1.18 מיליארד דולר נטו (בניכוי חוב). כך נודע ל"גלובס".

הרוכשת היפנית דיווחה בשבוע שעבר על חתימת ההסכם לרכישת הבעלות המלאה ב-ATG (Alliance Tire Group), החברה האם של אליאנס, מידי KKR ובעלי מניות נוספים, כחלק מתוכניותיה להרחיב את עסקי הצמיגים המסחריים שלה. הרכישה צפויה להיסגר ב-1 ביולי 2016, עם השלמת כל הדרישות לרבות אישורים רגולטוריים.

ATG פיתחה מומחיות מיוחדת בייצור ומכירת צמיגים למכונות בענפי החקלאות, התעשייה, הבנייה והיערנות. היא מוכרת צמיגים רדיאליים וצמיגים במבנה מעורב (bias) לכלי הרכב בענפים הללו ב-120 מדינות בעולם, ומתמקדת בשוקי צפון אמריקה ואירופה. נכון להיום מרוכזת כ-20% מפעילות החברה בישראל, והיתר במפעלי ייצור בהודו. פעילות מפעל אליאנס בישראל מובילה בפיתוח וייצור הצמיגים החדשניים של הקבוצה, ומועסקים בו כ-650 מתוך כ-3,000 עובדיה. יו"ר אליאנס מאז שנת 2002 הוא ישראל (איזיה) צ'צ'יק.

יוקוהמה ראבר אינה מייצרת או מוכרת כיום צמיגים לכלי רכב בענפי החקלאות או היערנות, ורכישת ATG תחזק את קו המוצרים שלה עם צמיגים מסחריים. הביקוש לצמיגים לכלי רכב חקלאיים צפוי לגדול כתוצאה מהשימוש הגדל במכונות חקלאיות שהוא חיוני להתייעלות חקלאית ולמילוי הביקוש למזון מצד אוכלוסיית העולם הגדלה.

יוקוהמה ראבר, חברה יפנית בת 100 שנה, נמצאת כעת בשלב הרביעי של תוכנית ניהולית לטווח בינוני הקרויה Grand Design 100 (GD100). התוכנית שואפת להרחיב את קו המוצרים של החברה לצמיגים מסחריים, שיהוו נדבך מרכזי חדש באסטרטגיית עסקי הצמיגים שלה. לאור זאת, מקצה החברה משאבים לפיתוח והרחבת המכירות של צמיגים רדיאליים גדולים במיוחד לציוד כרייה ובנייה.

בנוסף, יוקוהמה ראבר החלה לאחרונה בייצור צמיגי משאיות ואוטובוסים במפעל חדש במדינת מיסיסיפי בארה"ב, ומתעתדת להמשיך ולטפח את הייצור המקומי למילוי הצריכה המקומית. רכישת ATG תחזק את עסקיה של יוקוהמה בצמיגים מסחריים ותאיץ את ההתרחבות הגלובלית המתמשכת של החברה.

בעסקה הקודמת שבה הועברה הבעלות באליאנס, לפני שלוש שנים, רכשה KKR, אחת מקרנות ההשקעה הגדולות והוותיקות בעולם, כ-90% ממניות ATG: 75% שהיו בידי קרן השקעות אמריקאית אחרת, Warburg Pincus, ועוד 15% מידי משפחת מאהנסריה ההודית. המשפחה, הפועלת בתחום הצמיגים בהודו, נותרה לאחר המכירה עם כ-10% ממניות ATG.

עברה שינוי דרמטי

מפעל "צמיגי אליאנס" הוקם בשנת 1950 על ידי קבוצת משקיעים מישראל ומארצות הברית, בשיתוף חברת סולל בונה. מייסדי החברה שמעו כי בעיר פתח תקווה הוקם מפעל צמיגים אחר (שמשון), והחליטו להקים מפעל צמיגים בחדרה, תוך ניצול ההטבות המיוחדות של אזור התעשייה החדש שהוקם שם. בשנת 1992, לאחר שהחברה נקלעה לקשיים, היא נרכשה על ידי אליעזר פישמן מידי כונס הנכסים, ושנה לאחר מכן הפכה לחברה ציבורית.

בשנת 2007 רכשה Warburg Pincus את אליאנס מידי פישמן לפי שווי של כ-50 מיליון דולר. בהמשך, עברה החברה שינוי דרמטי. ייצור הצמיגים הפשוטים עבר להודו (באמצעות שני מפעלים) בעוד שבישראל היא החלה להתמחות בצמיגים לחקלאות, הדורשים רמה טכנולוגית גבוהה, וגם הרווחיות בהם גבוהה הרבה יותר.

מתמקדים בצמיגים בעלי שולי רווח גבוהים

הפעילות של חברת אליאנס בישראל מתמקדת בייצור, שיווק ומכירת צמיגים בחו"ל, לכ-120 מדינות. באוקטובר האחרון הפכה אליאנס לחברה פרטית, לאחר שביצעה פידיון מוקדם של סדרת האג"ח שלה, בהיקף של כ-35 מיליון שקל, שמועד הפידיון הסופי המקורי שלה נקבע לאוגוסט 2016.

בדוחותיה הכספיים האחרונים שפורסמו, לתשעת החודשים הראשונים של 2015, הציגה אליאנס שחיקה של כ-5% בהכנסותיה, שהגיעו ל-304 מיליון דולר, וצניחה של 12% ברווחים שהתקרבו ל-18 מיליון דולר.

לצד ירידה בהיקף הפעילות, את המגמה השלילית במכירות ייחסה החברה לירידה במחירי המכירה בהשפעת ירידת מחירי חומרי הגלם, ולשחיקת שער האירו מול הדולר. השחיקה במכירות באה לידי ביטוי בשורה הגולמית והתפעולית, והשתרשרה לשורה התחתונה.

מפילוח המכירות של אליאנס עולה כי פעילותה המרכזית, המתבצעת בארה"ב, צמחה ב-4% ל-207 מיליון דולר, אולם יתר המכירות שלה צנחו ביותר מ-19% ל-96 מיליון דולר. עוד עלה מהדוחות כי בקופת החברה היו מזומנים בהיקף של קרוב ל-11 מיליון דולר, התחייבויותיה השוטפות הגיעו ל-134 מיליון דולר, כמחציתם לבנקים, והונה העצמי הסתכם ב-93 מיליון דולר.

מציעה יותר מ-1,300 מוצרים

מרבית מוצריה של אליאנס מיועדים לכלי רכב הפועלים בתחומים של חקלאות, יערנות, תעשייה ועבודות עפר, זאת לאחר שבשנת 2012 הפסיקה החברה למכור ולייצר "צמיגי נוסעים". פילוח מכירותיה מעלה כי בשנים האחרונות מכירות צמיגי החקלאות והיערנות היוו 47%-55% מהמכירות, כשאת היתרה סיפקו צמיגי עבודות עפר, תעשייה ומשא.

מלבד המותג אליאנס, החברה משתמשת בשמות מותג נוספים (דוגמת Everest) וכן מייצרת צמיגים למותגים שאינם בבעלותה, בהתאם להזמנות מלקוחות. עיקר הצמיגים שמוכרת אליאנס מסופקים למפיצים מקומיים גדולים בחו"ל, שמשווקים את המוצרים לצרכן הסופי. בסך הכול, על פי דיווחה בדוחות 2014, אליאנס מציעה ללקוחותיה יותר מ-1,300 מוצרים.

באליאנס מסבירים כי ההתמקדות בייצור צמיגים לא קונבנציונליים היא בשל העובדה כי שולי הרווח מהם גבוהים יותר, בין היתר בשל תחרות מועטה יותר מיצרנים במדיניות המזרח הרחוק. עוד היא מוסיפה כי המגמה בעולם כיום היא לייצר כלי חקלאות גדולים יותר בעלי הספקים גדולים יותר, שדורשים צמיגים מתוחכמים יותר, ואלה בעלי רווחיות גבוה יותר בשל התחרות הנמוכה יחסית.

בדוחותיה השנתיים ל-2014 ציינה עוד אליאנס כי היקף שוק הצמיגים העולמי עומד על 187 מיליארד דולר, ממנו כ-88% הוא צמיגי מכוניות ומשאיות והיתרה הוא השוק הרלוונטי למוצרי הקבצה (OHT - Off Highway Tire). שלוש יצרניות הצמיגים הבולטות בעולם הן רידג'סטון, מישלין וגודייר.

תוצאות אליאנס
 תוצאות אליאנס

גלגוליה של חברת הצמיגים אליאנס
 גלגוליה של חברת הצמיגים אליאנס