מחירי ההובלה הימית ממשיכים לשקוע: הפסד של כ-30 מ' ד' לצים ברבעון הרביעי

הזינוק בהיצע, שלא לווה בגידול מקביל בביקוש, הביא לירידה של כ-21% ברבעון הרביעי במחיר ההובלה הממוצע למכולה, שעמד על 988 דולר

ספינה של צים / צלם: אתר החברה
ספינה של צים / צלם: אתר החברה

החולשה בענף הספנות העולמי והירידה בתעריפי ההובלה ממשיכות להעיק על חברת צים, הנמצאת בשליטת קנון של עידן עופר. צים דיווחה על הפסד נקי של כ-29.6 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2015, לעומת הפסד של כ-8 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2014. בשנה כולה רשמה צים רווח נקי של כ-2.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-205 מיליון דולר ב-2014.

בצים מציינים כי הרבעון האחרון התאפיין בהידרדרות מתמשכת של תנאי השוק ובשפל חסר תקדים של מחירי ההובלה. זאת על רקע המשך התרחבות בנפח ההובלה העולמי, שצמח בשנה שעברה בהיקף של כ-1.7 מיליון מכולות מסוג TEU (מכולה סטנדרטית), כ-8.5% מהיקף הצי העולמי, ובהעדר גידול מקביל בביקושים, נרשמה ירידה חדה במחירי ההובלה. כך, מחיר ההובלה הממוצע למכולה רשם ירידה של כ-21% ברבעון זה, לעומת הרבעון המקביל ב-2014, ועמד על 988 דולר, ואילו בשנה כולה נרשמה ירידה של 9% במחיר לכ-1,126 דולר.

כתוצאה מצניחת מחירי ההובלה נרשמו ירידה של 15% בהכנסות צים ברבעון הרביעי, לכ-687 מיליון דולר, וירידה של 12% בהכנסה בשנה כולה לכ-3 מיליארד דולר. תזרים המזומנים התפעולי ברבעון הצטמק לכ-17 מיליון דולר, לעומת 43 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2014, ואילו בשנה כולה דווקא נרשם גידול של כ-43% בתזרים התפעולי, לכ-173 מיליון דולר. בקופתה של צים היו בסוף 2015 כ-218 מיליון דולר, לעומת כ-230 מיליון דולר בסוף 2014.

מבחינה כמותית הובילה צים כ-590 אלף מכולות ברבעון האחרון, גידול של 5% לעומת הרבעון המקביל, ואילו בשנה כולה רשמה ירידה של 2% במספר המכולות לכ-2.3 מיליון יחידות. בצים מתקשים בינתיים לראות שיפור בשוק הספנות העולמי, ומציינים שכ-8% מהאוניות בעולם מושבתות מפעילות, ולמרות זאת מצבת הזמנת אוניות חדשות עומדת על כ-4 מיליון מכולות, מתוכן 1.3 מיליון מכולות הצפויות להיכנס לשוק העולמי במהלך 2016. מדד דמי ההובלה של שנחאי (SCFI), אגב, המשיך במהלך הרבעון הראשון של 2016 לצלול, והגיע ביום שישי לשפל של 418 נק', לעומת רמה של 1,050-1,100 נק' בתחילת 2015, ולעומת 500-800 נק' במהלך הרבעון האחרון אשתקד.

רפי דניאלי, מנכ"ל צים, ציין כי "השינויים המקיפים בתחום המבני, הארגוני והתפעולי, שאותם יישמנו בשנים האחרונות, אפשרו לנו להשיג שולי רווח תפעוליים שהם מהטובים בענף, למרות המצב המתמשך של עודף נפח הובלה והידרדרות דמי ההובלה. אנו ממשיכים ביישום התוכנית העסקית המתמקדת בשווקים נבחרים שבהם יש לחברה יתרון תחרותי".

ביולי 2014 אישרו נושי צים את הסדר החוב השני בתולדותיה, והגדול ביותר שידע השוק המקומי - תספורת של 50% מחוב של 3.4 מיליארד דולר. חלקה של החברה לישראל בהסדר כלל ויתור על חוב של 238 מיליון דולר, הזרמה של 200 מיליון דולר, העמדת אשראי של 50 מיליון דולר נוספים וערבות של 10 מיליון דולר, וכן דילול החזקותיה לכ-32% (שהועברו בהמשך לחברת קנון שפוצלה ממנה). הבנקים, בעלי האוניות ומחזיקי האג"ח מצדם ויתרו על 50% מהחוב, וקיבלו בתמורה כ-68% ממניות החברה.

תוצאות צים
 תוצאות צים