בכיר בחברות הגז: "בג"ץ נכנע ללחצים פופוליסטיים מהשמאל"

הבכיר הגיב לביטול מתווה הגז בבג"ץ: "הציבור הוא המפסיד הגדול מההחלטה - השופטים סיכנו את עתיד מאגר 'לוויתן'" ■ עורך הדין של קבוצת דלק ממהר להרגיע: "השגות בג"ץ נוגעות רק לפסקת היציבות"

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

"השופטים נכנעו ללחצים פופוליסטיים מהשמאל, וסיכנו בכך את עתיד מאגר 'לוויתן'"- כך אמר הערב (א') ל"גלובס" בכיר באחת מחברות הגז, ביחס להכרעת שופטי בג"ץ לעגן את סעיף היציבות במתווה בחקיקה ולבטל את מתווה הגז. "ניסוח חוק ייקח חודשים, ואין ודאות כי יתקבל כלל. ובעוד כמה חודשים השוק כולו ישתנה. קברו את המתווה", אמר.

הבכיר מוסיף כי "את ההוכחה לכך ניתן למצוא בשנה שחלפה מאז חזר בו גילה (דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר - ה"כ). מאז קרסו מחירי הנפט, נמצא מאגר ענק במצרים, חברת 'של' רכשה את BG, והפלסטינים ביטלו את הסכם הגז עם ישראל. הביקוש של המדינות השכנות לגז הוא להיום. אף אחד לא יודע לומר מה יקרה עוד חצי שנה או שנה".

לטענתו, חברות הגז עשו מצידן את ההתאמות הנדרשות על-מנת לוודא כי מאגר "לוויתן" יפותח בלוח הזמנים שהוגדר במתווה, כלומר סוף 2019. הוא מתכוון בכך לתוכנית הפיתוח העדכנית שהגישו השותפות למשרד האנרגיה בחודש שעבר. על-פי התוכנית, במקום מתקן הפקה ואחסון צף (FPSO), כפי שתוכנן תחילה, יפותח המאגר בדרך דומה לזו שפותח מאגר "תמר", כלומר באמצעות פלטפורמה. הפקה כזו נחשבת פשוטה וזריזה יותר, והשותפות כבר מנוסות בה.

לאור תנאי השוק המאתגרים של היום, השותפות אף הוסיפו לתוכנית סעיף שמאפשר להן לפתח את המאגר באופן מצומצם יותר - 12 BCM במקום 21 BCM. בדרך זו מבטיחות לעצמן השותפות את פיתוח 'לוויתן' גם ללא יצוא למתקן ההנזלה במצרים. החברות העריכו כי פיתוח מצומצם כזה יוזיל את עלויות הפיתוח מ-7 מיליארד דולר, כפי שהוערך בתוכנית המקורית, ל-3.5-4 מיליארד דולר.

"באמצעות תוכנית הפיתוח העדכנית, אנחנו מקיימים את ההבטחה שלנו לפתח את 'לוויתן' כמו שהבטחנו. המדינה מצידה לא מצליחה לעמוד בהסכם", טען הבכיר, והזכיר את מנכ"ל ויו"ר נובל אנרג'י העולמית, דיוויד סטובר, שהגיע בעצמו לישראל לפני שבועיים כדי להציג לשר האנרגיה יובל שטייניץ את התוכנית העדכנית ולהתחייב בפניו כי נובל מחויבת לפיתוח. "מי שמע על דבר כזה? שאחרי דיונים של 15 חודשים, עדיין אין מתווה שיסדיר את המשק? הציבור הוא המפסיד הגדול".

בקבוצת דלק, לעומת זאת, דווקא מיהרו להרגיע. עו"ד רובי בכר, שייצג את הקבוצה בבג"ץ, אמר בשיחה עם "גלובס" כי "בג"ץ קיבל את סעיף 52, שגם נגדו הייתה התנגדות. ההשגות של בית המשפט נוגעות רק לגבי פסקת היציבות, והשופטים העניקו למדינה ולחברות שנה כדי לתקן אותו או לוותר עליו. למרות שבג"ץ לא מאשר את המתווה במתכונת הנוכחית שלו, הוא מסדיר את הדרך שיכולה להכשיר אותו".

 

נתניהו: פסיקת בג"ץ - נזק קשה לכלכלת ישראל

שטייניץ: "החלטת בג"ץ אומללה - ההשלכות יהיו קשות ביותר"

תגובות לבג"ץ: "שוד הגז בוטל - יש שופטים בירושלים"

כוננות ספיגה במניות הגז: מה חושבים האנליסטים?