יגאל לנדאו למשקיעי רציו: התאזרו בסבלנות - הדרמה תעבור

מנכ"ל ומבעלי השליטה ברציו בראיון בגל"צ: "הפשע היחידי שלנו, בעלי ההון, הוא שהעזנו למצוא גז. זו האשמה היחידה שלנו" ■ "נעשה כל שביכולתנו להקים את הפרויקט הנפלא הזה, להקים את 'לוויתן' על הרגלים ולעמוד בלוחות הזמנים"

יגאל לנדאו/ צילום: יוסי כהן
יגאל לנדאו/ צילום: יוסי כהן

יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו  ומבעלי השליטה בחברה, הגיב היום (ב') בראיון בגל"צ להחלטת בג"ץ לבטל את מתווה הגז ולהחזירו לכנסת לשם חקיקת סעיף היציבות. רציו, נזכיר, היא המניה שחשופה בעיקר למאגר "לוויתן", ופסיקת ביהמ"ש עלולה לפגוע בה הכי הרבה מבין שאר שותפיות הגז בבורסה. 

לנדאו, ככל הנראה מחשש לצניחה חופשית במניית החברה היום בבורסה, ביקש מהמשקיעים במניה להתאזר בסבלנות. "נעשה כל שביכולתנו להקים את הפרויקט הנפלא הזה, להקים אותו על הרגלים ולעמוד בלוחות הזמנים", אמר לנדאו. הוא אמר כי הוא "מקווה שתוך כמה חודשים הדרמה תעבור ונחזור לפיתוח המאגר ולחבר את הגז למפעלים ועסקים בישראל".  

לדברי בעלי רציו, "הפשע היחידי שלנו, בעלי ההון, הוא שהעזנו למצוא גז. אם לא היינו מוצאים אז הכל היה בסדר. זו האשמה היחידה שלנו - ובמקום ליהנות מזה שמצאנו, אנחנו נתונים לקיתונות ביקורת ציבורית".

כפי שהודיעו אתמול רשמית כל שותפויות הגז, לנדאו חוזר על הטענה כי למעט סעיף היציבות בג"ץ קיבל למעשה את כל המרכיבים האחרים של מתווה הגז - עניין המיסוי, היצוא, ההגבלים העסקיים, ופיקוח המחירים. 

הוא טוען כי "למרות כל הדרמה שנוצרה בציבור סביב סעיף היציבות, סעיף כזה כבר קיים בין הממשלה ליזמים בהרבה מאוד תחומים. זה עניין שבשגרה, אבל במקרה שלנו היתה מהומה תקשורתית ציבורית גדולה. עניין הגז לא נראה שונה מכל התחומים האחרים שבהם נחתמים סעיפי יציבות בכל יום. תחום הגז בהקשר זה לא שונה מכביש 6 ומנמלי תעופה - ואנו זקוקים למנגנון שיאפשר הקמה ומימון של פרויקטים לאומיים בסדר גודל כזה וזה יתאפשר רק כשתהיה אווירה יציבה", לדבריו. 

המראיין ניב רסקין ניסה למשוך את לנדאו בלשונו ולגרום לו להביע תרעומת על פסיקת בג"ץ, אך לנדאו לא שיתף פעולה ושמר על אורך רוח. הוא לא הסכים לענות על השאלה איזה פיצוי שותפויות הגז ידרשו מהממשלה בשל ביטול המתווה ואמר כי "אני לא חושב שזה עניין של רצון לפיצוי. אני לא משפטן ולא מעוניין להתייחס לנושאים חוקתיים. אנחנו מבינים את ההשלכות ומעוניינים רק לפתח את מאגרי הגז", אמר לנדאו. 

לדבריו, "נדרשת השקעה של מיליארדי דולר בפיתוח מאגרי הגז, לפחות 6-7 מיליארד דולר, וסכומים כאלה אפשר לגייס רק מבנקים זרים גדולים - והם ידרשו את אותה יציבות שאנחנו דרשנו לפני שהם יסכימו לממן את זה. כדי שלא יהיה מונופול גז בישראל, צריך לדאוג לאווירה ולתשתית יציבה שגם לחברות אחרות יהיה משתלם לפעול פה בהשקעות של מיליארדים בגז".