אושר: הפטור ממס שבח על מכירת דירה יוגבל ל-18 חודשים

הוראת השעה תיכנס לתוקף ב-1 במאי ותהיה תקפה עד 2021 ■ הוראת השעה מתייחסת למכירת דירה של משפרי דיור ■ בנוסף, הוועדה אישרה הקלה נוספת המתייחסת לחבות במס של יורשי דירה שמחזיקים כבר בדירה בבעלות ■ מדריך מס רכישה

 

 

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שקובעת, כי משך זמן הפטור ממס שבח במכירת דירה יקוצר משנתיים לשנה וחצי. ההצעה תעלה להצבעה במליאת הכנסת בימים הקרובים. לאחר שתעבור הצעת החוק את הקריאה השנייה והשלישית בכנסת היא תיכנס לתוקף ב-1 במאי 2016 ותהיה תקפה עד שנת 2021. 

מדובר בהצעת חוק שמקדם משרד האוצר ותכליתו היא קיצור משך הפטור למשפרי דיור בין רכישת דירה חדשה למכירת הדירה הישנה, וזאת כדי לייצור תמריץ בקרב משפרי הדיור למכור את הדירה מהר ככל האפשר, ובכך להגדיל את היצע הדירות. באוצר טוענים כי משך הזמן הארוך שניתן למשפרי הדיור למכור את הדירה הוביל לכך שהמוכרים המתינו עד הרגע האחרון כדי למקסם את המחיר על הדירה בשל עליות המחירים. מסיבה זו הצעת החוק המקורית ביקשה לקצר את התקופה לשנה אחת בלבד, אולם חברי ועדת הכספים ויו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) התנגדו לקיצור כה משמעותי והסכימו לקיצור רק של חצי שנה ממשך הזמן הקיים היום.

 יו"ר הוועדה, ח"כ גפני, ציין היום בדיון כי "החוק שאישרה היום ועדת הכספים הוא מידתי, שגם יתרום להגדלת היצע הדירות במידת מה וגם יימנע פגיעה קשה מדי במי שמבקשים לשפר דיור ומתקשים למכור את דירתם הישנה".

במקביל, מלבד קיצור התקופה, שונה בחוק גם סעיף נוסף הנוגע לאחים יורשים. על-פי ההצעה המקורית יורשי דירה היו צריכים להיחשב כמשקיעים ולשלם מיסוי גבוה יותר, וזאת בשל העובדה שהם מחזיקים בדירה נוספת, גם אם מדובר בחלק מדירה שהם ירשו. בהצעת החוק שאושרה היום בוועדה, האוצר קיבל את עמדת ועדת הכספים והוחלט שאם שני אחים יורשים דירה, ולכל אחד מהם דירה בנפרד, לא יראו את חצי הדירה שירשו כאילו היא דירה להשקעה ועל כן לא יחולו עליהם מסים מוגדלים. הדבר נכון גם למספר גבוה יותר של אחרים יורשים.

 נציין כי האוצר דחה בקשה אחרת של ועדת הכספים, לפיה מי שבבעלותו דירה אחת ורוכש דירה בעלת שווי נמוך, של עד שליש ממחירה של דירה הפטורה ממס רכישה, שמחירה הוא כ-1.5 מיליון שקל, לא ייראו בו משקיע לעניין חבות המס. כאמור, בקשה זו נדחתה.

"על אף שהמטרה לפתור את מצוקת הדיור היא מטרה חשובה, הפתרון האמיתי והמלא, לא יבוא משינויי מדיניות מס אלא מנקיטת צעדים של ממש בהגברת ההיצע", סיכם ח"כ גפני את הישיבה, "אני שמח שהצלחנו לרכך את החוק ומנענו פגיעה קשה באנשים שמתקשים למכור את דירתם הישנה ועקב כך עשויים היו לספוג הן מס רכישה מוגדל והן תשלום מס שבח".