הבנקים המרכזיים בעולם מגיבים לשווקים - לא להיפך

בתקופה הנוכחית צפויה מדיניות הבנקים המרכזיים בסין, באירופה, בארה"ב וביפן להסתמך על הנתונים שמגיעים משוקי האג"ח והמניות - ולהוסיף לתמוך בהם

מריו דרגי / צילום: רויטרס
מריו דרגי / צילום: רויטרס

הוועדה המוניטרית של הבנק הפדרלי בארה"ב התכנסה לדון ביום שלישי שעבר בדרכי פעולה שעשויות לאפשר לכלכלה האמריקאית להשיג את יעדיה המרכזיים - עמידה ביעד אינפלציה של 2% ותעסוקה מלאה.

ביום שלמחרת, עם סיום הוועידה, הודיעה נגידת הפד, ג'נט ילן, כי ריבית הייחוס תישאר ללא שינוי, ברמה של 0.25% עד 0.5%.

עצם ההודעה לא הפתיע את השווקים, שכן שלל אינדיקטורים הצביעו על כך מבעוד מועד.

הפד תומך בשווקים

מעניין לראות כי התחזית החציונית של חברי הפד בישיבה שנערכה בחודש דצמבר (קו כחול), הציגה ארבע העלאות ריבית בשנת 2016, וארבע העלאות נוספות בשנת 2017, זאת לאחר שהללו העלו את הריבית ברבע אחוז. מדובר למעשה במדיניות "נצית" נכון לאותה נקודת זמן, שכן רצף ההעלאות שתוכננו מרמת ריבית מרחיבה ועד ל-2018, פורש על-ידי השוק כאגרסיבי. לכן, התשואות על אג"ח ממשלתית לעשר שנים בארה"ב זינקו עד ל-2.3% בסופו של יום המסחר.

לעומת זאת, התחזית החציונית שניתנה בחודש מארס (קו שחור), הורידה את תוואי הריבית כך שתשקף שתי העלאות ריבית בשנה הנוכחית וארבע העלאות בשנת 2017. יש לשים לב שעדיין יש פער בין מה שהפד רואה לבין ציפיות השוק (קו צהוב), אך ניתן להבין שהפד מחפש לרדת מן העץ שאליו טיפס ולהתאים עצמו לציפיות השוק. חיזוק לכך קיבלנו בהודעה שילן מסרה לתקשורת: "הכלכלה הגלובלית וההתפתחויות הפיננסיות ממשיכות להוות סיכון. האינפלציה צפויה להישאר נמוכה בטווח הקרוב, בין היתר בשל מחירי האנרגיה". בהקשר זה נציין, כי נאמר שבטווח הבינוני האינפלציה תעמוד ביעד.

במילים אחרות, ילן התכוונה לומר כי מצב הכלכלה הסינית, ההרחבה המוניטרית של ה-ECB, ההערכה לגבי ההרחבה שתגיע ביפן ומחירי האנרגיה, הם אלה שמונעים מאיתנו להעלות ריבית - זה לא אנחנו זה הם. זהו מסר מרגיע, היות ששוקי המניות והאג"ח אינם אוהבים העלאות ריבית.

הבזוקה של דראגי - השוק רוצה עוד

לאחר תקופה שבה רמז מריו דראגי, נשיא ה-ECB, על הרחבה כמותית נוספת שתיתן מענה לבעיית הדפלציה באירופה, לאירו החזק מול שותפות הסחר ולצמיחה המקרטעת - בהודעתו לפני כשבועיים הוא סיפק את הסחורה.

ראשית, נאמר כי התוכנית עלתה על הציפיות, והשוק הגיב תחילה בחיוב. במסגרת ההקלה, הורדה ריבית הבסיס ל-0% והריבית על פיקדונות הבנקים נחתכה בעשר נקודות בסיס למינוס 0.4%. אם לא די בכך, הורחבו רכישות האג"ח החודשיות בעשרים מיליארד אירו לחודש לכדי 80 מיליארד אירו, ואף ניתנה אפשרות לראשונה לקניית אג"ח קונצרניות. לבסוף, דראגי, שעושה רושם שחשוב לו לדאוג לרווחת הבנקים, הציע תוכנית מימון למגזר הבנקאי, שתציע תנאי אשראי בריבית של עד מינוס 0.4%, שתאזן את האפקט של ריבית שלילית על הפיקדונות או תשפר את מאזני הבנקים.

מנגד, לאחר שדראגי ציין שזוהי כנראה הורדת הריבית האחרונה, השוק האירופי הפך את עורו וסיים בירידות חדות. כך נוצר מצב בו נשיא ה-ECB נתן את כל מה שהיה לו להציע, ומתוך פחד שפה זה נגמר, הסתכלו המשקיעים קדימה ולא ראו יכולת לתמוך בשווקים.

ביום שלמחרת, לאחר שערפל המלחמה התפוגג, תיקנו המדדים באירופה בצורה חדה, מעבר לשער הפתיחה של היום הקודם. נוסף על כך, שבוע לאחר ההרחבה הנוספת של תוכנית התמריצים, חלה ירידה חדה במרווחי האשראי באירופה, אך עושה רושם כי השווקים הפיננסיים אינם "קונים" את הבזוקה של דראגי, וכתוצאה מכך הם מעריכים שהיא לא תוביל לשיפור משמעותי בכלכלה הריאלית.

אחד הגורמים שתומכים בהערכה כי השוק מצפה ליותר הוא שער החליפין הנומינלי אפקטיבי של האירו מול שותפות הסחר המרכזיות של אירופה. דראגי מנסה לתמוך ביצואנים, ולפיכך שואף לפחת את האירו. לראיה, בשמונת הימים שלאחר 10 במארס 2016, התחזק המדד כנגד הסל בכ-1.7%, פעולה הפוכה ממה שהיינו מצפים מפעולת הרחבה.

כאשר נבחן את מדד ה-DXY, שמייצג את הדולר כנגד שותפות הסחר של ארה"ב, נראה תמונת ראי למקביל האירופי, ובכך איבד גוש האירו את היתרון התחרותי שלו. כמו כן, בראייה פרטנית של האירו/דולר, אנו רואים ייסוף של האירו בכ-0.8% לתקופה זהה. בתגובה לכך, ציין הכלכלן הראשי של ה-ECB כי ייתכן שהריבית תרד שוב, ובכל מקרה תישאר מרחיבה לאורך זמן. זו סתירה מוחלטת למה שדראגי אמר.

הבנקים המרכזיים בעולם לא יכולים שלא להגיב למתחולל בשווקים, לכן להערכתנו, בתקופה הנוכחית מדיניות הבנקים בסין, אירופה, ארה"ב ויפן ככל הנראה תהיה תלויה בנתונים, ותומכת בשוקי האג"ח והמניות.

תחזית ריבית חציונית של חברי הפד כנגד הריביות הגלומות בחוזים
 תחזית ריבית חציונית של חברי הפד כנגד הריביות הגלומות בחוזים