קופ"ג להשקעה לא אושרו; האוצר נגד קריאת רשות ני"ע לשינוי חקיקה

יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני העביר את החוק לוועדת הרפורמות של ח"כ אלי כהן ■ סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, התנגד לשינוי ההצעה: "זה מוצר מצוין"

משה גפני / צילום: איל יצהר
משה גפני / צילום: איל יצהר

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, הפתיע היום כשבתום דיון בנוגע להצעת משרד האוצר להחיל בישראל מוצר חיסכון חדש - קופות גמל להשקעה, ולאחר שהתעקש בשבוע שעבר להוביל את הדיון בחקיקה זו אצלו בוועדה - הביע ביקורת על החוק שהונח בפניו אך הפנה אותו לאישור ועדת הרפורמות, בראשות ח"כ אלי כהן.

"התחייבתי להעביר את החוק ללא שינויים מהותיים, אבל מתברר שיש לעשות בו שינויים מהותיים", אמר גפני, שהוסיף כי "זו תוכנית שהיא בעיקר לאנשים עשירים". ככל הנראה, הוועדה בראשות ח"כ אלי כהן צפויה לקדם במהרה את אישור מוצר החיסכון החדש. ואולם, החלטת יו"ר ועדת הכספים שלא לאשר היום את הצעת האוצר, מגדילה את הסיכוי שהחקיקה לא תאושר במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית לפני יציאת הכנסת לפגרה. לפיכך, גבר הסיכוי לעיכוב של חודשים אחדים באישור הגמל להשקעה, עד לאחר פגרת הכנסת.

קודם לכן התקיים בוועדת הכספים דיון ער בנוגע לכוונת האוצר להכיר לשוק את קופות הגמל להשקעה. מדובר במוצר חיסכון פרטי, עבור כסף שנחסך מהנטו של הציבור (לאחר תשלום המסים), בדומה לפוליסות ההשקעה של חברות הביטוח. חיסכון זה כולל הטבה בדמות דחיית תשלום מס רווחי הון רק בעת מועד פידיון החיסכון, ולא תוך כדי מעבר אפיקים בזמן תקופת החיסכון.

כמו כן, הגמל להשקעה כולל את האופציה לפטור מתשלום מס רווחי הון, אם החוסך לא יפדה את הכסף עד גיל פרישה, ורק אם יבחר אז לקבל את הכסף בדרך של קצבה חודשית. באוצר מתכוונים להחיל תקרת הפקדה למוצר החדש של 10,000 שקל לשנה. קהל היעד העיקרי למוצר החיסכון החדש הינו לקוחות הבנקים שחוסכים באמצעות פקדונות, לקוחות חברות הניהול תיקים ולקוחות קרנות הנאמנות.

"קהל היעד הוא כספי הפקדונות"

בהמשך להתנגדותו העיקשת - שלא צלחה - לפוליסות ההשקעה של חברות הביטוח, יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, מתנגד גם לגמל להשקעה. בהקשר זה אמר היום האוזר כי "יש להגביל את קופת הגמל להשקעה לתקופת משיכה של שש שנים וסכום הפקדה מירבי של 25 אלף שקל לשנה". הוא הוסיף כי "בלא המגבלות הללו, ייווצר מכשיר שימחק את כל אפיקי ההשקעה לזמן קצר שקיימים כיום בבורסה, דבר שיוביל לריכוזיות של ניהול כל כספי הציבור בידי מספר מצומצם של בתי השקעות, ופגיעה אנושה בנזילות הבורסה".

ראשי האוצר לא שעו לטענות האוזר, וסגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, אמר היום כי מדובר ב"מכשיר מצוין", והתנגד לשינוי כלשהו בהצעת האוצר.

איגוד לשכות המסחר, המייצג את מנהלי התיקים, ביקש לקצץ את התקרה המותרת להפקדה לקופות להשקעה, תוך הפיכת ההוראה שמתירה אותן להוראת שעה והפיכתן למכשיר חיסכון ל-15 שנה. אלי בבלי, מנכ"ל איגוד קרנות הנאמנות, קרא להחלת הפטור ממס גם על קרנות הנאמנות, "כך שהציבור יוכל לחסוך באותם התנאים גם בקרנות הנאמנות".

אריק פרץ, סמנכ"ל במיטב דש, הביע תמיכה בקופת הגמל להשקעה, ואמר כי "קהל היעד למוצר הזה הוא טריליון שקלים ששוכבים בפקדונות הבנקים ללא ריבית", לכן לדעתו "לא נכון בהיבט הזה לראות את הגמל להשקעה כאיום על קרנות הנאמנות, וזה גם לא מוצר לעשירים".