בכיר בצה"ל: דאגה מאפשרות של נוכחות אווירית איראנית בסוריה

קצין בחיל האוויר אמר ל"דיפנס ניוז": למרות ההצהרות במוסקבה, רוסיה כלל לא עזבה את סוריה; רק שינתה את אופי הכוח האווירי שלה שם ■ "אם וכאשר רוסיה תחליט להתפנות מסוריה, אנו חוששים מהאפשרות שהכוח האווירי של איראן יקנה דריסת רגל שם... נוכחות אווירית של איראן בסוריה היא משהו שישראל תתקשה מאוד לקבל"

חסן רוחאני / צילום: רויטרס
חסן רוחאני / צילום: רויטרס

למרות כל ההצהרות במוסקבה, באמצע מארס, שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הורה לפנות את חלק הארי של כוחות ארצו מסוריה, העוצמה האווירית הרוסית בסוריה עודה משמעותית; מסוקי תקיפה רוסיים, שהגיעו לסוריה באחרונה, תפסו את מקומם של מטוסי קרב-הפצצה שחזרו לבסיסיהם ברוסיה. כך אמר קצין בכיר בחיל-האוויר הישראלי ל"דיפנס ניוז". צה"ל התיר לקצין להתראיין רק בעילום שם.

"(פוטין) שינה את אופי הכוחות הרוסיים אבל לא הורה לפנותם", אמר הקצין הישראלי. "הוא הביא לסוריה נכסים (צבאיים) חדשים והחזיר הביתה מערכות שבהן לא היה צורך רב... עכשיו יש דגש חזק יתר על תמיכה אווירית ממסוקים". הקצין נמנע מלמסור מידע מפורט על המסוקים והמטוסים הרוסיים בסוריה: "אני לא רוצה להיכנס למספרים, אך, פוטין מוסיף להחזיק כוח חזק שם, שמאפשר לו לעשות כמעט כל מה שהוא רוצה".

כמה הודעות של משרד ההגנה הרוסי מאששות חלקית את דברי הקצין הישראלי, מציין "דיפנס ניוז". על פי הודעה רשמית מ-27 במארס, הפציצו הרוסים 117 מטרות בתדמור בתוך 24 שעות לפני שצבא סוריה חזר וכבש את העיר.

ב-17 במארס, הודיע מפקד כוחות האוויר והחלל של רוסיה ויקטור בונדארב על הוצאת "החלק העיקרי" של הכוח האווירי הרוסי מלטאקיה עד 20 במארס. אך ההערכות המודיעיניות הישראליות מצביעות על המשך הנוכחות הרוסית בסוריה, לרבות פרישה ללא הגבלת זמן של סוללות טילי קרקע אוויר S400, שהמכ"מים שלהן מכוונים לעבר הגבול עם טורקיה, אומר השבועון האמריקאי.

בתשובה על שאלה האם חיזבאללה ואיראן, בעלות הברית לכאורה של רוסיה במאמץ לגונן על משטר אסד, ינסו לדרוש ממוסקבה לכוון את מערכות ההגנה האווירית שלה נגד ישראל, השיב הקצין הישראלי: "לא סביר". לדבריו, לא נראה שרוסיה תעשה משהו שלא יתרום במישרין לאינטרסים שלה, ובמקרה של סוללות S400 האינטרס הרוסי הוא להרתיע ולמנוע התקפות פוטנציאליות של טורקיה.

"אנחנו מבינים, שסוללות S400 הובאו לסוריה בעקבות התקרית עם טורקיה (שבה הפילו הטורקים מטוס רוסי שחדר למרחב האווירי של טורקיה, בנובמבר)", אמר הקצין. "אם פוטין ירצה לכוון את המכ"מים לכיוון ישראל הוא יוכל לעשות זאת במהירות, אך מהלך כזה יהיה שינוי גדול, ואיננו חושבים שיש לו כוונה לנהוג כך".

קצין חיל האוויר שיבח את האופן המקצועי שבו צה"ל והכוחות הרוסיים בסוריה פועלים יחדיו כדי למנוע התנגשויות בלתי מכוונות בשמיים הצפופים של סוריה. "המכניזם (הרוסי-ישראלי) למנוע מעשי איבה בין שתי הכוחות נשמר ומנוהל היטב", אמר הקצין. "שני הצדדים הסכימו על החוקים וכל צד מקיים את חלקו בעסקה".

אבל מה שמדאיג את חיל האוויר הישראלי היא האפשרות שהכוח האווירי האיראני ישיג דריסת רגל בסוריה אם וכאשר רוסיה תחליט להוציא את כוחותיה מסוריה או לצמצמם במידה משמעותית", אמר הקצין. "נכוחות אווירית של איראן בסוריה היא משהו ישראל תתקשה מאוד לקבל... מהלך כזה יהווה שינוי משמעותי מאוד... אבל בשלב זה אני לא רואה שזה קורה. להיפך, אני רואה שהאיראנים נסוגים".

לדברי הקצין, נערך חיל-האוויר הישראלי לשני תרחישים מנוגדים זה לזה: "יש אפשרות סבירה מאוד, שאיראן תרצה לחזק את אחיזתה בסוריה. אבל יש גם אפשרות אחרת, שלפיה אם המלחמה בסוריה לא תסתיים כל כך מהר, יגיעו האיראנים למסקנה שהם אינם זקוקים להשקיע סכומי עתק בסיפור הסורי".

הקצין אמר, כי איראן החזירה הביתה "מספר גדול של כוחות ממשמרות ההפיכה" והחליפה אותם במספר "לא כל גדול" של כוחות חדשים מהמשמרות. על פי ניתוח של מרכז המידע למודיעין ולטרור ע"ש אלוף מאיר עמית, מ-27 במארס, איראן יכולה לשקול הצבת כוחות של צבאה הסדיר נוסף ליחידות של משמרות ההפיכה.