חוק השקיות אושר סופית: מ-1 בינואר תשלמו 10 אג' על כל שקית

השר להגנת הסביבה יוכל להרחיב את החוק לכלל בתי העסק ואף להעלות את מחיר השקית ■ הכסף יגיע במלואו לקרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה ■ המועצה לישראל יפה ועמותת צלול: "כששקית תעלה 10 אגורות בלבד, החוק ישאיר את הציבור אדיש"

הכנסת אישרה סופית: החל מ-1 בינואר הצרכנים בישראל ישלמו 10 אגורות על כל שקית ניילון ברשתות המזון. "חוק השקיות" אושר הלילה בקריאה שנייה ושלישית במליאה, והוא ייכנס לתוקף בינואר 2017, ובתוך שנה ורבעון ייקבעו יעדים שנועדו לעקוב אחר יישומו. כמו כן, השר להגנת הסביבה יוכל להרחיב את החוק לכלל בתי העסק ואף להעלות את מחיר השקית. 

עוד קובע החוק כי הסכום המבוקש יגיע במלואו לקרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה וישמש לפרויקטים לצמצום זיהום האוויר ברחבי הארץ ולהסברה על החוק החדש.

ביקורת רבה נשמעה על המתווה הסופי של החוק, הקובע מחיר של 10 אגורות לשקית ניילון, משום שהמחיר הזה יותיר את הצרכנים אדישים. בנוסח המקורי אמור היה המחיר לעמוד על 30 אגורות לשקית, אולם לאור לחץ של גורמים שונים הוא ירד ל-10 אגורות כאמור.

בבריטניה, למשל, המחיר לשקית מתחיל בכחצי שקל, וכך גם במדינות אחרות באירופה. 

במועצה לישראל יפה ובעמותת צלול סבורים כי החוק במתכונתו הנוכחית לא יביא לאפקט הרצוי: "הבנו שכדי לשנות הרגלים צריך חוק אמיץ ובלתי מתפשר, שיגרום לישראלים לקחת פחות שקיות במרכולים; אך זה לא החוק שעבר בכנסת. כשכל שקית תעלה 10 אגורות בלבד, וללא יעדים או סנקציות, נדמה שזה חוק שנוסח כדי לעבור בכנסת בקלות, והוא ישאיר את הציבור אדיש".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) הוסיפה כי המחיר עשוי להיבלע בסל הקניות היקר ממילא, ומכאן דחפה לקביעת יעדי הפחתה שבהתאם אליהם ישתנה מחיר השקית.

למעשה, המטרה העיקרית של גביית כסף עבור שקיות הניילון היא להשריש הרגל של הצטיידות בסלי קנייה לפני היציאה לסופר, וכאן תפקידם של הצרכנים להוכיח כי אפשר לשנות הרגלי צריכה בעיקר אם יש בהם כדי להשפיע על הסביבה. 

ישראלי צורך בממוצע 275 שקיות ניילון בשנה, ובסך-הכול נצרכות 2.2 מיליארד שקיות בשנה בישראל - חלקן הגדול, גם לאחר שימוש חוזר, מגיעות לשטחים הפתוחים ולמרחב העירוני, לשמורות טבע ולחופי הים.

באירופה הקונים מורגלים להשתמש בסלי קנייה רב-פעמיים, ויש להניח כי בסופו של דבר ההרגל הזה ישתרש גם אצלנו. באחד מגלגולי החוק הוצע כי המדינה תחלק עם החלת החוק סלים כאלה - רעיון שירד מהפרק.

על-פי החוק, שיצא לדרכו בכנסת הקודמת, תיפסק לחלוטין חלוקה של שקיות חד-פעמיות שעוביין פחות מ-20 מיקרון ברשתות המזון הגדולות. שקיות דקיקות (ללא ידיות) במחלקות הפירות והירקות יחולקו בחינם.

כיום מוציאות רשתות השיווק יותר מ-88 מיליון שקל בכל שנה על חלוקת שקיות הנשיאה, וסכום זה מגולם כמובן במחירי המוצרים.

לאור המתנגדים שקמו למחיר הנמוך בטענה כי המחיר הנמוך לא יביא לאפקט הרצוי, נקבע כי בתוך שנה ורבעון ייקבעו יעדים לחוק, במטרה לעקוב אחר יישומו. כמו כן, קיימת אפשרות לשר להרחיב את החוק לכלל בתי העסק ולהעלות את מחיר השקית לצרכנים.

לפי סקרים שערך המשרד להגנת הסביבה, יותר מ-70% מהציבור תמכו בהפסקת חלוקת שקיות הפלסטיק בחינם - מהלך שחלק מהחנויות מיישמות, בהן רשתות הטבע ואיקאה.