חממת הביומד של שמעון אקהויז תשתף פעולה עם אוניברסיטה בסין

חממת אלון מדטק ונצ'רס חתמה על הסכם שיתוף-פעולה עם אוניברסיטת צ'ינגחואה (Tsinghua) שנחשבת לאחת האוניברסיטאות המובילות בסין

שמעון אקהויז / צילום: בן יוסטר
שמעון אקהויז / צילום: בן יוסטר

חממת אלון מדטק ונצ'רס שיזם ד"ר שמעון אקהויז ומנהלת ד"ר יהודית זילברשטיין חתמה על הסכם שיתוף-פעולה עם אוניברסיטת צ'ינגחואה (Tsinghua) שנחשבת לאחת האוניברסיטאות המובילות בסין. זהו שיתוף-פעולה ראשון מסוגו בין חממה טכנולוגית בישראל לבין גורם סיני. עבור צ'ינגחואה מדובר ב שיתוף-פעולה שני בישראל, לאחר שחתמה ב-2013 על הסכם עם אוניברסיטת תל אביב, להקמת מרכז חדשנות משותף בסין לחוקרים ישראלים וסיניים, שנקרא מרכז החדשנות צ'ין.

על פי ההסכם, חממת אלון תסרוק פרויקטים שנובעים ממרכז החדשנות, ותבחר כמה מהם להמשך פיתוח בחממה. המוצרים שיפותחו בחברות הללו יעברו כנראה התאמה לשוק הסיני והכנה לשיווק בשוק הסיני באקסלרטור בבעלות משותפת של אלון ומרכז צ'ין, שייפתח בסמוך למרכז הסיני. המודל הסופי עדיין לא גובש סופית וכל מתווה שייחתם יהיה חייב לקבל תחילה את אישור המדען הראשי לעניין הוצאה לחו"ל של טכנולוגיות נתמכות מדען. במקביל, גורמים מאוניברסיטת צ'ינגחואה יעזרו לחברות של חממת אלון לאתר בסין הן משקיעים והן ערוצי שיווק למוצריהן בתחום המכשור הרפואי.

לדברי זילברשטיין: "בוגרי צ'ינגחואה רבים נמצאים בעמדות מפתח בממשלה ובכלכלה הסינית. האוניברסיטה ומרכז החדשנות עשו עבודה טובה בגיוס רשת הקשרים הזו לטובתם ואנחנו מצפים לכך שהיא תפעל גם עבור החברות שיוקמו במשותף עם אלון".

"הקבוצה הסינית שמעה עליי ועל הרקע שלי ומשם התחיל רומן מאוד נחמד", מספר אקהויז, "הסינים מאוד מעריכים את היהודים. הסתבר לי שמה שהאירופאים חושבים על היהודים כתכונות רעות, הסינים רואים כתכונות טובות. 'יהודים תמיד הולכים עם כסף' וכיוצא בזה. הסינים חסרי מנוחה ואנרגטיים כמונו. מבחינת מדינת ישראל הקשר עם סין הוא אסטרטגי ממש".

- שיתוף-הפעולה יוביל לפיתוח מכשור רפואי שמתאים במיוחד לשוק הסיני? 

"כן, בתחום הרפואה האסתטית זה חשוב משום שהעור של הסינים מעט שונה מהעור המערבי. אני מכיר היטב את ההבדלים הללו מסינרון, שיש לה בסיס מאוד חזק באסיה".

 - המשבר שפקד את סין מעורר טענות ישנות על כך שחברות סיניות לא מעבירות כספים ומעתיקות קניין רוחני.

"הסינים לא יותר טובים מכל אחד אחר ולא גרועים יותר. יש ויש. כיום סינים רבים לומדים בארה"ב, ובעיני הם אחד ממנועי הכלכלה המקומית - בסין ישנם כמה מיליונים של בוגרי אוניברסיטאות בארה"ב, וההשפעה שלהם גדולה. בכל מקום שבו קיימת פעילות פיננסית בינלאומית משמעותית של גורם סיני, אפשר למצוא אותם".

החתימה על ההסכם תיעשה במסגרת אירוע שיתקיים הערב בירושלים ובו תשתתף משלחת גדולה מסין אשר תכלול את אוניברסיטת צ'ינגחואה ונציגים מעשר אוניברסיטאות נוספות, אשר ילוו בנציגי ממשל סיניים, גופי השקעה וגופים תעשייתיים.

חממת אלון פועלת כאמור בתחום המכשור הרפואי. אקהויז, היזם של החברות סינרון שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 251 והמשקיע הראשון של וונטור שנמכרה ב-325 מיליון דולר למדטרוניק, ושל חברות מכשור רפואי רבות נוספות, הוא כאמור יוזם החממה. מודל החממה מבוסס על הקמה של צברי חברות בתחומים ממוקדים. כרגע פועל בחממה צבר חברות בתחום הניתוחים הזעיר פולשניים, ואסתטיקה. בנוסף מוקדם גם צבר חברות בתחום רפואת הלב וכלי הדם.