הכנסת אישרה סופית את החוק לשקיפות בדיור הציבורי

ההצעה תשנה בצורה ניכרת את מצב דיירי הדיור הציבורי והזכאים לו בכל הנוגע לזכויות ומידע

דיור ציבורי / צלם: תמר מצפי
דיור ציבורי / צלם: תמר מצפי

בשורה לדיירי וזכאי הדיור הציבורי: מליאת הכנסת אישרה סופית את הצעת החוק לשקיפות בדיור הציבורי. מדובר בהצעת חוק שהוגשה על ידי חברי הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת), אורלי לוי-אבוקסיס (ישראל ביתנו), אילן גילאון (מר"צ) ואיציק שמולי (המחנה הציוני), ראשי שדולת הדיור בכנסת, בשיתוף פורום הדיור הציבורי. הכנסת אישרה את ההצעה בקריאה שנייה ושלישית.

נציין כי מדובר בהצעה משמעותית שעשויה לשנות בצורה ניכרת את מצב דיירי הדיור הציבורי וזכאי הדיור הציבורי בכל הנוגע לזכויות ומידע שעד היום, למרות שהיה אמור להיות מובן מאליו, לא היה נגיש כפי שהחוק קובע כעת.

על-פי הצעת החוק, חברות הדיור הציבורי יחויבו לשלוח לשוכרים דיווח חצי-שנתי בשפה פשוטה וברורה, פעמיים בשנה, שיכלול פירוט החיובים והתשלומים ששילמו ומידע על חובות ואופן חישוב שכר הדירה. כמו כן, יכלול הדיווח מידע נוסף על החלטות שהתקבלו בעניינם של הזכאים לדיור ציבורי והאפשרויות העומדות לרשותם לערער על ההחלטות.

עוד נקבע, כי במקרים בהם מסתיימת תקופת זכאות להנחה בשכר דירה תחויב חברת הדיור הציבורי לשלוח על כך הודעה לשוכרים חודשיים לפי המועד. ההודעה תכלול מידע על מועד תום התקופה, ועל מסמכים שעליו להגיש כדי לחדש את תוקף ההנחה. כמו כן, יחייב החוק את חברות הדיור הציבורי להעביר לדיירים עותק מכל החלטה שהתקבלה בעניינם, תוך 14 ימי עסקים ממועד קבלת ההחלטה ולצרף לה את המסמכים הרלוונטיים. בנוסף, מי שהגיש בקשה לקבלת דיור ציבורי והוא עומד בכללים יקבל על כך הודעה ממשרד השיכון בתוך 30 יום ממועד הגשת הבקשה.

החוק קובע גם סדרי עולם חדשים בכל הנוגע למידע ולמסמכים שעד היום לא תמיד היו נגישים לזכאי ולדייר הדיור הציבורי. כך, לדייר תהיה זכות לפנות ולקבל מידע ומסמכים הנוגעים אליו, מתוך תיקו האישי. במקרים בהם נדרשים תיקונים בדירה תצטרך חברת הדיור הציבורי להמציא לדייר, עוד לפני התיקון, פירוט של עלותו, שיעור ההשתתפות העצמית הנדרשת והסכום לתשלום. חברה שלא תדווח לשוכר על יתרת חובותיו לא תהיה רשאית לגבות ריבית, הצמדה וכל תוספת אחרת לחוב בשל אי תשלומו במועד. הצעת החוק צפויה לעבור מחר ותיכנס לתוקף חצי שנה לאחר פרסומה ברשומות.

ח"כ חנין, מבין יוזמי הצעת החוק ויו"ר עמית בשדולת הדיור אמר היום: "החוק הוא מהפיכה אמיתית. הגיע הזמן להתייחס לדיירי הדיור הציבורי כאזרחים בעלי זכויות ולא כנתינים של שלטון עריצות. החוק מעגן את זכותם של הדיירים לקבל מידע על זכויותיהם ועל חובותיהם ועדכונים שוטפים מהחברות המשכנות. אי-אפשר להמשיך ולהשאיר אותם טרף לביורוקרטיה חסרת לב וחסרת היגיון".

"מסוג הימים שמחזירים אמונה לדמוקרטיה הישראלית "

מהפורום לדיור ציבורי נמסר היום כי: "מימוש של הצעת החוק יקשה על החברות המשכנות לנפח חשבונות של דיירים, להעניק שיפוצים בדירות על בסיס של פרוטקציה וטובות הנאה, למנוע מצב של חובות רדומים מכוונים שמתעוררים יום אחד על הדייר וגורמים לפינויו, מניעת זכויות על ידי איבוד מסמכים ומניעת הדיירים לפתוח את התיק האישי שלהם או תשובות בעל פה שמוכחשות למחרת.

"אנו בפורום מקווים גם שמימוש החוק יקטין את התופעה המבישה של דיירות שנאלצו לעבור הטרדות, בגלל התלות המוחלטת שלהן בחברות המשכנות, תופעה שזכתה לחשיפה נרחבת לאחרונה. בפורום גם מקווים ששקיפות החובות של הדיירים, תקטין את שיעור הפינויים מהדירות על רקע חובות שהם במחלוקת בין החברה המשכנת לבין הדיירים, ולא ניתן יהיה לייצר חובות של עשרות ומאות אלפי שקלים של משפחות שהן נתמכות מערכת הרווחה. ככלל, קיום החוק ישנה את מאזן הכוחות הקיים כיום, בו דיירי הדיור הציבורי חיים יום יום בצל התעלמות, זלזול והתעמרות מצד הממסד".

הרב קובי וייס, מרבנים למען זכויות האדם ופורום דיור ציבורי, אמר היום: "נפלא לראות איך עבודה בשטח בבית שאן במשך שנים, ניתוח תלונות דיירי הדיור הציבורי, העצמת הדיירים לכדי מתן עדות בוועדות הכנסת ובפרט בוועדת הכלכלה, במקביל לשיתוף בין הארגונים בפורום והשדולה בכנסת, מבשילה לחוק במתכונתו הכוללת. זהו מסוג הימים שמחזירים אמונה לדמוקרטיה הישראלית ומאפשרים לחזור לשכונות ולומר לאנשים "המאבק קשה אבל בסוף רואים פירות ואתם יכולים לשנות". מבחינתי זוהי מהות הרבנות בימינו, והיום נהפכה המדינה ליהודית קצת יותר".

ריקי בנלולו, דיירת דיור ציבורי, הגיבה גם היא לאישור החוק ואמרה: "אנשים מן היישוב לא מבינים באיזו קלות ניתן היה עד היום להלביש על דיירות ודיירים עניים חובות פיקטיביים, להזניח את הבניינים של הדיור הציבורי עד שלא יהיו ראויים למגורי אדם, וכל זאת בחסות החשיכה שהעניק המחוקק לחברות המשכנות. אנחנו נעקוב אחרי היישום את החוק, ונמשיך בפורום דיור ציבורי לקדם עוד ועוד סעיפים שיתנו מעטפת הגנה שלמה לממתינים ולדיירים. מהבחינה הזאת, החוק הוא רק צעד ראשון בדרך למטרה הגדולה".