אגדת הכדורגל פלה תובע 30 מיליון דולר מסמסונג

טוען כי החברה השתמשה בדמות כפיל שלו במודעת פרסומת שלה שהשתרעה על פני עמוד שלם בעיתון "ניו-יורק טיימס" ללא רשותו

פלה / צלם: רויטרס
פלה / צלם: רויטרס

אגדת הכדורגל הברזילאי פלה תובע את סמסונג אלקטרוניקס בסכום של לפחות 30 מיליון דולר, בטענה כי החברה הדרום-קוריאנית השתמשה בדמות כפיל שלו במודעת פרסומת שלה שהשתרעה על פני עמוד שלם בעיתון "ניו יורק טיימס", ללא רשותו.

לפי התביעה שהוגשה החודש לבית משפט פדרלי בשיקגו, סמסונג פרסמה באוקטובר מודעה לטלוויזיות היי-דפינישן, אחרי שהפסיקה את המשא-ומתן שהיה לה עם פלה על שימוש דמותו לקידום מוצריה. פלה, בן 75, ששמו האמיתי הוא אדסון ארנטס דו נסימנטו, נחשב בעיני רבים לגדול הכדורגלנים אי-פעם.

המודעה אינה מזכירה את פלה בשמו, אך היא כוללת תמונת פורטרט של אדם קשיש ושחור ש"נראה דומה לו מאוד", לפי התביעה, ביחד עם תצלום קטן של שחקן כדורגל לבן שמבצע בעיטת מספריים, מהסוג שפרסם את פלה.

פלה נשען על מתן חסויות מסחריות, שמספקות חלק גדול מהכנסותיו, והמודעה של סמסונג תפגע בערך זכויות החסות שלו ותגרום בלבול בקרב צרכנים שיחשבו שהוא מאמץ את מוצרי סמסונג, לפי התביעה.

לפלה יש עסקאות עם חברות שונות, כולל פולקסווגן, סאבוויי, אמירייטס ופרוקטר אנד גמבל. על-פי חישובי בלומברג ביזנס, פלה הרוויח 25 מיליון דולר מחסויות ב-2014, כשברזיל אירחה את טורניר גביע העולם בכדורגל. ערך זכויות החסות של פלה צפוי לעלות עוד יותר השנה, כשהמשחקים האולימפיים ייערכו באוגוסט בריו דה ז'ניירו.

"המטרה היא להשיג פיצוי הוגן על השימוש הלא מורשה בזהות של פלה, ולמנוע שימוש דומה בעתיד", אמר פרקליטו של פלה, פרדריק ספרלינג. דוברת של סמסונג בארה"ב סירבה להגיב.

התביעה הוגשה על-ידי חברת Pele IP Ownership בע"מ, שהיא הבעלים של הסמל המסחרי של פלה וזכויות הפרסום שלו. היא נושאת את התאריך 16 במארס.

ספרלינג מייצג ספורטאים מפורסמים נוספים, כמו הכדורסלן מייקל ג'ורדן, שלו הוא סייע להשיג פיצוי של 8.9 מיליון דולר באוגוסט 2015 מרשת חנויות מזון שכבר אינה קיימת, דומיניק פיינר פודס, על שימוש לא מורשה שלה בדמותו של ג'ורדן במודעה במגזין "ספורט'ס אילוסטרייטד".