"אני לא רואה מוסדיים שישקיעו בקרנות ריט למגורים"

כך לדברי אמיר הסל, משנה למנכ"ל, מנהל חטיבת ההשקעות, הראל ביטוח פיננסים ■ ח"כ אלי כהן (כולנו), יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת: "אני בטוח שנראה עלייה בהתחלות הבנייה, אבל צריך לטפל גם במקורות המימון כדי שיהיה מי שיבנה את הדירות. קרנות הריט החדשות יוכלו לתת פתרון חלקי למצוקת המימון"

 אמיר הסל / צילום: תמר מצפי
אמיר הסל / צילום: תמר מצפי

"אחת המשימות הגדולות שלנו במושב הכנסת הנוכחי הייתה העברת חוק הריטים. אבל זה חלק ממה שקורה בענף. הבנקים מגיעים לקצה היכולת לממן נדל"ן למגורים, וזו גם בעיה שצריך לתת עליה את הדעת. אני בטוח שנראה עלייה בהתחלות הבנייה, אבל צריך לטפל גם במקורות המימון כדי שיהיה מי שיבנה את הדירות. קרנות הריט החדשות יוכלו לתת פתרון חלקי למצוקת המימון. אני שומע שיש כבר כמה בתהליך הקמה".

כך אמר היום חבר הכנסת אלי כהן (כולנו), יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, הוועדה שדנה בתיקון חוק הריטים, בכנס של חברת דירה להשכיר, משרד עורכי הדין גולדפרב זליגמן ואיגוד החברות הציבוריות, שנערך בבורסה לניירות ערך בתל-אביב.

את הדברים אמר ח"כ כהן בפתיחת פאנל שעסק בשאלה האם קרנות הריט בתחום הנדל"ן למגורים הן חזון בר השגה או שמא הענף לא יצליח להתפתח.

בפאנל השתתפו: נתן חץ, מנכ"ל אלוני חץ נכסים והשקעות ; אמיר הסל, משנה למנכ"ל, מנהל חטיבת ההשקעות, הראל ביטוח פיננסים; דרור גד, יו"ר ריט 1 ; עוזי לוי, מנכ"ל חברת דירה להשכיר ; ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים לענייני נדל"ן ופנים, משרד האוצר ; עו"ד עידו גונן, שותף וסגן ראש מחלקת חברות ומימון, גולדפרב זליגמן ; אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות.

"במילה אחת טוב בשתי מילים - לא טוב", כך פתח ואמר נתן חץ, מנכ"ל אלוני חץ נכסים והשקעות שנשאל על התיקון החדש והאם הוא יוביל להקמת עוד קרנות ריט. "ניסיתי לשכנע את משה אשר כבר שנים קבל החלטות והקרנות זה בכיוון הנכון. אבל הבעיה היא שיש כשל בנושא הריט כי יש רק שתי חברות עד היום. הנדל"ן בישראל מוחזק על ידי חברות, ואומנם הכלי של הריט הוא כלי טוב, אבל שונה מחברות הנדל"ן.

"יתרון המיסוי בריט בא לידי ביטוי בעיקר בשקיפות. יש הרבה מאוד רגולציה בישראל, מחוקקים חוקים שונים, ואין יציבות. שוק ההון עשה לי טוב בישראל אבל כל מי ששואל אותי אני אומר לו לא להיכנס ולא להיות ציבורי. אין בזה שום היגיון ובמקרה שלי החברה הפכה גדולה מידי ואני לא יכול לקנות אותה מהציבור. יש את הטענות על הטייקונים, שהם יכניסו נכסים לא טובים לקרנות וכד', זה לא נכון, יש כאן מגמה לא טובה נגד הטייקונים. צריך לזכור ש99% מהם הרימו את המשק".

אמיר הסל, משנה למנכ"ל, מנהל חטיבת ההשקעות, הראל ביטוח פיננסים, התייחס גם הוא לתיקון בחוק הריט והטיל ספק בכניסת המוסדיים לתחום: "שינוי טוב אבל לא מספיק ולא פותר את מכלול הבעיות שיש. אני חושב שזה יגדיל את מספר הריטים בתחום הנדל"ן המניב. בכל הקשור לנדל"ן למגורים, זה ייתן פתרון לציבור אבל לגופים מוסדיים אני לא רואה אותם נכנסים להשקעה בתחום הזה. פשוט בגלל תשואות בשוק הזה, נמוכות מידיי. אנחנו משקיעים בתחום הזה בחו"ל, וזה גבוה יחסית לישראל, גם בגלל המס. המוסדיים לא יסתפקו ברמות התשואה הקיימות בתחום המגורים".

דרור גד, יו"ר ריט 1, אמר בפאנל כי: "החוק טיפל בהרבה דברים ותיקן לא מעט דברים שהפריעו לאנשים להקים קרנות ריט עד היום. החוק עד היום היה מצומצם מידיי. אני מקווה שזה יוביל להקמת עוד קרנות ריט וגם שהחברות הקיימות יוכלו להתפתח".

עוזי לוי, מנכ"ל חברת דירה להשכיר: "אני חושב שהתיקון יעשה ויעשה לא מעט. בתחום המגורים זה יהיה כלי יעיל. פעם ראשונה שציבור הרחב יוכל להיות שותף בשכר דירה בלי לקנות דירה. להשתתף בנדל"ן מניב. להשקיע כמה שרוצים. זה כלי יעיל".

ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים לענייני נדל"ן ופנים, במשרד האוצר אמר כי: "אנשים רוצים ודאות. בחו"ל יש השכרה לטווח ארוך אבל כן אנשים מעדיפים לקנות דירות. בעולם יש חברות גדולות בתחום הדיור להשכרה, ובארץ עוד אין. בגלל זה אנחנו מקדמים את התחום. יש את דירה להשכיר שמגדילה את ההיצע וגם את 'קרנות הריט שיוכלו להוות אלטרנטיבה להשקעה בדירה ובלי הסיכונים והחשיפה הגדולה לשוק ההון ולנדל"ן. חקיקות אף פעם לא מושלמות, אבל בסוף מדובר באבולוציה. יש אופטימיות גדולה ואני מעריך שיקום כאן שוק גדול להשכרה אורכת טווח".