העליון הכריע: יוטל קלון על שמעון גפסו, ירצה 6 חודשי מאסר

ביהמ"ש העליון קיבל את ערעור הפרקליטות על גזר הדין שהוטל על ראש עיריית נצרת עילית במחוזי בגין הרשעתו בלקיחת שוחד ■ נוסף על הקלון, שמרחיק את גפסו מהעירייה ל-7 שנים, נקבע כי גפסו לא יוכל לרצות את עונשו בעבודות שירות

לאחר מספר שנים בהן הייתה תלויה ועומדת השאלה האם ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, ראוי לכהן בתפקיד ציבורי לאור ריבוי ההליכים הפליליים שנפתחו ונוהלו נגדו, ניתנה הבוקר (ה') תשובה סופית לשאלה: גפסו כבר לא יחזור לעירייה, וגם ייכנס לכלא.

בית המשפט העליון קבע הבוקר כי דבק קלון במעשיו של גפסו עקב הרשעתו בעבירות שוחד בפרשת הבחירות לראשות העירייה ב-2008. בנוסף, נקבע כי את 6 חודשי עבודות השירות שנגזרו עליו יהא על גפסו לרצות מאחורי סורג ובריח. בכך קיבל בית המשפט את ערעור הפרקליטות על החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה.

בפסק הדין שנתנה השופטת אסתר חיות, בהסכמת השופטים עוזי פוגלמן ודפנה ברק-ארז, נקבע כי "עבירת השוחד שבה הורשע גפסו היא עבירה מובהקת של שחיתות ציבורית, וככזו אין היא מתמצת בהפרת החוק גרידא. מדובר בעבירה החותרת תחת ערכיה הדמוקרטיים של המדינה, ופגיעתה באמון שרוכש הציבור לנבחריו היא רעה ומזיקה".

השופטת חיות אף מתייחסת בפסק הדין לעובדה שבהדבקת הקלון לגפסו נחסמת דרכו להמשיך לכהן בתפקידים ציבוריים, אך מבהירה כי אין בכך בכדי לשנות את ההחלטה.

"לא נעלמה מעיניי העובדה שהטלת הקלון תוביל להרחקתו של גפסו מהחיים הציבוריים לתקופה ממושכת", ציינה חיות, "ואולם, על המערכת המשפטית מוטלת החובה להוקיע ולשרש שחיתות שלטונית על כל מופעיה, והטלת הקלון לצד ענישה פלילית היא כלי חשוב העומד לרשותנו לצורך כך".

עוד נכתב בהחלטה העליון כי בעת שכיהן כראש העירייה "חטא גפסו והחטיא אחרים בעבירה הנגועה במובהק בשחיתות שלטונית".

באשר לקביעה כי על גפסו לרצות עונש מאסר מאחורי סורג ובריח, נקבע כי התנהלותו של גפסו "מהווה מעשה של בריונות פוליטית תוך ניצול כוחו ומעמדו כראש העירייה", בנסיבות המצדיקות עונש של מאסר בפועל.

גפסו הורשע בפברואר אשתקד בקבלת שוחד. זאת, בשל עסקה שרקח לאחר זכייתו בבחירות לראשות העיר ב-2008, לפיה העירייה תמשיך את העסקתה של דורה ברן, גרושתו של חבר מועצת העיר סמיון ברון, בקאנטרי קלאב העירוני. זאת, בתמורה להתפטרותו של ברון ממועצת העיר.

בהכרעת דינו המרשיעה דחה השופט עודד גרשון מבית המשפט המחוזי בחיפה את גרסתו של גפסו, לפיה האחרון לא היה מעורב בהתניה הפסולה בין המשך העסקת גרושתו של חבר המועצה לבין התפטרותו.

"הגעתי למסקנה כי איני יכול לסמוך על דברי גפסו", פסק השופט, ונימק כי "ההיגיון והשכל הישר מובילים לתוצאה חד-משמעית שלפיה גפסו לא רק ידע על ההתניה הקושרת את אי-פיטורי דורה ברן ממקום עבודתה, בכך שברון יתפטר מחברותו במועצה, והסכים לכך - אלא גם שגפסו היה מעורב באופן אישי ביצירת ההתניה האמורה מראשיתה".

ואולם, למרות ההרשעה והקביעה הקשה לגבי מהימנותו של גפסו, החליט השופט המחוזי להטיל על גפסו עונש קל של 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 20 אלף שקל, תוך שהוא דוחה את בקשת הפרקליטות להטיל על גפסו קלון בגין מעשיו.

בין היתר נימק השופט כי "ברור שהשעייתו של גפסו מתפקידו כראש עיר זה למעלה משנה (עד למתן גזר הדין בתיק הראשון), כשלעצמה, מהווה מבחינתו עונש כבד. זאת הן בשל אובדן הפרנסה שהייתה כרוכה בכך והן בשל הרחקתו מכוחו וסמכותו ומן היכולת לפעול ולעשות למען העיר ותושביה".

הפרקליטות הגישה ערעור על גזר הדין לבית המשפט העליון, בבקשה להחמיר את העונש ולהטיל על גפסו קלון. גפסו מצדו ערער על עצם ההרשעה.

מעט לאחר ההרשעה נטולת הקלון שב גפסו לראשות העירייה, למשך תקופה של כחודשיים וחצי, עד ליציאתו לחופשה, עקב כתב אישום שני שהוגש נגדו (ממנו זוכה בינתיים).

באופן פרדוקסלי, גפסו שב לעירייה מעודד מגזר דינו ומלא ביטחון. מיד לאחר כניסתו חזרה לתפקיד, נקט בשורה של מהלכים אגרסיביים. בין היתר פיטר את מנכ"ל העירייה, עו"ד ערן בר-רבי; ביטל את החלטת ועדת הפיטורים והסכם פשרה שקיבל תוקף בבית הדין לעבודה לגבי פיטורי מנהל אגף הביטחון בעירייה, שהודה במסגרת עסקת טיעון בעבירות מין; ביטל מכרזי כוח-אדם לתפקידים שונים שנגמרו בהיעדרו, ועוד. כל ההחלטות הללו בוטלו בהמשך על-ידי בית המשפט המחוזי בנצרת, שקבע כי היה עליו להימנע מהחלטות אלה, הלוקות בחוסר מידתיות.

סופה של התקופה הקצרה הזו הגיע לאחר שהוגש נגד גפסו כתב האישום השני, בשני אישומים של שוחד בקשר להבטחות לסידור "ג'ובים" שנתן גפסו לפעילים שעבדו עבורו, מהם זוכה; כל זאת, כאשר במקביל נדונו ערעור המדינה בתיק בחירות 2008 וכן ערעורו של גפסו.

במקביל לקבלת ערעור המדינה באשר להטלת הקלון על גפסו והטלת מאסר בפועל, בפסק הדין שניתן הבוקר דחתה השופטת חיות, בהסכמת השופטים פוגלמן וברק-ארז, את ערעורו של גפסו על הרשעתו.

גפסו, קבעו השופטים, היה מעורב ישירות ובאופן הדוק במהלכים שביצעו אנשיו לאחר הבחירות למועצת העיר נצרת עילית בנובמבר 2008, בכך שהציבו לסמיון ברון - חבר מועצת העיר מטעם "קדימה" - תנאי כי יתפטר מחברותו במועצה, שאם לא כן תפוטר רעייתו לשעבר מעבודתה בחברה לפיתוח נצרת עילית בע"מ.

בית המשפט קבע כי מעשיו אלה של גפסו מקיימים את כל יסודותיה של עבירת השוחד, בין היתר משום שהתנאי שהציב גפסו בפני המתלונן, באמצעות עושי דברו, יש בו משום ניצול בוטה לרעה של מעמדו כראש העירייה.