שמרו על שתיקה

יצחק הרצוג וגם אהוד ברק כבר עמדו במוקד בדיקה על הפרה של חוק מימון מפלגות

אהוד ברק / צילום: קובי גדעון-לע"מ
אהוד ברק / צילום: קובי גדעון-לע"מ

בשנת 2000 פתחה המשטרה בחקירה בחשד להפרה של חוק מימון מפלגות בגין גיוס תרומות לא חוקיות במיליוני שקלים עבור מסע הבחירות של ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, ומפלגת "ישראל אחת" ב-1999. במסגרת החקירה נחקרו באזהרה, אך לא הואשמו, ברק, ובכירים נוספים במפלגה, בהם יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, שהיה מזכיר הממשלה בממשלת ברק.

לצורך מימון מסע הבחירות האישי שלו, השתמש ברק בכמה עמותות לגיוס תרומות. כמה מהן הוקמו סמוך לבחירות ופעלו תקופה קצרה, בעוד שאחרות היו ותיקות יותר וגויסו לצורכי הקמפיין. העמותות מומנו באמצעות תרומות מקרנות מחו"ל ומגורמים פרטיים.

בינואר 2000 פרסם מבקר המדינה דאז, אליעזר גולדברג, דוח שבו מתח ביקורת חריפה על התנהלות "ישראל אחת" במימון הבחירות וחשף שורת חריגות במימון הפריימריז של המפלגה. "במטרה לתרום למאמצים לקידום בחירתו של ברק, ננקטה שיטה, שלפיה הוזרמו כספים לעמותות, אשר היה בפעילותן לתרום, אם במישרין, ואם בעקיפין, לקמפיין הבחירות", כתב המבקר.

"כספים אלה לא היו חלק מהמסגרת התקציבית הרשמית, החוקית והמדווחת. מבין העמותות, היו כאלה שהוקמו בתקופת הבחירות או לקראתה, ולנגד עיני מייסדיהן עמד, לפחות כאחד היעדים, הסיוע לברק להיבחר. עמותות אחרות הוקמו קודם לכן, ולא מלכתחילה למטרה זו, אך 'גויסו' למטרה לקראת הבחירות. כן היו עמותות, שערכו פעולות תעמולה עצמאיות, אך משראו ב'ישראל אחת' כי יש תועלת בפעילותן לקידום מועמדותו של ברק, דאגו לתמיכה כספית בהן".

בדוח נקב המבקר בשמות המעורבים החשודים בעבירות שונות ופירט את שמות העמותות ששימשו להעברת מיליוני שקלים למפלגה, בניגוד לחוק. המבקר קנס את סיעת "ישראל אחת" וגינה את התנהלותה. בעקבות החשדות הללו הורה היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, על פתיחת חקירה בנושא.

במסגרת החקירה נחקר ברק באזהרה בחשד לביצוע עבירות על חוק מימון מפלגות ובחשד לרישום כוזב במסמכי תאגיד. ברק טען כי לא היה מודע לפרטי ניהול העמותות והעברת הכספים ואף הנחה את מנהלי הקמפיין לפעול בהתאם לחוק. הזרקור בחקירה הופנה בין היתר אל הרצוג, שהיה ממונה על העברת כספי הקרנות מחו"ל לעמותות. הרצוג, עורך דין במקצועו, בדומה לאריה דרעי שנים לפניו, בחר לנצל את זכות השתיקה בחקירה.

ב-2003 הודיע היועמ"ש כי לא יוגשו כתבי אישום נגד ברק והרצוג בשל חוסר ראיות. בהמשך נסגרו גם התיקים נגד מעורבים אחרים, ובסופו של דבר החקירה הסתיימה בלא כלום.