המחסלים בע"מ

מה יותר גרוע - פוליטיקאים נבדקים או מערכת צדק שתופרת תיקים?

יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס
יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס

"בדיקות" ו"חשדות" נגד אריה מכלוף דרעי ויצחק בוז'י הרצוג. "כל-כך צפוי", גיחכו הקולות, "שור מועד" ועוד "שור מועד". שניים שכבר נחקרו, השתמשו ב"זכות השתיקה", הראשון בענייני כסף, השני גם בענייני כסף. אישי או מפלגתי - זה כבר שולי.

דרעי הרי ישב בבית סוהר, דבק בו קלון, חזר לפוליטיקה ולמשרד הפנים - בניגוד לכל מה שחשבו. הרצוג נמלט בעור שיניו מהחקירה ההיא שנפתחה ב-2000, יחד עם כמה מחבריו השותקים, וכמה שנים אחרי, נסגר תיקו "מחוסר הוכחות".

 

יותר מזה, מזמזמים האישה והאיש המצויים, הם שניהם הרי חברים ותיקים בארגון הכנסת, שהיא מלאת חשודים פוטנציאליים. עובדה - לא מעט מהבכירים בחבורה נחקרו, ישבו ויושבים עמוק בכלא. הכול על כסף.

מהצד השני: "שלטון החוק". "הבודקים": הפרקליטות והמשטרה. שני ארגונים חזקים במיוחד, שמוכרים כ"ספין דוקטורס" ברמות הגבוהות ביותר. גופי כוח, שבמלוא העוצמה פותחים/מדליפים פרשות, בדיקות וחקירות עתירות שמות, אירועים, עדויות והוכחות - ואחר-כך מרדימים את הדעת, משכיחים את התיק, והכול נעלם בקול דממה דקה.

שני כוחות אלה מצויים בימים אלה בצרות תדמית קשות במיוחד. המשטרה - אפופה בסיפורים לא נגמרים על קצינים בכירים המטרידים מינית, על אדישות שוטרים, כישלון מתמשך במוקד 100 הפך לפחד ציבורי, תודעת המפכ"ל החדש, שנמצא אחרי חיפושים של יותר משנה ונכנס בסערת ציפיות, שקועה עדיין עמוק בחשאיות השב"כ. הוא לא יודע לדבר פומבית-תקשורתית, לא מבין איך הוא נתפס כל פעם באמירה מעוותת, כשהוא הרי התכוון בכלל למשהו אחר.

הפרקליטות - כבר זמן שהיא מצויה בשלבים מתקדמים של הידרדרות התדמית בעיני הציבור, והתקופה האחרונה האיצה את הנפילה. פרשת רות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, חשפה התנהלות מפוקפקת ביותר ביחסיה המתמשכים והנעימים עם עורך הדין המושחת רונאל פישר. אבל בפרקליטות הסבירו ליועץ המשפטי לממשלה, שנכנע וגנז לא מזמן את התיק.

ההתנהגות המפוקפקת לכאורה בפרשת המכון הפתולוגי נמשכת. ד"ר חן קוגל, מנהל המכון שלאחר העידן הבעייתי של פרופ' היס, אמר בקול רועד בתוכנית "עובדה": "אני מפחד מהפרקליטות". מחריפה ולא נגמרת גם פרשת רומן זדורוב, שהייתה, בין היתר, גם ל"פרשת הפתולוגית ד"ר מאיה פורמן", שהפרקליטות נחשדה בניסיון לשיפוץ חוות-דעת שלה, וגם לסילוקה מהתפקיד.

תוסיפו לאלה את מלחמת החורמה של הפרקליטים נגד כל ניסיון לפקח ולבקר את התנהלותם, העתירה לבג"ץ, האיום לא לשתף פעולה וההתקפות הבוטות על נציבת הביקורת על הפרקליטות, הילה גרסטל, שחשפו פחד עמוק לצד תחושה מעוותת של אלוהי העולם.

בסיכום כל זה, והכי טרי: ההשפעה הקשה ביותר של התוכנית "דיני נפשות" בערוץ 10, שהגיעה לאחד משיאיה בסוף פברואר, כששודר ראיון עם עו"ד אביגדור פלדמן על הפרקליטות. וכך אמר: "כנופיית שלטון החוק היא מכונה, היא יכולה להעיף ולהרים ולהוריד את כל מי שהיא רוצה. היא שומרת בכספת תיקים על כל אחד... כל אחד מאיתנו נתון למעשה בכף הפרקליטות... פתאום בבוקר תגיע משטרה אל פתח הבית ותעצור אותנו... בפרקליטות יכולים לחסל אדם, כל אדם שיעלה בדעתם וברצונם לחסל אותו. ויהיה כוחו כאשר יהיה...".

התמיהה שקשה לבטא אותה: האם החברים הללו, במצבם הרע ובכוחם הגדול מדי, זקוקים להסחת דעת? רוצים להחליף כותרות נגד לכותרות בעד, להיות "שומרי שלטון החוק" ולא עוד "כנופיית שלטון החוק"?

התמיהה הזו מחריפה נוכח העובדה שבתוך יומיים נחשפו שתי פרשות חדשות, והתברר כי מדובר בשני פוליטיקאים שמצויים במהות "האיזון הקדוש", שלא להכעיס ולא להדיר אף צד במפת הציבור. שניהם ראשי מפלגות, אחד שמאל, אחד ימין. אחד אופוזיציה, אחד קואליציה. אחד ממוצא אשכנזי, השני ממוצא מזרחי. אחד גדל בבית של אליטה מסודרת, השני בבית של עולים קשי-יום. מה גם שדרעי מצוי ערב הכרעת בג"ץ בעניין עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מינויו לשר הפנים.

הקונפליקט המתסכל: מה יותר גרוע - פוליטיקאים "נבדקים", שאולי אפילו יימצאו חשודים בפלילים - או מערכת צדק שתופרת או מגזימה תיקים, כי זה נוח לה. כי היא צריכה את זה עכשיו. מפחיד.