רק תחרות חופשית

האופן שבו הורידו את המכס לא יגדיל את התחרות, אלא יפגע בה - ולא יוריד את יוקר המחיה

ירקות / צילום: שאטרסטוק
ירקות / צילום: שאטרסטוק

ההחלטה לעשיית רפורמה בענף החקלאות, בין היתר כדי להוריד את יוקר המחיה ולהגדיל את הכמויות המיובאות של בשר טרי, ירקות, דגים קפואים, שמן זית ועוד מספר מוצרים חקלאיים - ללא מכס - היא לכאורה החלטה שיכולה להוביל להורדות מחירים, אבל באופן שבו היא תבוצע, התועלת תהיה קטנה מהנזק שייגרם למשק.

כדי שהורדת מכסים תתורגם להוזלה עקבית של המוצרים, נדרשת הגדלת התחרות בשוק זה. אבל האופן שבו הורידו את המכס לא יגדיל את התחרות, אלא יפגע בה.

כדי שהורדת מכס תוביל לגידול בתחרותיות, הורדתו צריכה להיעשות בדרך שוויונית לכולם, כך שכל מי שירצה לייבא, יוכל לעשות זאת אחרי בדיקת מהימנותו לעשות זאת. אך ההחלטה הנוכחית להורדת מכסים היא להתיר רק כמות מסוימת של יבוא מוצרים, ולהתיר זאת רק עד אמצע יולי.

בהתראה כזאת, היחידים שיוכלו להגדיל את היבוא הם אלה ששולטים כבר היום ביבוא. כך שבמקום שייכנסו לשוק יבואנים חדשים, שינסו לנגוס בנתח השוק של הספקים הגדולים - דווקא הם "הגדולים", פשוט ייבאו עוד, בלי תחרות אמיתית.

הכמות שהם ייבאו תהיה כזאת שתאפשר להם להמשיך לגבות מחירים גבוהים יחסית, כי סביר שהביקושים יהיו גדולים מהכמות שתסופק, כלומר מההיצע. כך שהציבור אולי יחסוך כמה שקלים על כל קילוגרם בשר טרי שיקנה, אבל מי שירוויחו הרבה יותר הם הספקים הגדולים, שייקנו סחורה בזול - וימכרו אותה במחירים נמוכים רק במקצת מכפי שהיו מוכרים ללא היבוא.

במצב הזה, הרווח לספקים הגדולים יהיה גדול במיוחד, מכיוון שהם שולטים גם בשיווק התוצרת המקומית. ברגע שהם יכולים לייבא מוצרים במחירים נמוכים, הם יכולים גם "לסחוט" מחירים נמוכים יותר מהחקלאים בארץ. שהרי אם החקלאים לא יהיו מוכנים להשוות את המחירים שלהם למחירי היבוא הנמוכים, הספקים יסתדרו בלעדיהם. כך שלטווח הארוך, אחת הבעיות של המהלך הזה היא, שהספקים הגדולים יתחזקו עוד יותר על-חשבון החקלאים, ואת המחיר ישלמו גם החקלאים וגם הצרכנים.

למעשה, לו היו פותחים את השוק לתחרות חופשית אמיתית, ומתירים יבוא ללא הגבלה, החקלאים בארץ היו צריכים, ואולי גם מצליחים, לשמור על רמת מחירים גבוהה יחסית עבור מוצרים באיכות גבוהה. בסך-הכול, החקלאים מצליחים לייצר מוצרים באיכות יחסית גבוהה במחירים נמוכים יחסית, וההשקעה בארץ במחקר-ופיתוח חקלאיים היא מהגבוהות בעולם. אבל כל עוד אותם משווקים שולטים גם בסחורה הישראלית וגם ביבוא מחו"ל, אין להם ולא יהיה להם עניין ליצר הבדלים בין הסחורה הישראלית לזאת מחו"ל, כי כך הם יכולים "לסחוט" מחירים נמוכים יותר מהחקלאים, ולמכור את כל המוצרים כסחורה ברמה אחידה.

 

לעיתים, הם גם מוכרים סחורה שמקורה מחו"ל כסחורה "ישראלית", כמו שקורה בשמן זית ובדבש "ישראליים", שמכילים אחוז גבוה של תוצרת חו"ל.

לסיכום, ההיתר ליבוא מוגבל יזיק לחקלאים ולא יועיל הרבה לצרכנים. למעשה, הצרכנים ישלמו עליו באופן עקיף. כי משרד האוצר מבין שהמהלך פוגע בחקלאים, הוא ייתן להם פיצוי, וזה יבוא מתוך כספי המסים שלנו הצרכנים. אז הורדת חצי מכס אולי תמנע עליות מחירים בטווח הקצר, אבל אם לא יורידו את המכס באופן מסודר, הציבור והחקלאים ירגישו בטווח היותר ארוך, כמו החמור שנשאר עם חצי עבודה.

■ הכותב הוא כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי ומרצה במכללת נתניה.