שטייניץ: צה"ל לא מיליציה - אנחנו לא הורגים שבויים

שטייניץ תוקף תומכי החייל שחיסל המחבל: "צה"ל אינו מיליציה" ■ אמר ל"גלובס" בעת ביקורו בוושינגטון: "זו מלחמה, אך אנו לא הורגים שבויים" ■ "בצה"ל יש הירארכיה פיקודית; לא כל חייל רשאי לקבל להחליט לבדו" ■ לפחות שני אתרי אינטרנט בארה"ב פרסמו את שמותיהם ותצלומיהם של החייל ומפקדו

יובל שטייניץ / צילום: אוריה תדמור
יובל שטייניץ / צילום: אוריה תדמור

שר התשתיות והאנרגיה, יובל שטייניץ, תקף אתמול (שבת) במילים חריפות את תומכי חייל צה"ל, שחיסל מחבל פצוע בחברון, והביע תמיכה בדרך שבה טיפל הרמטכ"ל, רא"ל גדי אייזנקוט, בפרשה. שמו של החייל נאסר לפרסום בשלב זה. שטייניץ השתתף בוועידה לאבטחת מתקנים גרעיניים בוושינגטון.

בראיון ל"גלובס", קודם שובו לישראל, אמר השר: "אני מחכה כמובן לסוף החקירה ומקווה שיתברר שאין מדובר במקרה חמור, אך ברצוני להביע תמיכה חזקה ברמטכ"ל ולתת לו גיבוי מלא על התנהלותו בטיפול במקרה זה. הוא פעל ופועל כפי שהוא צריך לפעול".

"צה"ל חייב לשמור על סטנדרטים גבוהים", אמר שטייניץ. "אנו נמצאים אמנם במצב מלחמה, אך בישראל לא הורגים שבויים. צה"ל אינו מיליציה. זה צבא עם הירארכיה פיקודית מסודרת. זה לא צבא שבו כל חייל רשאי להחליט כיצד מתחשק לו לפעול".

"כפי שאמרתי, צריך לחקור ולבדוק אך אני רוצה להדגיש שהרמטכ"ל פעל נכונה ואני מתנגד בתוקף להתקפה שמתנהלת עתה נגד הרמטכ"ל ונגד מפקדי צה"ל בכלל בגין הפרשה הזו", אמר שטייניץ.

לפחות שני אתרי אינטרנט בארה"ב פרסמו את שמותיהם ותצלומיהם של החייל שחיסל את המחבל ושל מפקדו, עם סרטון וידיאו שמראה בפירוט את פעולת ההריגה. אחד מהאתרים טרח לצרף כיתוב בעברית עם שמות השניים וכן הסבר עם חיצים לזהות הדמויות הפועלות בתצלום מהשטח בעת החיסול. בתצלום אחר, שבו נראים פני החייל חזיתית, מוצמד לחזהו כיתוב בצהוב: "הרוצח". עורך האתר הזה כתב: "לא הייתי יכול לדווח על המקרה הזה, או ללמוד את פרטי הפרשה, ללא עזרה שלא תסולא בפז של ישראלים רבים. איני יכול לנקוב בשמותיהם כדי להגן עליהם מפני פגעי המנגנון הביטחוני (בישראל)".

האתר הזה מפרסם תצלום של מודעה, עם לוגו רשמי של בית-שמש, על הפגנה למען החייל. המודעה נותנת פומבי לשם החייל, לכאורה בניגוד לצו איסור הפרסום של השם. על פי התצלום, זה נוסח המודעה: "בית שמש במפגן תמיכה לשחרורו של גיבור ישראל (שם החייל) מחר, 28 במארס, בצומת ביג (כביש 38). כולם מוזמנים. בשבילנו אתה גיבור לאומי".