לאחר ירידה של 9% במניה - תדיראן תחליף את המזגנים הפגומים

בעקבות תחקיר ערוץ 10 ולאחר ירידה חדה במניות החברה הודיע משה ממרוד, בעל השליטה בתדיראן, כי יחליף את המזגנים מהסדרות הפגומות למזגנים חדשים

משה ממרוד, מנכ"ל ובעל השליטה של קבוצת תדיראן / צילום: סיון פרג'
משה ממרוד, מנכ"ל ובעל השליטה של קבוצת תדיראן / צילום: סיון פרג'

אחרי ירידה של 9% במחיר המניה היום (א'), חברת תדיראן הולדינגס  מנסה למזער את נזקי תחקיר המזגנים.

בעל השליטה בתדיראן, משה ממרוד, הודיע הערב כי הוא לוקח אחריות, וכי החברה שבשליטתו תחליף את כל המזגנים מהסדרות הבעייתיות למזגנים חדשים.

קודם לכן פרסמה החברה הודעה לבורסה, שבה טענה כי מקרי ההתלקחות אירעו במזגנים עיליים אשר יוצרו לפני כעשור בתקופה שבה החברה הייתה בבעלות תאגיד carrier, וכי ייצורם הופסק.

התחקיר, ששודר הערב בתוכנית "עושות חשבון" בערוץ 10, חושף תופעה מדאיגה של התלקחות מזגנים של המותג תדיראן, שבאחד המקרים אף גרמו למותם של שני ילדי משפחת רוימי, בני 7 ו-11 ממושב קשת שברמת הגולן. המזגן, שהיה אמור לחמם את חדרם, התלקח וגרם למותם.

מדובר ב-39 דגמים של מזגנים שיוצרו במהלך 6 שנים, ואשר רבים מהם נמצאים עדין בשימוש.

בתחקיר נטען כי מרגע ההתלקחות של כל מזגן, חברת תדיראן עשתה הכול כדי להתנער מאחריות. ההתנערות, נטען, נעשתה באופן שיטתי, כאשר כבר בשלב ראשון נהגה החברה לשלוח נציג ולאסוף את החלק במזגן שגרם להתלקחות.

איילת רוימי העידה כי תדיראן שלחה נציג, שניסה לדבריה לקחת את המאייד של המזגן שממנו פרצה השריפה, וכל זאת עוד בטרם הובאו ילדיה לקבורה.

במקרים שבהם תדיראן נאלצה לפצות את הלקוח, היא הקפידה לעשות זאת מחוץ לכותלי בית המשפט ומבלי שניתן פסד דין. הסכמי הפיצוי לוו לרוב גם בהסכמי סודיות.

תדיראן נסחרת כעת לפי שווי של 489.7 מיליון שקל, לאחר שאיבדה היום 48 מיליון שקל מהשווי על הנייר. החברה, שבשליטת (74%) משה ממרוד, סיימה את 2015 עם הכנסות של 719.1 מיליון שקל ורווח נקי של 60 מיליון שקל.

לחברה יש שני מגזרי פעילות כאשר מגזר מיזוג האוויר מהווה את ליבת פעילותה ואחראי ל-97% מהמכירות. מגזר זה הניב אשתקד רווח תפעולי של 76.4 מיליון שקל.

התחקיר מתפרסם בפתח עונת הקיץ שבה מכירות המזגנים עולות באופן משמעותי, והוא מציב בעיית בטיחות ואמינות קשה הן של החברה והן של המותג.

מתדיראן מסרו בתגובה: "קבוצת תדיראן בבעלותי החל מסוף שנת 2009, ולא בתקופת הריקול עליו הוכרז לפני 8 שנים כשתדיראן הייתה בבעלות חברת קרייר האמריקאית. יודגש בזאת כי הריקול של תדיראן בבעלות קרייר בשנת 2008 התייחס למזגנים עיליים משנות הייצור 2002-2004.

"למרות זאת, אני (משה ממרוד, א"ח) לוקח אחריות, והחברה יוצאת בהכרזה לכל הלקוחות אשר מחזיקים מזגנים מהסדרות שהופיעו בריקול בשנת 2008, לפנות אלינו כדי שנטפל בזה באופן מיידי, תוך אחריות מלאה".