"השכר ההתחלתי שלי בסייבר הוא התקרה שלי בביולוגיה"

ליב רמז, מתכנתת וחוקרת בסטארט-אפ בתחום הסייבר, וטל רוזן, מפתחת בחברת סייבר גדולה, מספרות על הדרך, על הביקוש, ועל העובדה שהן היו אלו שבסופו של דבר בחרו את מקום העבודה

ליב רמז וטל רוזן / צילומים: אנה קפלביץ וגל ליפץ
ליב רמז וטל רוזן / צילומים: אנה קפלביץ וגל ליפץ

ליב רמז, חוקרת בסטארט-אפ SecBi

ליב רמז (33) הגיעה לתחום אבטחת הסייבר כמעט במקרה. היא בכלל בעלת דוקטורט בביולוגיה, עם התמחות בגנטיקה וביו-אינפורמטיקה, והיום היא עובדת בסטארט-אפ SecBi הפועל בחממת הסייבר בבאר שבע. "במהלך הדוקטורט הבנתי שאני מתחברת יותר לעולם המחשבים והתכנות", מודה רמז. "כשסיימתי אותו, שמעתי שיש בשוק תחום של דאטה סיינס בסייבר, שהוא משהו בין לתכנת ולחקור. באופן כללי היה יותר קל למצוא כך עבודה, כיוון שהביקוש בהיי-טק גבוה הרבה יותר מאשר בתחום הביולוגיה".

- הדוקטורט היה יתרון?

"הרגשתי שהגעתי מתחום אחר אבל כשאת עוסקת בדאטה סיינס מצפים ממך לדעת גם תכנות וגם מחקר. בכל מקרה, ידעתי שיש לי ביקוש. פניתי לכמה חברות ובסופו של דבר זו אני שהייתי צריכה לבחור.

- מה את עושה בעבודה?

"כשהגעתי, ידעתי לחקור מערכות ביולוגיות. סייבר זה אמנם תחום אחר לגמרי, אבל כישורי המחקר שלי באים לידי ביטוי בעבודה - יש לי נתונים ואני צריכה לחקור אותם, לחפש דפוסים, לעבד ולהבין מה אפשר להוציא מזה. אנחנו מעבדים את כל היציאות לאינטרנט ומציעים מערכת שאוטומטית מסדרת את המידע בקבוצות ובאופן ברור. אלמלא המוצר שלנו, במקרה שתהיה התקפה, אנליסט יצטרך לעבוד ימים ארוכים. אני מחפשת דפוסים, ומפתחת את האלגוריתם שעושה את זה. העבודה שלי היא יותר לוגית מטכנית".

- הערך שלך בשוק היום גבוה יותר?

"בואי נגיד שהמשכורת ההתחלתית שלי בהיי-טק היא התקרה שלי בביולוגיה, וזה מאוד חבל".

ובאופן יחסי בתוך שוק ההיי-טק?

"כיוון שיש היום כל כך הרבה וירוסים והתקפות, ברור שזה התחום החם".

טל רוזן, מפתחת בחברת אימפרבה

כבר כמעט שלוש שנים שטל רוזן (28) עובדת באימפרבה כמפתחת, תפקיד שהגיעה אליו לדבריה כמעט במקרה. בצבא, שירתתי בבסמ"ח (בית הספר למקצועות המחשב - ש"ד), שם פיתחתי מערכים אינטראקטיביים והעברתי קורסים מאוד יסודיים ובסיסיים. כשהשתחררתי, עבדתי במשך 3 שנים בסטארט-אפ איטורו, שאליו הגעתי כשהחברה הייתה קטנה מאוד. המשכתי לתואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטת בן גוריון, וכשסיימתי חיפשתי עבודה חדשה. לא כיוונתי עצמי דווקא לסייבר, אבל העולם הזה נראה לי מעניין".

- והיום התחום הזה חם יותר מאשר אז?

"לחלוטין. היום, כשאני כבר בתחום, אני רואה עד כמה השוק הזה מבוקש בטירוף, ובכלל ישראל היא מהמובילות. לשמחתי רכשתי כלים שייקחו אותי הלאה גם הודות לניסיון בסקיוריטי, וגם בהתאמה לחברה גדולה. זה שונה, כי לאימפרבה, למשל, כחברה גדולה יש סטנדרטים גבוהים, מה שלא תמיד קורה בסטארט-אפ צעיר".

- כשהתקבלת לחברה, זו את שהיית צריכה לבחור בינה לבין אחרות?

"כן. אני חושבת שהתקבלתי ל-3 חברות, ואז הפסקתי לחפש כי רציתי לטוס למקסיקו. אמרתי באימפרבה שאשמח להתחיל, אבל דחיתי אותם קצת בגלל הטיסה. הסיבה שבחרתי דווקא בה היא החומר האנושי. העיסוק בסייבר סיקיוריטי הוא ערך מוסף. אני עושה משהו שהוא באמת חשוב ומגינה על דברים שחשובים לאנשים".

- במילים פשוטות, מה את עושה?

"אני עובדת בקבוצת אייג'נט, שזה המוצר שמותקן על המחשבים של הלקוחות והמטרה שלו לנטר את המידע שעובר בדאטה סנטר. אימפרבה נותנת פתרונות לטכנולוגיות שונות ולעולמות שונים. אנחנו קבוצה קטנה של 15 אנשים, ואני עובדת על השיפור והוספת יכולות חדשות למוצר, שמתמודד עם כמויות גדלות והולכות של מידע. אחד הדברים המעניינים אצלנו הוא חטיבת המחקר, שאחת לחודשיים עורכת סשן שבו משתפים את כולם בחידושים. זה נחמד, כי יש דברים שקודם חושפים בפנינו, לפני כולם. גם הרחבת הידע הזו חשובה לי".

- הערך שלך בשוק גבוה יותר היום מאשר לפני 3 שנים?

"בהחלט. כשאני אומרת מה אני עושה תמיד אומרים לי 'וואו'. יש יתרון עצום לניסיון. יש מקומות שזה מאסט. בינתיים התחום הזה מאוד מעניין אותי ויש לי אתגרים. כל עוד זה ימשיך ככה, אמשיך בתחום".