קרנות הנאמנות פדו 1.8 מיליארד שקל בחודש מארס

סה"כ נפדו ברבעון הראשון כ-12 מיליארד שקל ■ אילים ומור בולטים בצמרת המגייסים, בעוד שהראל, אלטשולר שחם וילין לפידות בין הבולטים בפודים ■ 2.4 מיליארד ש' נפדו במארס משוק תעודות הסל

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

ענף קרנות הנאמנות מסכם רבעון ראשון קשה ב-2016, עם חודש שלילי נוסף, של פדיונות שהסתכמו בכ-1.8 מיליארד שקל. עם זאת, הפדיונות במארס נמוכים משמעותית מאלה שנרשמו בחודשיים שקדמו, ושעמדו על כ-3.7 מיליארד שקל וכ-6 מיליארד שקל. עיקר הפדיונות בחודש החולף נרשמו בקרנות הכספיות, אך גם הקרנות המסורתיות המשיכו במגמת הפדיונות שמאפיינת את הענף בשנה האחרונה. מתחילת השנה הסתכמו הפדיונות בקצת פחות מ-12 מיליארד שקל, והנכסים המנוהלים בשוק כולו הצטמקו מתחילת השנה בקצת פחות מ-6%.

בסיכום חודשי תעשיית קרנות הנאמנות כולה הניבה למשקיעים בה תשואה ממוצעת חיובית של כ-1.2%, בעוד שמתחילת השנה מדובר עדיין על תשואה שלילית - של מינוס כ-0.3%.

חודש של השחקנים הקטנים והבינוניים

חודש מארס היה החודש של השחקנים הקטנים והבינוניים בשוק קרנות הנאמנות, ואילים הובילה את הגיוס החודשי, עם גיוסים בהיקף של כ-536 מיליון שקל. אילים מגייסת בקרנות מסורתיות בלבד, ללא קרנות מחקות או כספיות, והיא מתאפיינת בגיוס בקרנות ותיקות עם טרק רקורד ארוך מאוד, שאינן קרנות אופנתיות או קרנות נישה.

נכון לסוף מארס ניהלה אילים נכסים בהיקף של כ-5.2 מיליארד שקל, ואחריה ניצבת עוד חברת ניהול בגודל בינוני - שבולטת לחיוב זה זמן: מור בית השקעות. מור, שמנהל בקרנות הנאמנות שלו נכסים בהיקף של כ-7.8 מיליארד שקל, גייס במארס סך של כ-275 מיליון שקל לקרנות הנאמנות שלו, כך שמתחילת השנה הוא גייס כ-653 מיליון שקל - והוא מוביל את הענף.

חודש מארס היטיב גם עם קרנות רוטשילד, שגייסו בחודש שעבר כ-118 מיליון שקל, וסיגמא, שגייסו כ-47 מיליון שקל. שני גופים אלה, כמו מור ואילים, בולטים לחיוב בצמרת המגייסים החיוביים מתחילת השנה בכלל השוק. לצד אלה נציין גם שני גופים שגייסו במארס בקרנות המחקות, כ-50 מיליון שקל כל אחד: מנורה מבטחים פיננסים ואקסלנס, וזאת בניגוד למגמה השלטת.

מהצד השני, בין הגופים הפודים ביותר יש כמה מהשחקנים הגדולים בתחום, לצד כמה מהשמות החמים שהיו בצמרת המגייסים בענף תקופה ארוכה. כך, בחודש שעבר הובילה הראל פיא את הפודים, בהמשך לתקופה לא קלה שעוברת על החברה, עם פדיונות של כ-768 מיליון שקל. אחריה, בסדר יורד, אקסלנס, אלטשולר שחם, מגדל שוקי הון וילין לפידות, שפדו בין 268 מיליון שקל ל-495 מיליון שקל - רובם המכריע בקרנות המסורתיות.

מתחילת השנה תמונת הפודים הגדולים שונה, אך רק במקצת. את רשימת הפודות מובילה הראל פיא עם פדיונות של כ-2.5 מיליארד שקל ברבעון הראשון של השנה, ואחריה אלטשולר שחם (עם פדיונות של 1.8 מיליארד שקל), מגדל שוקי הון (1.7 מיליארד שקל), ילין לפידות (1.5 מיליארד שקל) ופסגות (1.3 מיליארד שקל פדיונות).

23 מיליארד שקל מתחת לשיא

איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר מדווח כי במארס 2016 נפדו כ-2.4 מיליארד שקל משוק תעודות הסל, שבו מנוהלים עתה כ-98.5 מיליארד שקל בסה"כ - ירידה של כ-306 מיליון שקל (0.3%) ביחס לסוף פברואר, וירידה של כ-4.9% ביחס לסך הנכסים שנוהלו בענף זה בתחילת השנה הנוכחית. בפברואר 2015 נרשמה רמת השיא בענף תעודות הסל - כ-121.6 מיליארד שקל. בפברואר 2015, במהלך הרבעון הראשון השנה נפדו משוק זה כ-2.25 מיליארד שקל.

הקסם שנפדה בתעודות הסל

לדברי רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד, "עיקר הפדיונות הם בתעודות פיקדון (כ-1.65 מיליארד שקל) ובתעודות על מדדי מניות בחו"ל (כ-607 מיליון שקל)".

מתחילת השנה הפדיונות בתעודות עוקבות מדדי מניות בחו"ל הסתכמו בכ-1.1 מיליארד שקל, בעוד שהתעודות שעוקבות אחר אג"ח בארץ פדו כ-681 מיליון שקל.

ביחס לגופים המנהלים בשוק זה, נציין כי במארס בלטה חברת קסם, שבשליטת אקסלנס, עם פדיונות של כ-1.4 מיליארד שקל, מתוך פדיונות מצרפיים של הענף של כ-2.4 מיליארד שקל בסך הכול, וזאת משום שפדתה כ-1.2 מיליארד שקל בתעודות פיקדון ג'מבו.

יחד עם זאת, מתחילת השנה קסם מציגה את היקף הפדיונות הנמוך בשוק, וכל ארבע החברות המנהלות הפועלות בתחום רשמו פדיונות של מאות מיליוני שקלים.

כל המנהלים התחייבו: נייקר את דמי הניהול רק פעם בשנה

כחודשיים לאחר שחשפנו ב"גלובס" כי רשות ני"ע תפרסם באתר האינטרנט שלה "רשימה שחורה" של מנהלי קרנות הנאמנות שמייקרים את דמי הניהול בקרנות שבניהולם, תוך שאנשי הרשות פנו למנהלי הקרנות והבהירו כי מי שיאמץ וולונטרית ומיידית את הוראות הרגולציה ביחס לייקור דמי הניהול רק פעם בשנה יזכה לקבל התייחסות חיובית בנושא באתר הרשות - מודיעה היום רשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, כי "כל מנהלי הקרנות בישראל אימצו את מתווה הרשות להגבלת תדירות העלאת דמי הניהול בקרן נאמנות".

זה זמן ששוק קרנות הנאמנות חווה מצד אחד ירידה נמשכת בדמי הניהול הממוצעים בענף, תוך שמהצד האחר ישנם הרבה שינויים ניכרים בדמי הניהול בקרנות רבות, אשר עוברים מתחת לרדאר של המשקיעים. לאור זאת, ברשות מנסים זה זמן לקדם מהלכים שיביאו להפחתה בתזזיתיות הרבה שמאפיינת שוק זה ביחס לדמי הניהול. ואולם, מתוך רצון שלא להמתין עד אשר תיקון החקיקה יהפוך למחייב ויכריח את כלל הגופים המנהלים בשוק להעלות דמי ניהול בקרן רק במועד אחד בשנה - בתחילתה, הם הקדימו לבקש מהשחקנים בשוק לאמץ את ההיבט האמור באופן וולנטרי.

ברשות ציינו כי "עד לעיגון הנושא בחקיקה, ולאור חשיבותו של נושא זה לשמירה על עניינם של המשקיעים בקרנות הנאמנות, גיבשה הרשות מתווה אחיד לנטילת התחייבויות בנושא העלאת דמי ניהול, שביחס אליו תפרסם באופן שוטף נתונים באשר לאימוצו או אי אימוצו בידי מנהלי קרנות. על פי המתווה מתחייב מנהל קרן שלא להעלות את שכרו או את שיעור ההוספה בקרנות שבניהולו במהלכה של שנה קלנדרית". עתה מבהירים ברשות ש"לאחר פרסומו של המתווה, הודיעו כלל מנהלי הקרנות (19 גופים המנהלים כ-1,380 קרנות) על אימוצו הגורף של המתווה".

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות