חברת הסרטן מטבומד גייסה 18 מיליון דולר

החברה בגרה מהחממה של מרק הגרמנית ביבנה וקיבלה השקעות גם מחברת התרופות Boehringer Ingelheim , מקרן פונטיפקס ומהטכניון ■ כעת מצטרפות להשקעה גם פייזר וארקין החזקות

ביומד / צילום: שאטרסטוק
ביומד / צילום: שאטרסטוק

חממת פיתוח התרופות שהקימה חברת מרק הגרמנית ביבנה, מוציאה חברה ראשונה לבגרות מלאה: חברת מטאבומד (Metabomed), העוסקת בחקר מטבוליזם הסרטן, גייסה 18 מיליון דולר.

בסבב הגיוס השתתפו המשקיעים הקיימים כולל קרן הון הסיכון של מרק (MS Ventures), קרן הון הסיכון של חברת התרופות בורינגר אינגלהיים, Boehringer Ingelheim Venture Fund, קרן פונטיפקס ומוסד הטכניון למחקר ולפיתוח. המשקיעים החדשים הם חברת התרופות פייזר וארקין החזקות, המשקיעה לעיתים קרובות לצד קרן פונטיפקס. בסבב הגיוס הקודם הושקעו בחברה 3 מיליון אירו.

מטאבומד נוסדה בתוך החממה של מרק על בסיס מחקריהם של שלושה חוקרים מובילים בתחום המטבוליזם של גידולים סרטניים ובתחום הביולוגיה החישובית: פרופ' אייל גוטליב ממכון ביטסון לחקר הסרטן בגלזגו שבבריטניה, פרופ' איתן רופין מאוניברסיטת ת"א ומאוניברסיטת מרילנד, ופרופ' תומר שלומי מהטכניון בחיפה.

ד"ר סימוני בוטי, שעמד עד כה בראש החממה, ימונה כעת למנכ"ל מטאבומד. עדיין לא נקבע מי יחליף אותו בראשות החממה.

מטאבומד עוסקת בפיתוח של תרופות המכוונות לחלבוני מטרה חדשים על גבי הגידולים הסרטניים, הקשורים בתהליכי ההתפתחות וההתרבות של התא.

בוטי מסביר את הטכנולוגיה של החברה: "תאים סרטניים מתרבים במהירות, אך כדי שיתאפשר להם להתרבות במהירות עליהם לעבור שינויים באופן שבו הם מתפתחים ומתרבים. הדבר דומה למקרה שבו יש שתי ערים שהתחילו כזהות - ניו יורק הרגילה וניו יורק הסרטנית.

"בניו יורק הרגילה, החיים שבעיר מתאפשרים בזכות מערכת התחבורה שלה. בניו יורק הסרטנית ההתרבות הייתה כה מהירה שכמה מן התחנות כבר קרסו ונסגרו. עכשיו, יש תחנה אחת שאם נזהה ונסגור אותה בניו יורק הסרטנית, העיר הסרטנית כבר לא תוכל לעמוד בזה יותר. לעומת זאת בניו יורק הרגילה, אין בעיה, המערכת תמשיך לפעול גם אם נסגור את אותה התחנה. אנחנו קוראים לתהליך הזה 'קטלניות סינטטית', כלומר מחברים ביחד, בסינתזה, משהו ייחודי לגידול עם משהו שגורם למוות. רק כששני הדברים האלה נמצאים יחד, התרופה קטלנית. לכן היא ספציפית לתאים סרטניים".

בוטי מסביר כי הרעיון להתערב במנגנונים המאפשרים לתאי הסרטן להתרבות במהירות הוא אחת החזיתות המלהיבות של הטיפול בסרטן (ונקרא Cancer Metabolism). חברת אג'יוס ביו ושותפתה ענקית הביוטק סלג'ין, כבר מפתחת תרופה בתחום. לעומת זאת בתת-רעיון של שימוש בקטלניות סינטטית בתחום המטבוליזם של סרטן, מטאבומד הייתה בין החלוצות. "רק לאחרונה חברות כמו אג'יוס מתחילות לדבר על זה", הוא אומר.

בחממת MS Ventures פועלות היום שלוש חברות והחממה מחפשת, בנוסף למנכ"ל, גם פרוייקטים חדשים. מרק הגרמנית כבר הקצתה לפרוייקט כ-10 מיליון אירו, אשר רובם עוד זמינים.