למרות ההתנגדות: אושר פרק החופים בתמ"א 1

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את פרק החופים ברוב של 22 תומכים מול שני מתנגדים ■ לפי הפרק שאושר, האיסור לבנייה בתחום 100 מטר מקו החוף נשמר, כמו גם הבטחת מעבר חופשי לציבור לאורך החוף

חוף הים בתל אביב / צילום: איל יצהר
חוף הים בתל אביב / צילום: איל יצהר

למרות התנגדות ארגוני סביבה, המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג') את פרק החופים בתמ"א 1. כעת, פרק החופים יעבור במסגרת מכלול הפרקים של תמ"א 1 להערות הוועדות המחוזיות לאחר אישור שאר הפרקים.

נזכיר כי תמ"א 1 היא תוכנית מתאר ארצית כוללת שעתידה לאחד את כל עשרות תוכניות המתאר הארציות שאושרו עם השנים וליצור תוכנית אחת ברורה. מדובר בפרויקט עליו עובדים במינהל התכנון כבר תקופה ארוכה.

המועצה הארצית אישרה את פרק החופים ברוב של 22 תומכים אל מול שני מתנגדים. נציין כי נציגי המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים הצביעו בעד התוכנית.

כאמור, מה שאושר היום במועצה הארצית, בראשה עומד ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, הוא פרק החופים במסגרת תמ"א 1, המתייחס לרצועות החוף של ישראל. על-פי פרק זה, האיסור לבנייה בתחום 100 מטר מקו החוף נשמר, כמו גם הבטחת מעבר חופשי לציבור לאורך החוף.

ממינהל התכנון נמסר היום כי "פרק החופים בתמ"א 1 מסדיר את עקרונות וכללי הפיתוח והשימושים המותרים בחופים בישראל, והוא המסמך הארצי הכולל הראשון שעוסק בסוגיה זו מאז אישור תמ"א 13 בשנת 1983. פרק החופים רואה בחוף הים משאב נדיר ויקר לציבור הישראלי, ובהתאם הוא מייצר איזון בין הצרכים השונים - ערכים אקולוגיים, טבע, מורשת, ותרבות פנאי נופש, לצד תפקידם במיקום תשתיות חיוניות והכרחיות לתפקוד המדינה, שיכולות להתקיים רק בזיקה לים, כמו נמלים ומעגנות, תחנות כוח, מתקני התפלה ועוד.

מינהל התכנון ריכז את הליך התכנון לפרק החופים, שלווה בהליך היוועצות אינטרנטי פתוח עם הציבור שזכה לקרוב ל-1,000 התייחסויות, ובדיונים רבים וארוכים עם גופים שונים, בכללם גופים ירוקים ונציגי סביבה, שהביאו להכללת שטחים רבים נוספים לשימור".

עוד על-פי מינהל התכנון, "פרק החופים מבחין בין שני סוגי חופים - עירוני ופתוח, ואוסר על בנייה בתחום ה-100 מטר מקו המים, פרט לשימושים ציבוריים הכרחיים לבאי החוף, דוגמת סככות צל, סוכת מציל, הנגשה לבעלי מוגבלויות, מלתחות וקיוסק. אזורים בעורף החוף שנמצאו ערכיים, מסומנים כ'מכלול חוף', שהמטרה לייעד אותם לשימושים חקלאיים, בריכות דגים ושטחים פתוחים טבעיים. פרק החופים מסמן שטחים כוללים של כ-70 אלף דונם כמכלולי חוף".

אביגדור יצחקי, יו"ר המועצה הארצית ויו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, מסר: "אני מברך על העבודה המקצועית הראויה של צוות התכנון בפרק החופים, שבאה לענות על צורך לאומי בעדכון וריענון תפיסת התכנון הארצית לגבי חופי ים התיכון. פרק החופים מקיים ראייה כוללת לחופי הים התיכון, מתוך תפיסת החוף כמשאב לרווחתו ולהנאתו של הציבור הישראלי. פרק החופים מקיים התייחסות פרטנית לחלקי החוף, על מאפייניהם הייחודיים, על-מנת לייצר עקרונות שימור בצד פיתוח מושכל לטובת הציבור והמדינה".

כאמור, פרק החופים אושר למרות התנגדות ארגוני סביבה, שאף ערכו הפגנה הבוקר אל מול ישיבת המועצה הארצית כדי למנוע את אישור הפרק. רק אתמול (ב') שלחו חלק ממתנגדי פרק זה מכתב לשר האוצר, משה כחלון, בו הם מתריעים על פגיעה אפשרית בחוף הים, וביקשו ממנו לדחות את הדיון ולשקול שוב את ההחלטות שהתקבלו. 

"לצערנו, המועצה הארצית קיבלה היום החלטה להוריד משמעותית את ההגנות שישנן כיום על שטחי החופים", נמסר היום מהחברה להגנת הטבע, המתנגדת לפרק החופים במתכונתו הנוכחית ובעלת נציג במועצה הארצית שהצביע נגד אישור הפרק. "בפעם הבאה שדחפורים יגיעו לשטחי החופים, על-מנת להתחיל בעבודות פיתוח להקמת פרויקט מלונאי, מגורים, או מתקני תשתיות, חשוב שהציבור יזכור כי הממשלה הנוכחית, ובראשה שר האוצר משה כחלון, האחראי על מערכת התכנון, הפקיעו היום את שטחי החופים מהציבור, לטובת יזמי נדל"ן ולכל המרבה במחיר".