סין בונה אלפי בתי שימוש ציבוריים - כדי לעודד התיירות במדינה

מינהלת התיירות הלאומית של סין מדווחת כי בנתה 14,320 בתי שימוש ב-2015 ושדרגה 7,689 בתי שימוש נוספים

מטה הבנק המרכזי של סין בבייג’ין. נבהל מהזעזועים הפיננסיים / צילום: בלומברג
מטה הבנק המרכזי של סין בבייג’ין. נבהל מהזעזועים הפיננסיים / צילום: בלומברג

תמיכתו של נשיא סין, שי ג'ינפינג, בבניית אלפי בתי שימוש ציבוריים באתרי תיירות בסין מסמן את תחילתו של תור הזהב בבניית בתי שימוש במדינה, וזאת במסגרת מאמצי הממשלה לקדם את תעשיית הנסיעות כמנוע חדש לצמיחה כלכלית.

מינהלת התיירות הלאומית של סין מדווחת כי בנתה 14,320 בתי שימוש ב-2015 ושדרגה 7,689 בתי שימוש נוספים.

באירוע שנערך בעיר ההררית יסנפו (Yesanpo), השוכנת מערבית לבייג'ין, והמשמשת כאתר נופש פופולרי בסופי השבוע, אמר סגן מנהל המינהלת, לי שיהונג, כי המינהלת תוציא השנה 12.5 מיליארד יואן (1.9 מיליארד דולר) על בניית בתי שימוש, לדברי שירות החדשות הרשמי של סין. הוא הוסיף כי יהיה צורך ב"עשרות מיליארדים" נוספים כדי להשלים את המהפכה.

התיירות היא אחת מתעשיות השירותים המתעוררות וממוקדות-הצריכה שמקדמת בייג'ין במסגרת מאמציה לצמצם את תלותה של הכלכלה הסינית בייצור ובבנייה.

אחד האתגרים העומדים בפני קידום בתי השימוש בסין הוא ש"הרגלי השימוש של העם הסיני בבתי השימוש אינם תרבותיים", והדבר מגדיל את עלויות האספקה והתחזוקה, לדברי מנהל מינהלת התיירות.

הוא קרא להגברת מאמצי התעמולה לעידוד ההרגלים הטובים ביותר. במסגרת מאמצים אלה הודבקו במשתנות בסין שלטים שעליהם נכתב: "צעד קטן אחד קדימה בשבילך יהיה זינוק אדיר לקראת התנהגות תרבותית".

השתנה והפרשת צואה בציבור - בייחוד בקרב ילדים - עדיין נפוצים מאוד בסין, למרות שאיכות התשתית הציבורית השתפרה בעשרים השנים האחרונות. אפילו כשיש בית שימוש זמין בסביבה, מתקשים הסינים להיגמל מהרגליהם הישנים.

צילום של ילד סיני, שאותו מחזיקה סבתו בעודו מפריש צואה בקרבת חנות אאוטלט של ברברי (Burberry) בבריטניה אשתקד, זכה לתפוצה אדירה באינטרנט והפך לסמל האחרון של התנהגותם הלא-מתורבתת של התיירים הסינים. במפת מרכז הקניות מצוין קיומו של בית שימוש ציבורי במרחק של פחות מ-50 מטרים מהחנות. קובץ ווידיאו מ-2014 שבו נראים תושבים זועמים בהונג-קונג מותחים ביקורת על הורים בסין היבשתית שמרשים לפעוט שלהם להשתין ברחוב הפך גם הוא לאבן-דרך קריטית בהלוך הרוח העוין השורר בהונג-קונג כלפי תושבי סין היבשתית.