מנהלת ערוץ 8: "ההתנפלות של שי ניצן מפחידה אותי"

בערוץ 8 זועמים על דברי פרקליט המדינה, שלפיהם סדרות כמו "צל של אמת" על רצח תאיר ראדה מהוות סכנה לדמוקרטיה ■ רינת קליין, מנהלת הערוץ: "זו אמירה אומללה ומיותרת. התפקיד שלנו הוא להביא למסך יצירות שמעלות שאלות"

רינת קליין / צילום: רענן כהן
רינת קליין / צילום: רענן כהן

בערוץ 8 קיבלו אתמול (ב') בכעס רב את האמירה של פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, שלפיה סדרות כמו "צל של אמת" מהוות "סכנה ממשית לדמוקרטיה". הסדרה בת ארבעת הפרקים של היוצרים ארי פינס, יותם גנדלמן ומיקה תימור עוסקת בפרשת רצח הילדה תאיר ראדה ז"ל, והצליחה לעורר גל מחודש של ספק בקרב צופיה באשר להרשעתו של רומן זדורוב ברצח. עד עתה, עוד לפני האמירה של ניצן, הוזמנה הסדרה ב-VOD של הוט למעלה מחצי מיליון פעם. 

"זו אמירה אומללה ומיותרת, ומה ששי ניצן עושה בעצמו הוא מאוד מסוכן. כמו שלו יש תפקיד, יש גם תפקיד נרחב ליוצרים דוקומנטריים ולעיתונות", אומרת מנהלת ערוץ 8 המשודר בהוט, רינת קליין.

- מה לדעתך מדאיג אותו בכל הקשור לסדרה הזו?

"התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפורים, לשאול שאלות ולהעלות ספקות. לא התיימרנו להגיד שאנחנו יודעים מי רצח את תאיר ראדה. יוצרי הסדרה באו עם קונספט ייחודי שמראה 4 זוויות בפרשה הזו. הם הביאו עדות שלרגע לא טענו שהיא חדשה והוצגה בפני בית המשפט, אבל לא בפני התקשורת ולא באופן הרחב הזה.

"ההתנפלות הזו מפחידה אותי כאזרחית, כיוצרת דוקומנטרית וכמנהלת ערוץ. זה מפחיד שהפרקליטות יוצאת בצורה כה אגרסיבית נגד עבודה עיתונאית-דוקומנטרית".

- מה מפחיד אותך בזה?

"יש במדינה מאבק מאוד גדול על הדמוקרטיה, וכשפרקליט מדינה יוצא נגד ערוץ טלוויזיה זה מהווה איום, זה מפחיד ולא ראוי בעיניי. אנחנו מעולם לא יצאנו נגד בית המשפט. היינו מצפים מהרשויות לשאול את עצמן את השאלות ולהחליט אם הן מחדשות את החקירה או לא".

- הסדרה מעלה פקפוק מסוים ברשויות, את לא יכולה להתעלם מזה.

"הן מפקפקות בנו, לא אנחנו אלה שמפקפקים בהן. אנחנו מעולם לא יצאנו נגדן. בסך-הכול העלינו תהיות. המתקפה הזו היא שמפחידה. המדינה בוערת, יש שלל נושאים שהוא יכול היה לבחור לדבר עליהם, והוא בחר לעסוק ביצירה טלוויזיונית".

- המטרה הייתה לקבוע שרומן זדורוב לא אשם?

"יוצרי הסדרה אף פעם לא אמרו שזדורוב לא אשם, וגם לא נגיד את זה. ברמה האישית, כל אחד אצלנו חושב משהו אחר, כך גם ביני ובין צוות הפקות המקור שאיתי, דנה לרנר ועדי ארבל. המטרה הייתה להראות איך כל פרק ייתן לצופה תחושה אחרת".

- היה נדמה שלאורך השנים הקהילה היוצרת בישראל והקהילה המשפטית נמצאות באותו צד. את מרגישה שסדרה כמו זו או כמו "דיני נפשות" של אורנה בן-דור בערוץ 10 יצרה קרע בתוך הקבוצות?

"אני לא חושבת. לערוץ 8 (של סלוצקי אפיקי תקשורת, חיים סלוצקי ודרי שי - ל"א), שהוא ערוץ קטן ודל-תקציב, יש אג'נדה חברתית, והתפקיד שלנו הוא להביא למסך יצירות שמעלות שאלות. אין לנו שום אג'נדה מעבר לזה ולא קירבה לשום קליקה. הדבר הכי מדהים שגילינו זה שיש בישראל קהל לדוקומנטרי".

"ניסיון להגחיך עבודה רצינית"

- איך בעצם מתנהל הליך של טיפול בסדרה כזאת? אתם בוחנים אותו בכלים משפטיים?

"גם להפקות עצמן וגם לערוץ יש יועצים משפטיים, ונקטנו משנה זהירות, וכל דבר נבדק. נהגנו גם בכבוד גדול מאוד כלפי בית המשפט, ואם כבר היו רשלנויות, הן היו בחקירה המשטרתית, והדבר הנכון לעשות הוא השלמת חקירה. אף אחד לא חסין מטעויות, ובמקום להתקיף את היוצרים על מה שהם עשו - מוטב שהדברים ייבדקו".

- תהססו מעתה לעשות סדרות מהסוג הזה?

"לא היססנו כשעשינו את 'מגש הכסף' (סדרה של דורון צברי ואמיר בן-דוד שעסקה בכלכלה הישראלית ויצרה הד ציבורי רחב - ל"א), ואנחנו לא פוחדים. אנחנו מרגישים שאנחנו עושים את העבודה שלנו, ונמשיך לעשות אותה.

"אנחנו עובדים עכשיו על סדרה על המכון הפתולוגי, אנחנו מזמינים את מה שנראה לנו מאוד מעניין, חשוב, ראוי וחברתי. הקהל הוא קהל אינטליגנטי, צריך לתת לו לצפות ולשפוט. ההשוואה לריאליטי מקוממת. שי ניצן מנסה לרדד ולהגחיך עבודה דוקומנטרית רצינית של 3 שנים".