תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מה כולל ביטוח צד ג' ברכב והאם אנו זקוקים לו?

מהו ביטוח צד ג', איזה כיסוי הוא מעניק לנהג, מה החשיבות שלו ובאיזה מצבים הוא עשוי למזער עבורכם הוצאה כספית?

על שלושה סוגים של ביטוח עומד ביטוח רכב /  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
על שלושה סוגים של ביטוח עומד ביטוח רכב / Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף ביטוח ישיר

באחד הקטעים הטובים ביותר בסרט "גבעת חלפון אינה עונה", חותמים ויקטור חסון וסרג'יו קונסטנזה על "טופס העברת דיונה". הם מתדיינים ביניהם מי יהיה צד א' ומי צד ב' ובסוף כמובן מחליפים צדדים. הסיבה לכך שזהו קטע מעולה ומדויק, היא הצגת הבלבול הגדול שקיים בכל חתימה על חוזה כלשהו.

כשמדובר בביטוח רכב - העניינים מסתבכים עוד יותר. פרט לצד א' (אתם) ולצד ב' (חברת הביטוח), בביטוחי הרכב נכנס לתמונה אחד בשם צד ג', פלוני אלמוני שגם אותו, מסתבר, צריך לבטח. מבולבלים? בואו נעשה סדר.

מה מקיף המקיף?

על שלושה סוגים של ביטוח עומד רכב: ביטוח חובה, ביטוח צד ג' וביטוח מקיף, שגם הוא כולל בתוכו כיסוי מפני פגיעה בצד ג'. ביטוח החובה, שעשייתו היא חובה על פי חוק, יפצה אותנו במקרה של נזקי גוף - פציעה או חלילה מוות, שעלולים להיגרם לנו כנהגים, לנוסעים עמנו ברכב ו/או להולכי רגל.

הביטוח המקיף, שמחירו יקר יותר והוא אינו חובה על פי חוק, מכיל בתוכו כיסויים רבים ומחירו נקבע על פי פרמטרים כמו נתונים אישיים של הנהג או הנהגת הראשיים ברכב, גילם, הוותק שצברו על הכביש, תאונות שעשו ועבירות התנועה העומדות לחובתם.

מי ישלם על הנזק לעמוד/  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 מי ישלם על הנזק לעמוד/ Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

גם לסוג הרכב יש חשיבות מכרעת במחיר הביטוח המקיף. רכב ישן למשל, שגילו מעל ל-10-12 שנים, לא כל חברות הביטוח יסכימו לבטח במקיף ויש כאלו שיעלו מאוד את המחיר. ביטוח מקיף לרכב שעבר תאונות רבות (כלומר בעליו אינו נהג זהיר), או כזה שקשה למצוא לו חלקי חילוף או שהם יקרים מאוד, יעלה בהתאם. 

הביטוח המקיף מכסה גם נזקי רכוש שנגרמו באשמת המבוטח לרכב אחר או לרכוש (גדר, מבנה, או כל דבר בעצם) השייך לאחר: או במילים אחרות - נעים להכיר, צד ג'.

הניחו לספסלי השדרה

כמו המקיף, גם ביטוח צד ג' אינו חובה על פי חוק, אך הוא מומלץ מסיבות רבות. העיקרית שבהן היא שאינכם רוצים להכיר מקרוב את חשבונית התיקון אחרי שפגעתם בדלת שמאל של המרצדס שחנתה לתומה ברחוב. בהתחשב בכך שמחירו של הביטוח המקיף עלול להיות יקר עד כדי לא משתלם לעתים, ביטוח צד ג', שאותו אפשר לעשות בנפרד, עשוי להיות האופציה המועדפת עבור נהגים רבים.

ולמה, תשאלו, חשוב לבטח את צד ג', שאותו אנחנו בכלל לא מכירים? הרי שום שוטר עוד לא שאל אף נהג "למה אין לך ביטוח צד ג'?". אז ככה: נניח שנכנסתם "בקטנה" בקיר ביציאה מהחנייה, שרטתם לעצמכם את הרכב או קיבלתם מכה קטנה במראה. לא נורא, נכון? אפשר להמשיך לחיות. אבל אם עשיתם את זה לרכב או רכוש של אדם אחר, הסתבכתם.

20% הנחה ברכישת ביטוח מקיף לרכב בביטוח ישיר. לפרטים>>>

אם לא כיסיתם את עצמכם בביטוח צד ג', אירוע זניח שכזה יכול להסתיים בתביעה משמעותית ובהפסדים גדולים מאוד עבורכם. תחשבו, למשל, איזה מחירים תצטרכו לשלם עבור החלפת מראה, פנס שבור, או שריטה שגרמתם בטעות לג'יפ החדש של השכנים. בניגוד לביטוח החובה (שהוא, כאמור, חובה), נהג יכול להחליט לבטח בביטוח מקיף הכולל צד ג', בביטוח צד ג' בלבד או אפילו לוותר על שניהם - השאלה היא רק מהו הסיכון שהוא מוכן לקחת.

 מראה שלו עולה כמו האוטו /  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
  מראה שלו עולה כמו האוטו / Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אותו צד ג' גם יכול להיות גוף ציבורי כמו למשל העירייה, שמאוד לא כדאי להתעמת איתה. שברתם ספסל ציבורי בעת תאונה או נהיגה לא זהירה אחורנית? הנזק שנגרם לספסל על אחריותכם. פגעתם עם האוטו ברכוש של עסק מקומי? במקרים כאלה, הנזק הכספי שעלול להיגרם לכם יכול להיות גבוה הרבה יותר ממחירו של ביטוח צד ג', שמבטיח כיסוי על כל מקרה כזה שלא יבוא.

תחת פיקוח משרד האוצר

בנוסף, במקרה של תאונה רצינית יותר חס וחלילה, מעניק לכם הביטוח כיסוי עלויות מוסך ותיקונים עבור הרכב בו פגעתם, ולאחר מכן, במידה ותזדקקו לכך גם סיוע משפטי.

לפני שאתם חותמים, חשוב לדעת שכל פוליסות הביטוח נמצאות תחת פיקוחו של משרד האוצר ומבוססות על נוסח אחיד וקבוע על פי חוק תקנות הפיקוח על עסקי הביטוח. ועכשיו בעברית: חברות הביטוח לא יכולות לקבוע מחיר מופקע עבור הביטוח והן רשאיות לשנות את הנוסח הקבוע בחוק, רק אם הן מציעות ללקוחותיהם תנאים טובים יותר. 

ונסיים באיחול - מי ייתן ולא תכירו לעולם את אותו אלמוני הקרוי צד ג'. ואם כבר הכרתם, כדאי שתבואו מבוטחים.

ביטוח ישיר מציעה 20% הנחה בביטוח הרכב וחודש מתנה. לפרטים>>>