פילבר לפרטנר והוט: אל תסכלו כניסת חזי בצלאל לסלולר

מדיניות המשרד קובעת שמפעילים שיש להם רשת משותפת חייבים לאפשר לשחקן נוסף להיכנס לרשת באותם תנאים

חזי בצלאל / צילום: יוסי כהן
חזי בצלאל / צילום: יוסי כהן

משרד התקשורת מעלה הילוך בכל הקשור לכניסתו של חזי בצלאל, הבעלים של 018 אקספוןלשוק הסלולר וכעת משגר מכתב לחברות פרטנר והוט ומזכיר להן שהן מחוייבות לאפשר לאקספון להצטרף אליהן לרשת המשותפת בתנאים שווים.

המכתב המשמעותי ששלח המשרד מראה עד כמה המציאות בשוק הסלולר הולכת ומסתבכת, היות ונדמה שהחברות הוותיקות אינן מוכנות לשתף פעולה עם כניסת מפעיל נוסף מחשש להרחבת התחרות בשוק, במיוחד לאור אי הוודאות סביב עתידה של חברת גולן טלקום במסגרת המיזוג שלה עם סלקום.

ל"גלובס" נודע, כי המכתב שנשלח גם לאקספון, בא לאחר שהאחרונה העלתה חששות שהכניסה שלה לשוק הסלולר במסגרת מדיניות משרד התקשורת לאיחוד רשתות - מסוכלת על ידי המפעילים הוותיקים. בהתחלה הייתה זאת פלאפון שעימה נוהל מו"מ ארוך אך ללא תוצאות ובהמשך כפי שנחשף ב"גלובס" עברה אקספון לנהל מו"מ עם פרטנר והוט מובייל שלהן יש כבר רשת משותפת, אך נדמה שגם כאן יש קשיים ואקספון החלה להרגיש שישנה כאן יד מכוונת לסכל את כניסתה לשוק.

לא ברור האם ביקשה את התערבות משרד התקשורת באופן רשמי או לא, אך מאופן התנהלות העניינים נראה שכן, ולא מן הנמנע שגם רשות ההגבלים מעודכנת על כך.

על פי מדיניות משרד התקשורת, חברות שמאחדות רשתות כמו במקרה של הוט ופרטנר - חייבות לאפשר למפעיל נוסף להצטרף לרשת המאוחדת באותם התנאים. זו הסיבה שהמשרד נמנע מלכפות על פלאפון לאחד רשתות עם אקספון, וכנ"ל גם עם סלקום כי אין להן רשתות מאוחדות עם אף מפעיל. במקרה של פרטנר והוט למשרד כן יש סמכות לפעול כי סירוב מהווה הפרה של תנאי הרישיון של המיזם המשותף, ולכן נשלח המכתב.

האנדרלמוסיה ששוררת בשוק הסלולר מגיעה לפיכך לשיא חדש. מצד אחד, מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר טען בעבר, כי הוא חושב שישנו ריבוי שחקנים בשוק הסלולר, ואם זה היה תלוי בו לא בטוח שלא היה מאשר את מיזוג סלקום וגולן. מצד שני בגלל עמדתו של ראש הממשלה (שלא יודעים בדיוק מהי אבל כולם מבינים שבשל לחצים פוליטיים שמופעלים עליו על ידי שר האוצר משה כחלון שמסתייג מהמיזוג) פילבר ומשרד התקשורת כנראה יציגו עמדה המתנגדת למיזוג.

בצד השני יש את גולן טלקום שטוענת שהיא עומדת לפני קריסה אם לא יאושר המיזוג, וכעת באה אקספון ודורשת להיכנס לשוק. באופן אבסורדי, הכניסה של אקספון, במידה ותקרה, משחקת דווקא לידיים של גולן טלקום וסלקום כי אז נוצר שחקן חדש בשוק הסלולר, רעב לקחת נתחי שוק, שיבוא במקומה של גולן. יחד עם זאת איש לא יכול להעריך כיצד תיכנס אקספון לשוק והאם מדיניותה תהיה אגרסיבית כמו של גולן, ולאן זה יקח את השוק.

מה שבטוח שבצלאל ממשיך וטוען בתוקף שהוא רוצה להיכנס לשוק הסלולר ושהוא רציני בעניין. כך יוצא, כי שוק התקשורת נמצא בתקופה של כאוס שלא זכורה הרבה שנים, וכל זה כמובן משפיע על מה שקורה בשוק הקווי והתוצאה הסופית היא ירידה בהשקעות ופגיעה במוטיבציה לחדשנות וליוזמות חדשות בשוק.