אחרי הפסד מצטבר של 173 מ' ד' בשנתיים: קנון עברה לרווח

חברת האחזקות שבשליטת עידן עופר ואודי אנג'ל מסיימת את 2015 עם רווח נקי של 73 מיליון דולר ■ קורוס רשמה ב-2015 עלייה של 15% בהפסדיה ל-385 מיליון דולר, בין היתר על רקע ההאטה בשוק המכוניות הסיני

קנון הולדינגס, חברת ההחזקות שבשליטת עידן עופר (51.6%) ואודי אנג'ל (5.3%), מסיימת את שנת 2015 ברווח נקי של 73 מיליון דולר, לאחר שרשמה הפסד מצטבר של 173 מיליון דולר בשנתיים שקדמו לה. ההון העצמי של החברה הסתכם בסוף דצמבר ב-1.06 מיליארד דולר ולמרות זאת היא נסחרת בבורסות ניו יורק ות"א לפי שווי של 425 מיליון דולר בלבד.

את הרווח הנקי השנתי השיגה קנון בין השאר בזכות רווח הון חד פעמי של 210 מיליון דולר שרשמה לאחר שחילקה במהלך הקיץ האחרון את ההחזקה בחברת טאואר סמיקונדקטור כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה. עם זאת, בסיכום של הרבעון הרביעי לבדו, רשמה קנון הפסד של 109 מיליון דולר, וזאת בהשוואה להפסד של 79 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2014.

קנון היא חברת החזקות שפוצלה אשתקד מתוך החברה לישראל. הנכס המרכזי של קנון הוא כיום בעלות מלאה על חברת תחנות הכוח איי.סי פאואר, כאשר בנוסף לכך היא מחזיקה גם ב-32% ממניות חברת הספנות צים, ב-50% מחברת ייצור המכוניות הסינית קורוס, וכן ב-91% מחברת פרימוס גרין אנרג'י, שעוסקת בפיתוח טכנולוגיות לשימוש בדלקים אלטרנטיביים.

קנון מציינת בדוחות כי סיימה את 2015 עם מזומנים בשווי של 14 מיליון דולר ועם חוב פיננסי של 118 מיליון דולר - מרביתו לחברה לישראל. עם זאת, מאז גדל החוב הפיננסי בעוד 90 מיליון דולר, לאחר שקנון מימשה את מלוא מסגרת האשראי שקיבלה מהחברה לישראל.

בעת הפיצול אשתקד העניקה החברה לישראל לקנון מסגרת אשראי של 200 מיליון דולר, שנועדה לאפשר את המשך התמיכה בקורוס המפסידה. נכון לסוף דצמבר, ניצלה קנון 110 מיליון דולר מתוך מסגרת זו ומאז, כאמור, משכה בתחילת ינואר את יתרת הסכום - 40 מיליון דולר, ועוד 50 מיליון דולר בתחילת אפריל. להבטחת מסגרת אשראי זו, שיעבדה קנון לטובת החברה לישראל 66% ממניות החברה הבת, איי.סי פאואר.

אפקט ההאטה בסין

את 2015 סיימה קורוס עם 40 מיליון דולר בקופה, אל מול התחייבויות פיננסיות (בניכוי הלוואות בעלים) בהיקף של 923 מיליון דולר, כאשר קנון עצמה ערבה ל-169 מיליון דולר מתוך חוב זה. מבט על מאזנה של קורוס, מגלה גם גירעון עצום של 431 מיליון דולר בהון החוזר, וזאת עקב התחייבויות קצרות טווח של 662 מיליון דולר.

לדברי קנון, מיצתה קורוס את כל המסגרות הפיננסיות שהועמדו לרשותה, ולמרות זאת היא תידרש למימון נוסף וגלגול של מסגרות אשראי קיימות, כדי לממן את ייצור המכוניות ופיתוח דגמים נוספים. במהלך הרבעון הראשון הזרימו קנון ושותפתה הסינית צ'רי עוד 84 מיליון דולר לקורוס בחלקים שווים.

קורוס רשמה ב-2015 עלייה של 15% בהפסדיה ל-385 מיליון דולר ושחיקה של 78% בהון העצמי ל-30 מיליון דולר בלבד, וזאת למרות שחברה הציגה במקביל צמיחה של 69% בהכנסות ל-224 מיליון דולר. מאז היווסדה, צברה קורוס הפסד של 1.25 מיליארד דולר.

לדברי קורוס, בשל ההאטה בקצב צמיחת שוק המכוניות הסיני, שנבעה בין השאר מהתנודתיות בשוקי ההון במדינה ומההאטה בקצב צמיחת הכלכלה הסינית, נאלצו החברות בענף הרכב להעניק במחצית השנייה של 2015 הנחות לצרכנים ומגמה זו צפויה להימשך ואף להתחזק ב-2016.

בשנת 2015 מכרה קורוס 14,250 מכוניות חדשות בסין, לעומת 7,000 מכוניות בלבד שמכרה ב-2014. ברבעון הרביעי לבדו נרשמה צמיחה של 89% במכירות ל-4,840 מכוניות, וזאת בהשוואה למספר המכוניות שנמכרו ברבעון המקביל ב-2014. עוד מציינת קורוס כי ברבעון הראשון של 2016, שנחשב לחלש יותר עונתית בשל חגיגות ראש השנה הסיני, צמחו מכירותיה ב-97% ל-4,900 מכוניות.

איי.סי.פאואר, שמרבית מניותיה משועבדות כאמור לטובת ההשקעה בקורוס, סיימה את 2015 עם ירידה של 6% בהכנסות ל-1.29 מיליארד דולר ועם צניחה של 20% ברווח הגולמי ל-269 מיליון דולר. בשורה התחתונה, הציגה איי.סי פאואר רווח נקי של 36 מיליון דולר, לאחר שהציגה ב-2014 רווח חריג של 227 מיליון דולר. ההון העצמי שלה הסתכם בסוף דצמבר ב-826 מיליון דולר.

איי.סי.פאואר מפעילה תחנות כוח לייצור חשמל ברחבי אמריקה הלטינית, וכן בישראל. באוגוסט פרסמה החברה טיוטת תשקיף ראשונה לקראת הנפקה בבורסת ניו יורק, ושלושה חודשים לאחר מכן פורסם עדכון ראשון לתשקיף באתר רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC). עם זאת, מאז לא התפרסמו עדכונים נוספים בנוגע להנפקה, ודומה כי היא נמצאת במצב של המתנה לתקופה טובה יותר בשווקים.