סנדרס על האמירות נגד ישראל: אני נוקט עמדה מאוזנת יותר

קלינטון נגד דברי סנדרס על ישראל: כשמותקפים, חייבים להגיב ■ אומרת ל-CNN: חמאס מתגרה בישראל שולח לוחמים בבגדים אזרחיים... ישראל חייבת להגן על עצמה ויש לה זכות לעשות זאת" ■ סנדרס, באותה תכנית: "כמובן שנתמוך בישראל, אך אינך יכול להתעלם מצרכי העם הפלסטיני בעזה" ■ "מי זה מייקל אורן"?

ברני סנדרס / צילום: בלומברג
ברני סנדרס / צילום: בלומברג

כצפוי, הפכה ישראל לסלע מחלוקת בין שני המתמודדים על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. בעקבות הביקורת שמתח ברני סנדרס בשבוע שעבר על התגובה הבלתי מידתית של ישראל במאבק נגד הפלסטינים, אמרה היום (א') הילארי קלינטון, בתכנית "מצב האומה" ב-CNN: "כאשר החיילים שלך נמצאים תחת מתקפה, כאשר ממטירים רקטות על אזרחיך, אתה חייב להגיב".

"חמאס מתגרה בישראל", אמרה קלינטון. "חמאס שולח אנשים בבגדים אזרחיים (כדי לתקוף ישראלים). הם מתחזים לאזרחים אך למעשה הם לוחמי חמאס. מבחינת ישראל, זו משימה שונה לחלוטין לסמן כמטרות את אלה שמסמנים אותה כמטרה. אני חושבת שישראל חייבת להגן על עצמה, יש לה הזכות להגן על עצמה".

באותה תכנית התבקש סנדרס להגיב על התבטאויותיו הקודמות לגבי ישראל, לרבות האמירה שישראל הרגה 10 אלפים אנשים בעזה במבצע "צוק איתן" ב-2014. "זה מעניין... שהיהודי הראשון בהיסטוריה שמתמודד על הנשיאות בארה"ב נוקט עמדה כזו כלפי ישראל", אמר המראיין, ג'ק טפר. "בדרך כלל בפוליטיקה האמריקאית, כל אחד פשוט תומך בישראל ובכל מה שהיא רוצה לעשות, אך אתה נוקט עמדה ביקורתית יותר".

"אני נוקט עמדה מאוזנת יותר", השיב סנדרס. "... בין אם אתה יהודי ובין אתה לא יהודי, אני מקווה שכל אדם בארה"ב רוצה לראות קץ למלחמה הנצחית, לסכסוך במזה"ת. זו סוגיה קשה ואנשים טובים ניסו להתמודד עמה במשך שנים".

"כמובן שאנו עומדים לתמוך בישראל, אך אי אפשר להתעלם מצרכי העם הפלסטיני בעזה בשלב זה: עוני, אבטלה, העובדה שהקהילה שלהם ספגה פגיעה קשה", אמר סנדרס. "אי אפשר להתעלם מהדברים האלה. אינך יכול לגלות איכפתיות רק לצרכי ישראל. אתה צריך לגלות איכפתיות לצרכי כל האנשים באזור".

מייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון ועתה ח"כ מטעם "כולנו", מתח בשבוע שעבר ביקורת חריפה ביותר על סנדרס בעקבות התבטאותו על הרוגי עזה ודרש ממנו להתנצל על הדברים. בראיון ל"טיימס אוף ישראל" אמר אורן, כי דברי סנדרס מסייעים לאינטרסים של חמאס וארגוני טרור אחרים, ופוגעים בלגיטימציה של מדינת ישראל ובביטחונה. "קודם כל, הוא צריך לבסס את הצהרותיו על עובדות", אמר אורן. "שנית, הוא חייב לישראל התנצלות. הוא טופל עלינו עלילת דם.הוא מאשים אותנו שהפצצנו בתי-חולים. הוא מאשים אותנו בהרג 10 אלפים אזרחים פלסטיניים. האם כל אלה אינם מצדיקים התנצלות"?

"סנדרס אינו מזכיר את העובדה שאלפי רקטות של חמאס שוגרו לעבר ישראל", המשיך אורן. "הוא אינו מזכיר את העובדה שחמאס מצא מסתור בקרב אזרחים.הוא אינו מזכיר את העובדה שישראל נסוגה מעזה כדי לתת לפלסטינים הזדמנות להתנסות בהקמת מדינה משלהם, והם הפכו זאת לניסיון בטרור. הוא לא הזכיר אף אחד מאלה.מבחינתי, זו הוצאת דיבה".

בראיון ב-CNN היום התבקש סנדרס להגיב על הדברים. תגובתו הראשונית היתה: "מי זה מייקל אורן"? לאחר שהובהר לו במי מדובר, הוא השיב: "האם תגובת ישראל היתה בלתי מידתית? אני חושב שכן". מכל מקום, סנדרס הודה, ששגה במספר ההרוגים בעזה והדגיש כי מלכתחילה הוא שאל את מראיינו בשבוע שעבר האם 10 אלפים הוא המספר המדויק, וכאשר המראיין העמידו על הטעות, סנדרס לא חלק עליו.