מחר: דיון בהוצאת צו שימנע את המשך שביתת הפרקליטים

(עדכון) - ביה"ד ידון מחר בבקשת משרד המשפטים להוציא צו נגד השביתה ■ קרע חריף בין שרת המשפטים לבין ועד הפרקליטים, שהכריז על העיצומים בשל התנגדותו לתזכיר החוק בנוגע לנוהל עבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

נשיא בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, אייל אברהמי, ידון מחר (ג') בשעה 13:00 בצהריים בבקשה שהגישה הנהלת משרד המשפטים להוצאת צו שימנע את המשך שביתת פרקליטי המדינה, שלא מופיעים לדיונים בבתי המשפט שהמדינה היא צד להם.

הפרקליטים שובתים מזה 10 ימים במחאה על קידומו של תזכיר חוק בנוגע לעבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות, בראשות השופטת בדימוס הילה גרסטל, שלטענתם פוגע בפרקליטות. השביתה ניכרה גם היום (ב') היטב בבתי המשפט ברחבי הארץ - פסקי דין, הכרעות דין וגזרי דין נדחו, דיונים התבטלו, ומערכת המשפט הפלילית הושבתה כמעט כליל.

על-פי רוב בהליכים קיבוציים מסוג זה פועלים שופטי בתי הדין לעבודה כמגשרים או מפשרים, והם מנסים לשכנע את הצדדים הנצים להפסיק את ההתכתשות ולחזור לשולחן המשא-ומתן עד להגעה לפתרון מוסכם. כך צפוי לנהוג גם השופט אברהמי, שמונה לאחרונה לנשיא בית הדין לעבודה בירושלים, במקרה זה. עם זאת, במקרה שהפרקליטים יעמדו על זכותם להמשיך את השביתה, יצטרך השופט לקבל החלטה בבקשה להוצאת צו מניעה לגופה.

הבקשה להוצאת צו מניעה נגד שביתת הפרקליטים חושפת קרע חריף שהתגלע בימים האחרונים בין שרת המשפטים, איילת שקד, וצמרת משרדה לבין ארגון פרקליטי המדינה (ועד הפרקליטים) בשל העיצומים.

"צר לי שחרף המאמצים הרבים שהושקעו בהידברות עם ועד הפרקליטים ביחס לנוהל עבודת נציבות הביקורת, החליטו הפרקליטים שלא להפסיק את העיצומים", מסרה שקד עם הגשת הבקשה להוציא צו מניעה.

לדברי שרת המשפטים, "עיצומי הפרקליטים אינם מוצדקים וחסרי בסיס. אי-התייצבות הפרקליטים לדיונים בבתי המשפט מביאה לפגיעה גדולה בציבור ובמדינה, שאותה איננו יכולים לקבל. הנחיתי את הנהלת משרד המשפטים לפנות לבית הדין לעבודה, על-מנת שיוציא צו מניעה מיידי ויחייב את הפרקליטים להפסיק את העיצומים המיותרים ולחזור לעבודה תקינה ומלאה".

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הביע עמדה דומה: "עיצומי הפרקליטים פוגעים באופן קשה ובלתי מוצדק בעבודת הפרקליטות ובייצוג המדינה בערכאות השונות", אמר מנדלבליט. "אני קורא לפרקליטים לשוב ללא דיחוי לעבודה סדירה. להבנתי, ניתן בהחלט לתת מענה הולם למצוקותיהם ולבקשותיהם של הפרקליטים, באמצעות משא-ומתן, כפי שהיה עד כה, תוך כדי ניהול העבודה כסדרה".

במכתב שהוציא ארגון הפרקליטים לפרקליטים ברחבי הארץ, הוא פירט את הדרישות שהציב כתנאי לסיום השביתה:

1. הקפאת קידומה של הצעת החוק עד להפסקת האפליה הבוטה ולאימוץ דוח גולדברג בנוגע לעבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות באופן מיידי.

2. נקיטת כל הצעדים והפעולות להפסקת הפגיעה המתמשכת בפרקליטים ובפרקליטות, במעמדם בביטחונם ובשמם הטוב, ובכלל זה פגיעה הנובעת מקיומה ומפעילותה של הנבתם במתכונתה הנוכחית.

3. התאמת תנאי ואופן עבודת הפרקליטים למציאות החדשה.

4. הגעה להסכם קיבוצי בנוגע להשלכות החקיקה המתהווה על זכויותיהם ועל תנאי העסקתם של הפרקליטים.

עוד כתב ארגון פרקליטי המדינה לפרקליטים כי "נמסר לנו שנשלחה הודעה על-ידי הנהלת הפרקליטות למנהל בתי המשפט, ולכן אין צורך בהודעה לבית המשפט על אי-הגעה לדיונים. אין מניעה להודיע לצד שכנגד על אי-ההגעה לדיון בשל העיצומים (אך יש להסתפק בהודעה חברית זו ולא לבקשו לדחות את הדיון). כמו כן, יש לעדכן בדבר אי-ההגעה לדיון את המשרד הרלוונטי ו/או גורם/נציג/עד מטעמו שאמור להגיע לדיון (אך לא להנחות אותם מה לעשות). יחד עם זאת, יש להבהיר לנציגי המשרד הרלוונטי כי הם אינם רשאים להופיע בדיון, שכן הם אינם מיופי-כוח היועמ"ש, ומכל מקום, החלפת עובד הנוקט בעיצומים איננה חוקית".

הארגון הבהיר כי גם המתמחים אינם רשאים להופיע בתיקים של פרקליטים במקומם. עוד מסר ארגון הפרקליטים כי לא מדובר במאבק על שכר או תנאים אלא על דמותה של הפרקליטות. "זהו מאבק על היכולת של הפרקליטים להעניק הגנה וסיוע לנפגעי עבירה, לנאנסות, לנשדדים לחבולים ולמרומים - ללא מורא וללא חרב המתהפכת מעל לראשם".

לדברי הארגון, "הפרקליטים אינם נגד קיומה של ביקורת חוקית, מוסדרת וראויה, ולכן הסכימו ומסכימים לקבל על עצמם ביקורת במתווה שקבע כבוד השופט העליון ומבקר המדינה לשעבר, אליעזר גולדברג. המאבק הוא נגד מי שמנסה לערער על היכולת של הפרקליטים לבצע את עבודתם למען הציבור ושואף להוציא את דיבתם רעה ולמגר באמצעות הביקורת עליהם את שלטון החוק".

גורמים המקורבים לארגון הפרקליטים עמם שוחחנו היום טענו כי נציגי משרד המשפטים נהגו כלפיהם בחוסר תום-לב. לדבריהם, בפגישה שנערכה בין ראשי הארגון לבין מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, ביום חמישי האחרון, הובטח להם כי חלק מדרישותיהם ייענו, ובתמורה הם הבטיחו להפסיק את העיצומים. ואולם, לדבריהם, הנציבה גרסטל התנגדה להסכמה שכללה צמצום בסמכויותיה, ולכן הם נאלצו להתחיל בשביתה.

לדברי הפרקליטים, רבע שעה אחרי שהם הודיעו על כוונתם לחזור לעיצומים, הוגשה העתירה לבית הדין לעבודה על-ידי משרד המשפטים, שמיוצג בידי עורכי הדין נחום פינברג ואלון נוי. לדברי הפרקליטים, סמיכות הזמנים הזו מעידה על כך שהבקשה לצו מניעה הוכנה מראש למקרה של פיצוץ במשא-ומתן, והדבר מעיד על חוסר תום-לב במהלכו.

הנהלת הפרקליטות, פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן ופרקליטי המחוזות מצדדים באופן כלי בטענות של ארגון הפרקליטים, אך הם התנגדו להמשך השביתה.

בג"ץ נגד דוח גרסטל בנוגע ליחסי הפרקליטות והמכון הפתולוגי 

חלק מהתרעומת של הפרקליטים על עבודתה של הילה גרסטל החלה בשל דוח ביקורת מערכתי שהכינה גרסטל ועוסק ביחסי הפרקליטות עם המכון לרפואה משפטית. הדוח חשף בין היתר כי המכון הפתולוגי הוא הגוף היחיד המספק הוכחות חיוניות לתיקי הפרקליטות, וכי נוצרה פרקטיקה פסולה לכאורה של מתן חוות-דעת פתולוגיות שאין עליהן עוררין.

הדוח עסק בין היתר, בעבודתה של דוקטור מאיה פורמן, פתולוגית במכון, שהציגה עמדות מנוגדות לפרקליטות, ואשר נעשה ניסיון להזיז אותה מתפקידה. 

ב-31 במארס פנו 11 פרקליטים המוזכרים בדוח בעתירה לבג"ץ ודרשו למנוע את פרסום הדוח, בטענה כי הפרסום יפגע בשמם הטוב. לטענת הפרקליטים העותרים, לא ניתנו להם הגנות מספיקות על-ידי הנציבה, ולא ניתנה להם האפשרות הראויה להציג את עמדותיהם בפניה, וגרסטל חרגה מסמכותה.