דעה: קרין גורן היא מודל להגזמה, לאכילת עוגות לא מרוסנת

מצטער, אני ממש לא שותף לגל ההתחסדות האחרון שנוזף בכל מי שמתייחס לעודף המשקל של קרין גורן ■ לדעתי, גורן הרוויחה את המתקפה עליה בצדק

מצטער, אני ממש לא שותף לגל ההתחסדות האחרון שנוזף בכל מי שמתייחס לעודף המשקל של קרין גורן. לדעתי, גורן הרוויחה את המתקפה עליה בצדק.

קרין גורן לא סתם בחורה עם עודף משקל. גורן החליטה לחגוג את עודף המשקל שלה באורגיה של סוכר ושומן היישר בלב הפריים-טיים שלנו, כשופטת בתחרות אפיית עוגות, כשכל זה ארוז בצורה גרוטסקית שיותר מזכירה דמות מ"ארץ נהדרת" מאשר את קרין גורן שהכרנו.

מה שגורן הביאה למסך הוא לא פמיניזם ובשום צורה לא מודל לשחרור האישה. להפך, מדובר בייצוג מוגזם של נהנתנות, קורבן קלאסי של תרבות השפע המוגזמת ועודף הצריכה שאנו חווים כיום.

עודף משקל אינו בושה, ואני לחלוטין לא חושב שיש למישהו זכות לעסוק במשקל של הזולת. כמי שהיה ילד שמנמן וסבל מעודף משקל רוב חייו, אני יכול להעיד שמדובר בנושא רגיש, שמשפיע ישירות על מידת הביטחון העצמי ותחושת ההישגיות האישית.

מזמינה את התגובות 

מצד שני, עודף משקל הוא גם לא סיבה לחגיגה או גאווה גדולה. אנו יודעים כיום שעודף משקל אינו רק בעיה אסתטית, אלא סכנה בריאותית מדרגה ראשונה שגורמת למגוון מחלות, החל מסכרת וכלה במחלות לב. ברחבי העולם נעשים אינספור מאמצים להתמודד עם התופעה באמצעות קמפיינים, חינוך בבתי הספר ועוד.

לכן, הצורה שבה קרין גורן הביאה עצמה למסך מזמינה את התגובות הארסיות. אני לא מקבל את זה שגורן היא, כפי שהיא כותבת, "מודל לנשיות שאינו שדוף". לתחושתי, גורן משתקפת במסך כמודל להפרזה, לחוסר מודעות עצמית ולחוסר בגבולות אישיים. אף אחד, אישה או גבר, לא צריכים לקחת דוגמה מזלילה לא מרוסנת של עוגות, שמובילה לעודף משקל.

דבר נוסף שמפתיע הוא שכל הסיפור הזה מתרחש כמה שבועות אחרי שמשרד הבריאות העלה קמפיין אמיץ ונפלא, שמדבר על הסכנות שבצריכה מוגזמת של סוכר. לרגע ניתן היה להתבלבל ולחשוב שקרין גורן היא בעצם תוכן שיווקי חכם, שמתריע בפני הסכנות שמפניהן משרד הבריאות מזהיר.

כמה מילים לגבי זכיינית ערוץ 2 קשת: ברור לחלוטין שהיא גוף מסחרי, שמטרתו להרוויח כסף וכמה שיותר (או ברוח התקופה בתחום התקשורת, להפסיד כמה שפחות). אבל כיום, גם גופים מסחריים שרוצים לזכות באהדת הציבור מבינים שהם צריכים לגבש לעצמם כללים אתיים של מידתיות ואחריות חברתית. אז שנייה אחרי שהביאו לפריים-טיים דרגה חדשה של וולגריות ואלימות בדמותם של שי חי וצבא האמת ב"האח הגדול", קשת תוקפת בריאליטי אפייה, שחוגג את כל הדברים שמפניהם הרופאים מזהירים אותנו שוב ושוב.

למי ששכח, אחד מבעלי המניות העיקריים בקשת הוא חברת קוקה-קולה, שבעצמה אחראית על צריכת סוכר מוגזמת ומיותרת, אותה חברה שנמצאת היום במרכז המתקפה של משרד הבריאות, ושמנהליה ניסו בכל דרך למנוע את עליית הקמפיין.

לתחושתי, קשת ניצבת כבר היום על הגבול של למתג עצמה כאויבת הציבור. אם מישהו שם לא ירסן את עצמו, הוא יגלה שלפעמים רייטינג יכול להפוך לחרב פיפיות.

■ הכותב הוא מבכירי ענף הדיגיטל בישראל.