מנדלבליט מתנגד לפשרה בתביעה הייצוגית נגד אופטיקה הלפרין

בתביעה נטען כי החברה העסיקה עובדים שביצעו בדיקות ראייה אף שלא הוסמכו לכך ■ הפיצוי שנקבע בפשרה: 100 שקל הנחה ל-10,000 הלקוחות הראשונים שירכשו עדשות ■ היועמ"ש: ההסדר לא כולל התחייבות מצד אופטיקה הלפרין לחדול מהתנהלותה 

אביחי מנדלבליט / צילום: אבי אוחיון - לע``מ
אביחי מנדלבליט / צילום: אבי אוחיון - לע``מ

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיש התנגדות להסדר פשרה שהוגש לאישור בית המשפט המחוזי בתל-אביב במסגרת תובענה ייצוגית נגד חברת אופטיקה הלפרין, בה נטען כי החברה העסיקה עובדים שביצעו בדיקות ראייה ללקוחות, על אף שאינם מוסמכים לכך לפי חוק העיסוק באופטומטריה. 

במסגרת הסדר הפשרה שגיבשו הצדדים, הוסכם כי הפיצוי לחברי הקבוצה יוענק באמצעות הנחה של 100 שקל ל-10,000 הלקוחות הראשונים שירכשו זוג עדשות. ככל שיימכרו פחות מסכום העדשות הללו במסגרת ההטבה, תתרום אופטיקה הלפרין את ההפרש ל"עמותה לעזרה מיידית לניצולי שואה". זאת, לצד פיצוי כספי של 20,000 שקל לתובעת זיס ושכר-טרחה בסך 120,000 שקל לבאי-כוחה. 

היועץ המשפטי לממשלה הגיש את התנגדותו להסדר הפשרה המוצע, כיוון שההסדר לא כולל התחייבות מצד אופטיקה הלפרין לחדול מהתנהלותה הנוגדת את החוק, ולהקפיד מעתה לבצע בדיקות ראייה רק על-ידי עובדים המוסמכים לכך.

בהקשר זה יש לציין כי תחקירים של כלי תקשורת שונים דיווחו על הליקויים בהתנהלות בדיקות הראייה ברשת, אך זו לא חדלה מלהעסיק עובדים שאינם מוסמכים לעבודתם. בהמשך לכך, ולצד ההתנגדות להסדר הפשרה לעיל, בכוונת הפרקליטות לפעול בעתיד לאכיפת הדין בנוגע לעבודתם של אופטומטריסטים באופטיקה הלפרין.

בנוסף, ההסדר לא מעניק פיצוי לקבוצת הצרכנים המסוימת שנפגעה. הפיצוי המוצע מופנה לכלל הציבור עקב טענת באי-כוחה של אופטיקה הלפרין, לפיה "קיים קושי באיתור הקבוצה".

לעמדת היועמ"ש, על החברה להראות כי לכל הפחות נעשו מאמצים לאיתור חברי הקבוצה, הרי שקיים ברשותה מאגר נתוני לקוחות שניתן באמצעותו לזהות ביתר קלות את קבוצת הלקוחות הנפגעים. זאת ועוד, מבדיקה מול רשם העמותות במשרד המשפטים עולה כי העמותה שאליה אופטיקה הלפרין ייעדה להעביר את הפרש הפיצוי שלא ימוצה בהטבה, "עמותה לעזרה מיידית לניצולי שואה", הגישה בקשה לפירוק. 

העמדה הוגשה באמצעות עו"ד לימור חלד-רון מפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי).