האם מדד נאסד"ק 100 על סף פריצה מחודשת?

כשהתחזיות בשפל בפתח עונת הדוחות, גדלים הסיכויים להפתעה לטובה, בעיקר מכיוון מניות הטכנולוגיה ■ במצב הזה כדאי לשים לב למדד נאסד"ק 100

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

האם נאסד"ק 100 על סף פריצה מחודשת? אחרי כמה חודשים שבהם פיגר המדד הכולל את 100 המניות הגדולות ביותר בנאסד"ק, אחרי מדדים פופולאריים כמו S&P 500, ראסל 1000 הרחב יותר או דאו ג'ונס, בחודש האחרון הוא הפתיע ועקף אותם בסיבוב.

בחודש החולף עלה נאסד"ק 100 ב-2.30%, בעוד ש-S&P 500 עלה ב-1.1% ראסל 1000 ב-1.17% ודאו ג'ונס ב-2%. מתחילת השנה הוא עדיין מפגר אחרי שלושתם, כשהניב תשואה שלילית של 2.5%, בעוד ש-S&P 500 עלה ב-0.5%, ראסל 1000 ב-0.35% ודאו ג'ונס ב-1.5%.

גם בתעשיית ה-ETF נרשמה התאוששות, כאשר קרן הסל המובילה לחשיפה לנאסד"ק 100 (QQQ) גייסה בשבועיים האחרונים כמעט 600 מיליון דולר, לאחר תקופה ארוכה שפדתה כספים. אחת הסיבות לעליות היא התמחור האטרקטיבי של מניות רבות במדד. כך למשל אפל, המניה הגדולה ביותר במדד (11.6%), נסחרה בתחילת מרץ במכפיל עתידי של 10.6, לעומת מכפיל ממוצע של 12.7 בחמש השנים האחרונות; כיום אפל כבר עלתה למכפיל של 11.9, אחרי שמניותיה עלו בחודש האחרון בכ-7.5%. חברת התרופות הביוטכנולוגיות גיליאד נסחרה בתחילת מרץ במכפיל עתידי של 7, לעומת מכפיל ממוצע של 15 בחמש השנים האחרונות ואחרי עלייה של כ-9% היא נסחרת כיום במכפיל של 8. פייסבוק נסחרה בתחילת מרץ במכפיל עתידי של 33 לעומת מכפיל ממוצע של 45 בחמש השנים האחרונות. אגב, המכפיל העתידי הכולל של נאסד"ק 100 היה ונשאר קרוב לממוצע של השנים האחרונות, כ-18.

סיבה מרכזית אחרת לבולטות בביצועים בחודש האחרון, היא עונת הדוחות הכספיים לרבעון הראשון, שנפתחה השבוע בציפיות נמוכות במיוחד. זו צפויה להיות אחת מעונות הדוחות החלשות ביותר של השנים האחרונות, כאשר הצפי נכון לעכשיו הוא לירידה של כמעט 10% ברווחים. אמנם מידי רבעון האנליסטים מורידים תחזיות לקראת פתיחת עונת הדוחות, אך השנה הורדת התחזיות היתה חדה יותר משנים קודמות.

יריית הפתיחה המאכזבת לעונת הדוחות נורתה ביום שני בלילה עם פרסום דוחות אלקואה, שרווחיה צנחו ב-92% (כצפוי) אך ההכנסות ירדו בשיעור גבוה מהצפוי והחברה הורידה גם את התחזית לצריכת אלומיניום בשנה הקרובה, על רקע חולשה בביקושים מסין והאטה בהזמנות מאחת הלקוחות הגדולות של חטיבת המטוסים, בואינג.

התפוח ייצא גדול?

אחת התופעות המרכזיות שאנו צפויים לראות בעונת הדוחות הנוכחית, תהיה ירידה דרמתית של כ-99% ברווחים בסקטור האנרגיה, שכן הרבעון הזה צפוי "לסגור" את הירידה במחירי הנפט. מי שעוד צפויים להשפיע לרעה הם הבנקים הגדולים, אשר הכנסותיהם צפויות לרדת בכמעט 10% והרווח למניה ב-20%. הבנקים היו אמורים להיות המרוויחים הגדולים של 2016, הודות לציפיות לכמה העלאות ריבית - אך אלה הלכו ונמוגו בשבועות האחרונים וכעת השווקים מתמחרים ציפייה של פחות מ-50% להעלאת ריבית בודדה אחת ב-2016.

אך מי שישפיעו יותר על הנאסד"ק 100 הן כמובן חברות הטכנולוגיה, המהוות כמעט 60% מהמדד. באופן מסורתי, הרבעון הראשון של חברות הטכנולוגיה נחשב לחלש יותר, שכן הוא מגיע אחרי הרבעון הרביעי שבדרך כלל הוא אחד החזקים בחברות רבות. אבל השנה סקטור הטכנולוגיה עשוי להיות אחד המפתיעים הגדולים, בעיקר בגלל התחזיות החלשות לחלק מהחברות בו - והציפיות לשיפור משמעותי ברבעונים הקרובים וב-2016 כולה.

אחת התחזיות הדרמטיות קשורה באפל. אנליסטים צופים לחברה ירידה של כ-10% בהכנסות וכמעט ב-14% ברווח למניה. בעוד שהרווח למניה הפך בשנים האחרונות לנתון מעוות יותר בשל התוכניות הגרנדיוזיות של חברות רבות לרכישה חוזרת של מניות (BuyBack) במיליארדי דולרים, השינוי בהכנסות מגלם את הצמיחה האמיתית.

מצד אחד, זה היה רבעון ללא השקה של דור חדש של אייפון, המכירות של האייפון הקטן SE לא נחשבות לבשורה משמעותית בקרב המשקיעים ועדיין לא ברורים מימדי ההצלחה של ה-Apple Watch. הגורמים האלה מטרידים לא מעט משקיעים, אך מצד שני, היחלשות הדולר והעובדה ש-60% מהכנסות החברה הן מחוץ לארה"ב, מגדילות את הציפיות להפתעה גדולה, אם כי רובה ייכלל כנראה רק ברבעון השני.

קלינטון-פוביה

בשנים האחרונות אפל, יחד עם חברות הביוטק, תרמה נתח נכבד מהרווחים של החברות בנאסד"ק וב-S&P 500, אך ברבעון הנוכחי זה כבר לא יקרה. אמנם חברות הביוטכנולוגיה צפויות לדווח בממוצע על צמיחה של כ-1%-2% בהכנסות וכ-11% ברווחים, אך מניותיהן סובלות מביצועי חסר משמעותיים בתקופה האחרונה (ירידה של 18% ברבעון הראשון במדד הביוטכנולוגיה של נאסד"ק). זאת בעיקר על רקע האפשרות שהילארי קלינטון תיבחר לנשיאות ארה"ב ותפגע באחד ממנועי הצמיחה של החברות - העלאת מחירי התרופות. קלינטון כבר הבטיחה רפורמה בתחום זה אם תיבחר. גם השערורייה שחשפה אי סדרים בחברת התרופות ואליאנט, פגעה במניות של כל החברות בסקטור הבריאות בתקופה האחרונה.

השקלול של הציפיות הנמוכות מהדוחות של אפל מעוות את תמונת המצב בכל סקטור הטכנולוגיה, שמציג צפי לירידה בהכנסות. מניתוח שערכה RBC Capital Markets, עולה כי ההכנסות בסקטור הטכנולוגיה ללא אפל צפויות לגדול בעונת הדוחות הנוכחית בכמעט 2% והרווח למניה יישאר ללא שינוי.

מחכים לפייסבוק

ובעוד אפל מכבידה, אחת החברות שצפויות לרשום צמיחה חזקה מאוד ברבעון הקרוב היא פייסבוק, שהרווח למניה שלה צפוי לזנק בכמעט 50%. להבדיל מחברות שמשקיעות חלק גדול מעתודות המזומן שלהן ברכישה חוזרת של מניות, פייסבוק משקיעה חלק גדול מהכסף במוניטיזציה של המובייל (כ-80% מהכנסות הפרסום של החברה הן מהמובייל). אחד ממנועי הצמיחה העתידיים הם וידיאו בשידור חי (live Video), שעשוי לסייע לה לעקוף את יוטיוב של גוגל והתחום של "מציאות מדומה", שצפוי להיות מנוע הכנסות משמעותי בשנים הבאות.

חברות נוספות שצפויות לרשום צמיחה חזקה, הן גוגל (צפי לגידול של 21% ברווח למניה) וחברות מתחומי השבבים כמו אבגו (שברודקום השלימה את רכישתה וצפויה לצמוח ב-12% ברווח למניה ברבעון) או התוכנה דוגמת מפתחת התוכנות הפיננסיות intuit (צפי לגידול של 12% ברווח למניה).בקרב החברות הגדולות, האנליסטים פסימיים לא רק לגבי אפל אלא גם לגבי חברות כמו אורקל (צפי לירידה של 6% ברווח למניה), איביי ו-HP (ירידה של 7%), IBM (מינוס 29%) או קואלוקום (31%). כל ירידה נמוכה יותר תהיה בגדר הפתעה לטובה.

הדוחות של חברות הטכנולוגיה הגדולות יתחילו להתפרסם בשבוע הבא, בהן אלה של גוגל, מיקרוסופט, אמזון, אינטל, ויזה ו-IBM. אפל תדווח בשבוע שלאחר מכן וכמו תמיד, לדוחות שלה תהיה השפעה משמעותית על חלק מחברות השבבים, הנשענות על ביקושים מצידה.

השינוי החיובי בנאסד"ק בחודש האחרון, בא אחרי פתיחה שלילית ברבעון הראשון של 2016, שבא לאחר רבעון חיובי בסוף 2015 (עלייה של כ-10%). המשמעות היא שעשוי להיות פוטנציאל חבוי בחלק מהסקטורים והחברות, אך זאת לצד תנודתיות גבוהה ועצבנות בשווקים.

בשבועות האחרונים מה שנתן את הטון בשוקי המניות, היו נתוני המאקרו והתחזיות לגבי הריבית. השווקים לא צופים כעת עליית ריבית בקרוב ונראה ששוק המניות יתנהל בעיקר על בסיס ההפתעות בדוחות או בתחזיות לרבעונים הקרובים. הסיטואציה הזו עשויה לספק קרקע פורייה לחברות צמיחה ואולי אפילו ביוטק, לצד חברות קצת פחות ספקולטיביות שיצודו את עיני המשקיעים.

הכותבים הם מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים ומנהל קרנות מניות חו"ל בהראל פיא. אין לראות בכתוב שיווק השקעות או תחליף לייעוץ מס עצמאי. הכותב / החברה / חברות קשורות ובעלי עניין בהן עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב

מה צפוי בחברות הטכנולוגיה הגדולות
 מה צפוי בחברות הטכנולוגיה הגדולות