גאון מוכרת החזקות בשיווק בוטנים ובנדל"ן ברווח של כ-5 מ' ש'

קרן טנא רכשה מתנובה ומגאון ומשפחת לבנת 51% מהחברה לשיווק בוטנים תמורת 37 מיליון שקל

הראל בית און / צילום: תמר מצפי
הראל בית און / צילום: תמר מצפי

חברת גאון אחזקות , הנמצאת בשליטת קבוצת ויולה, מדווחת היום (ד') על השלמת העסקה למכירת השליטה בחברת שיווק בוטנים וכותנה לידי קרן ההשקעות טנא. הבעלות בשיווק בוטנים הוחזקה עד כה בשותפות בחלקים שווים של תנובה והמשביר אחזקות (חברה בבעלות גאון ומשפחת לבנת).

במסגרת העסקה רכשה קרן טנא מידי תנובה והמשביר 51% ממניות שיווק בוטנים, תמורת כ-37 מיליון שקל. בעסקה ניתנו אופציות הדדיות לטנא (אופציית רכש) ולבעלי המניות הקיימים (אופציית מכר) לטובת מכירת או רכישת מלוא ההחזקות בשיווק בוטנים למשך חמש השנים הקרובות.

כתוצאה מהעסקה צפויה גאון לרשום רווח של כ-2 מיליון שקל. שיווק בוטנים עוסקת במכירה, שיווק והפצה של תוצרת חקלאית (גידולי שדה מסוג בוטנים, שקדים, חמניות, חומוס ותמרים).

במקביל לעסקה זו, התקשרה שיווק בוטנים בהסכם למכירת זכויותיה בנדל"ן בכפר סבא (AS IS) בכ-42.5 מיליון שקל. כתוצאה מהסכם זה תרשום גאון רווח הון נוסף של כ-3 מיליון שקל, כך שבסך הכל הרווח של גאון משתי העסקאות צפוי לעמוד על כ-5 מיליון שקל.

קרן טנא, בראשות אריאל הלפרין, היא אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי המובילות בישראל, ולה התמחות בחברות המשתייכות לתעשייה הקיבוצית. בעבר נהנתה הקרן מאקזיטים גדולים מהשקעותיה בחברות הקיבוציות נטפים ואבן קיסר. הקרן מנהלת נכסים בהיקף של כ-530 מיליון דולר, ובשנה שעברה רשמה אקזיט גדול נוסף, לאחר שחברת SCR, מפתחת המערכות לניהול רפתות שבה החזיקה קרן טנא 51%, נמכרה ב-250 מיליון דולר (לפני קיזוז חובות) לחברה אמריקאית. חברות פורטפוליו אחרות של הקרן כוללות את גדות מיכליות, העוסקת בהובלה ימית, אחסנה והפצה של כימיקלים, וחברת יציקות המתכת אומן.

בתחילת השבוע חתמה גאון אחזקות (שוב באמצעות המשביר אחזקות שבה היא שותפה עם משפחת לבנת) על הסכם למכירת החזקותיה בחברת הקוסמטיקה אהבה לידי פוסון הסינית.

העסקה, שבה חלקה של גאון אחזקות כ-16%, נעשית לפי שווי של 290 מיליון שקל לפעילות אהבה, ומהשלמתה צופה גאון רווח של כ-18 מיליון שקל. שוויה של גאון בבורסה צנח לכ-98 מיליון שקל בשנה האחרונה, לאחר שמניית החברה רשמה ירידה של 27% והשלימה צניחה של כ-55% בשלוש שנים.

גיא רגב, מנכ"ל גאון אחזקות, ציין היום כי "העסקאות שחתמנו השבוע למכירת אהבה, שיווק בוטנים ומימוש הנדל"ן עולות בקנה אחד עם האסטרטגיה העסקית למימוש נכסים שאינם בליבת העסקים שלנו, ותואמות את תוכניותינו לחיזוק הנזילות הפיננסית של הקבוצה ולמיקוד עסקי. בכוונתנו להמשיך להרחיב ולהעמיק את הנוכחות שלנו בפעילויות הליבה, בתחומי התשתיות הזורמות, בין היתר באמצעות רכישת פעילויות סינרגטיות נוספות להרחבת פורטפוליו המוצרים הן לשוק המקומי והן לשוק הבינלאומי".