למה רק לבכירים? דרושה שקיפות גם בשכר העובדים

כדוגמה הבאנו את פילוח שכר העובדים בבנק ברקליס הבריטי, כפי שהוא מופיע בדוחות הבנק. הפילוח כולל 9 רמות שכר ואת מספר העובדים שמשתכרים בכל רמת שכר ■ וגם: בעקבות הטור בשבוע שעבר - תגובת גורמים בטבע

קריירה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

1.

גורמים בטבע, החברה הגדולה ביותר במשק הישראלי ואחת מחברות התרופות הגדולות בעולם, לא אהבו, בלשון המעטה, את מה שכתבנו בשבוע שעבר. לתחושתם, הצגנו תמונה המעוותת את המציאות. באותו טור התייחסנו לסוגיית שכר המנהלים גם על ידי הצגת שכר הבכירים בטבע והטיעון היה שיש מוקדי רווח בחברה שאינם תלויים בשדרת הניהול שלה, כמו שיעורי הרווחיות של הקופוקסון (תרופת מקור הנהנית משיעורי רווח אדירים, בדיוק כמו כל תרופה אתית בעולם) והטבות המס שניתנו לטבע במשך עשור (0% על רווחיות הקופקסון, מסלול לעשר שנים, הטבות מס של יותר מ-20 מיליארד שקל). עם זאת, אמרנו שלמנהלים בחברה ולעומד בראשם, ארז ויגודמן, יש בהחלט השפעה על השיפור התפעולי המשמעותי שנרשם בפעילות הגנרית של טבע. זה נזקף לזכותו. כמו כן הבאנו שורה של בנקים במדינות נורדיות וחברת תרופות דנית ענקית (נובונורדיסק) כדוגמה לתאגידים גדולים שאפשר לנהל אותם בשכר צנוע יחסית.

למען ההגינות, ובלי כוונה להתנצח כלל, אנחנו מביאים כמה מההערות וההארות שקיבלנו מטבע:

סוגיית השכר: נתוני השכר של חברת מיילן (חברה שטבע רצתה לרכוש), למשל, גבוהים משמעותית מאלה של טבע: היו"ר רוברט קורי קיבל ב-2014 חבילת שכר של כ-22.5 מיליון דולר בשנה, ואילו המנכ"לית הת'ר ברש קיבלה חבילת שכר של כ-25 מיליון דולר בשנה, וכל זאת כאשר שווי השוק של טבע הוא יותר מכפול משווי השוק של מיילן. ובכלל, הבנצ'מרק בתעשיית התרופות מוכיח שהתגמול של בכירי טבע הוא הנמוך ביותר בתעשייה. כמו כן, התגמול הכולל של מנכ"ל נובונורדיסק, אם מביאים בחשבון את חבילת האופציות שלו, גבוה בכ-40% משכרו של מנכ"ל טבע.

סוגיית הקופקסון: נוסף על התחרות החריפה בשוק הגנרי מתקיימת גם תחרות בתחום תרופות המקור בכל התחומים שבהם טבע פועלת. החברה השכילה להשיק במהלך 2014 קופקסון במינון של 40 מ"ג - הזרקה של שלוש פעמים בשבוע במקום הזרקה יומית (המעבר למינון הזה, למעשה, המשיך להגן על הפטנט של הקופקסון ושמר על הרווחיות שלו), ובתוך שנתיים היא הפכה לתרופה המובילה בשוק הטרשת הנפוצה בארה"ב, עם נתח שוק של יותר מ-25%. בכך היא עקפה את כל התרופות בשוק, כולל "טקפידרה" (תרופה אורלית של ביוג'ן שהושקה בשנת 2013 וחוללה מהפכה בשוק), שנתח השוק שלה עומד על כ-21%. בתקופה הזאת, יותר מ-80% מהמטופלים עברו ממינון של 20 מ"ג למינון של 40 מ"ג והושקה תרופה גנרית מתחרה בקופקסון 20 מ"ג שהחדירה שלה, נכון להיום, די מוגבלת. במקביל, מתנהלים הליכים משפטיים נגד המתחרים הגנריים שמנסים לתקוף את הפטנטים של קופקסון 40 מ"ג.

סוגיות המס: שיעור המס החל כיום על התוכנית המאושרת של הקופקסון בישראל הוא 9% (משנת 2014) ולא 0% כפי שהיה בעבר. כתוצאה מכך שיעור המס האפקטיבי בישראל, כמו גם שיעור המס הכולל על טבע, עלה החל בשנת 2014.

בניית העתיד של טבע, מהלכים לא אורגניים, הן בפעילות האתית והגנרית: סעיף זה כולל את רכישת לבריס, שעשויה להוביל בתחום המיגרנה הארעית והמיגרנה הכרונית. על פי הערכות, זה תחום עצום (10-12 מיליארד דולר) ולכן המוצר שאמור להיות מושק בסוף 2018 או תחילת 2019 עשוי בהחלט להיות "הקופקסון הבא". בנוסף, רכישת אוספקס במהלך שנת 2015 מחזקת את תחום מערכת העצבים המרכזית והפרעות תנועה לא רצוניות בחברה. שלושת מוצרי החברה אמורים להיות מושקים ב-2016-2018. והרכישה הגדולה מכולם, רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן, אחד משלושת המתחרים הגנריים הגלובליים של טבע. בטבע בטוחים שהמהלך הענק הזה יאפשר קפיצת מדרגה גדולה הן בתחום הגנרי והן בתחום האינובטיבי בתוך שדרוג הפרופיל הפיננסי של החברה, ביזור ההכנסות שלה ויצירת מנועה צמיחה משמעותיים.

2.

אחד המנועים הגדולים ביותר מאחורי הסחרור בסחר המנהלים הוא, באופן אבסורדי, השקיפות. העובדה שכבר יותר מ-20 שנה נדרשות החברות לפרסם את שכר בכיריהן יצרה "תחרות" מי יקבל יותר, תחרות שבמסגרתה נעשות השוואות - למה לו מגיע ולי לא. כך זינקו רמות השכר של המנהלים לשמים.

וראו זה פלא: בכל הנוגע לעובדים, אין שקיפות. למעט בבנקים שמפרסמים ממוצעים (וממוצעים די משקרים), איש אינו יודע מה רמות השכר של העובדים בכל תאגיד. אז הנה הצעה למחוקקים: כמו שהובלתם לשקיפות בשכר המנהלים, הובילו גם לשקיפות בשכר העובדים. יש סיכוי שהשקיפות הזאת תוביל גם היא ל"תחרות" בריאה על שכר העובדים ותגרום לעליית שכר בענפי התעסוקה השונים (אם יהיה לכך גיבוי בעבודה מאורגנת, שתוכל להציף להנהלה נתוני שכר עובדים מתוך דוחות של מתחרים).

כדוגמה הבאנו את פילוח שכר העובדים בבנק ברקליס הבריטי, כפי שהוא מופיע בדוחות הבנק (רק מוסדות פיננסיים חייבים בפרסום כזה). הפילוח כולל 9 רמות שכר ואת מספר העובדים שמשתכרים בכל רמת שכר. אפשר לראות שיותר ממחצית עובדי הבנק (כ-72 אלף, מתוך כ-138 אלף עובדי הבנק) משתכרים עד 25 אלף ליש"ט בשנה, כ-11 אלף שקל בחודש ומנגד, יותר מ-3,300 עובדים בבנק מרוויחים יותר מ-250 אלף ליש"ט בשנה, יותר מ-110 אלף שקל בחודש.

מי חבר הכנסת שירים את הכפפה בנושא שקיפות השכר של העובדים? שלי יחימוביץ', לטיפולך.

התפלגות עלויות שכר עובדי בנק ההשקעות ברקליס
 התפלגות עלויות שכר עובדי בנק ההשקעות ברקליס