מחקר: "רובוטים בסין הפכו יותר ממיליון בני אדם למובטלים"

מחקר חדש מעריך שיותר מ-75% ממקומות העבודה בסין נמצאים ב"סיכון גבוה" של אוטומציה ■ השכר הממוצע לשעה בסין טיפס ב-17% תוך עשר שנים והוביל את החברות לנסות להתייעל ■ מספר הרובוטים בסין צפוי לגדול בשנים הקרובות בקצב שנתי של 35%

רובוטים בסין / צילום: רויטרס
רובוטים בסין / צילום: רויטרס

מספר הרובוטים התעשייתיים בסין צפוי לצמוח במהירות בשנים הבאות, מכיוון שהאמרת עלויות העבודה וציפיותיהם הגוברות של העובדים ממריצים את המעסיקים להרחיב את השימוש באוטומציה.

התפתחות זו עלולה להעמיק עוד יותר את החשש כי העובדים במדינות עניות חשופים במידה הרבה ביותר לסכנת ההחלפה ברובוטים. מניתוח שערכו סיטי ואוקספורד מרטין סקול, יחידת מחקר ומדיניות של אוניברסיטת אוקספורד הבריטית, ושהתפרסם במועד מוקדם יותר השנה, עולה כי יותר מ-75% ממקומות העבודה בסין נמצאים "בסיכון גבוה" של אוטומציה.

מירא אסט מנג'מנט Mirae Asset Managment, בית השקעות שמתמקד באסיה ושמנהל נכסים בשווי 75 מיליארד דולר, צופה כי עד שנת 2020 יגדל צבא הרובוטים של סין בקצב שנתי של 35%.

איגוד הרובוטיקה הבינלאומי (IFR) מעריך כי אשתקד עמד מספר הרובוטים התעשייתיים בסין על 260 אלף, וראהול צ'דהא, סמנכ"ל ההשקעות של מירא, אומר: "על בסיס כלל האצבע שרובוט תעשייתי אחד מחליף 4-5 עובדים, פירושו של דבר הוא שהרובוטים הפכו יותר מ-1 מיליון בני אדם למובטלים".

בשנים הבאות צפוי נתון זה לרשום עליה חדה. מספר הרובוטים על כל 1,000 עובדים בסין נכון ל-2013 עמד על 30% בלבד ממספרם באמריקה הצפונית, 11% ממספרם בגרמניה, 9% ממספרם ביפן ו-7% ממספרם בקוריאה הדרומית.

מירא טוענת כי השימוש שעושה סין ברובוטים מחקה את המסלול שעשתה יפן לפני 25 שנים, וכי צפויות לו עוד כמה שנים של צמיחה מהירה.

קביעה זו עולה בקנה אחד עם תחזיות IFR, שמעריכה כי ב-2014 גדל מספר הרובוטים בסין ב-57 אלף, וכי ב-2018 יגיע קצב רכישת הרובוטים השנתי של סין ל-150 אלף.

צ'נדהא, שחישב כי הרובוטים יחליפו כ-3.5 מיליון עובדים סינים בחמש השנים הבאות, אומר: "המסר שמגיע ממנהיגי החברות הוא שיפור פריון העבודה באמצעות אוטומציה. הם פרנואידים בכל הנוגע לעשיית דברים במהירות. הם מאמינים שהם חייבים לפעול במהירות בגלל שהמתחרים שלהם עושים את אותו הדבר.

"כשאני נפגש עם ראשי חברות בשטח, הם אומרים: 'סביבות הביקוש אינה טובה במיוחד. מה שאנחנו יכולים לעשות זה לשפר את התהליכים שלנו ואת הפריון שלנו".

צ'נדהא מאמין כי הגורם שמניע את התהליך הזה הוא הדינמיקה המשתנה בשוק העבודה. עד לאחרונה, צמצמו עלויות השכר הנמוכות בסין למינימום את התועלת שנובעת מהחלפת עבודה בהשקעות הון.

השכר עולה

אבל מצב זה הולך ומשתנה. השכר השעתי בסין עדיין נמוך למדי במונחים אבסולוטיים, אך הוא גדל בקצב צמיחה שנתי של 17% בעשר השנים שהסתיימו ב-2012 - קצב צמיחה מהיר מאוד בהשוואה לכלכלות גדולות אחרות.

קצב צמיחת השכר איטי מכורח המציאות, אך מספר העובדים הזמינים צפוי להצטמצם. כוח העבודה בסין גדל ב-80 מיליון ל-930 מיליון בעשר השנים שהסתיימו ב-2010, אך מירא מעריך כי בשנים הבאות לא יירשם גידול בכוח העבודה, ולאחר מכן הוא יתחיל להתכווץ באיטיות.

בנוסף לכך, טוען צ'דהא כי העובדים הצעירים שמצטרפים לכוח העבודה נמנעים באופן גובר ממגזר הייצור, וכי האוכלוסייה המשכילה יותר מעדיפה תעסוקה במגזר השירותים על פני משרות תעשייתיות משעממות שכרוכות בביצוע חוזר ונשנה של מטלות ובסיכון בטיחותי.

בשל כך, וכן בשל הקיפאון בגידול בכוח העבודה, לא צופה צ'דהא כי הגידול במספר העובדים המפוטרים מעבודתם עקב השימוש הגובר ברובוטים יגרום בעיות חברתיות או תסיסה חברתית בסין או במדינות שכנות בעלות שיעור ילודה נמוך כגון יפן וקוריאה הדרומית.

 

עם זאת, אומר צ'דהא כי למגמת האוטומציה "יש השלכות חברתיות אדירות במדינות כגון הודו, המזרח התיכון או אפריקה, שבהן יש נתונים דמוגרפיים טובים. הודו חייבת ליצור 10 מיליון מקומות עבודה בשנה.

"זה אתגר נוסף לכלכלות הללו. הן חייבות לעשות משהו שונה כדי למשוך משקיעים, או שאנו נראה חסמים נוספים", מכיוון שהמדינות העניות מנסות לשמור על שיעורי התעסוקה הקיימים באמצעות חסימת יבוא ממדינות בעלות פריון עבודה גבוה יותר שמשתמשות ברובוטים, לדברי צ'נדהא.

כיום עדיין חולשות חברות זרות על שוק הרובוטים בסין. חברות כגון Fanuc ו-Yasakawa Electric היפניות, ABB השוויצית-שבדית ו-Kuka הגרמנית חולשות על שני-שלישים מהמכירות, אך נתח השוק שלהן התכווץ משלושת-הרבעים שנרשמו ב-2009.

עם זאת, מציין מירא כי היצרניות המקומיות מחזיקות בקרוב ל-50% מהשוק בפלחים בסיסיים יותר כגון שינוע והחלת חומרים, אך נתח השוק שלהן עדיין קטן בתחומים עתירי טכנולוגיה יותר כגון הרכבה והלחמה. רווחיותן של יצרניות מובילות בסין, כולל HollySys Automation ו-Shenyang Siasun Robot & Automation "עדיין נמוכה בגלל אסטרטגיית התמחור האגרסיבית שלהן והיעדר מומחיות בייצור מרכיבי ליבה", לדברי מירא. עם זאת, צפוי פער התמחור להצטמצם במקביל להתמקדותן הפוחתת של החברות הסיניות בהגדלת נתח השוק שלהן.

רובוטים בסין / צילום: רויטרס
 רובוטים בסין / צילום: רויטרס

רובוטים בסין / צילום: רויטרס
 רובוטים בסין / צילום: רויטרס

שכיחות השימוש ברובוטים במדינות שונות
 שכיחות השימוש ברובוטים במדינות שונות