רואי החשבון של ענבל אור: לא היה צורך בהערת "עסק חי"

שותפי משרד רואי החשבון שטיינמץ-עמינח ושות': "תפקידם של רואי החשבון הוא לבקר את הדוחות בדיעבד - לא לבחון ולאשר בזמן אמת" ■ "ביצענו בדיקה מדגמית של ראיות התומכות בנתונים המוצגים בדוחות הכספיים"

ענבל אור/ צלם: שלומי יוסף
ענבל אור/ צלם: שלומי יוסף

מאז התפוצצה פרשת קריסתה של ענבל אור, מחפשים כל הגורמים המעורבים בה - בית המשפט, המפרק, רוכשי הדירות והנושים של הקבוצה - אל מי להפנות את האצבע המאשימה. הביקורת הקשה ביותר בסיפור קריסתה של אור סיטי, הוטחה במשרד רואי החשבון של הקבוצה, שטיינמץ-עמינח.

כך, השופט איתן אורנשטיין קבע בהחלטת הפירוק של החברה כי הדוח הכספי של אור סיטי לשנת 2014, שיצא תחת ידיו של שטיינמץ-עמינח כרואה חשבון מבקר, הוא כזה ש"לא ניתן להסתמך עליו"; ומפרק החברה, עו"ד איתן ארז, טען כי לו הייתה נערכת ביקורת כראוי, היו הדוחות של הקבוצה לשנת 2014 כוללים הערת "עסק חי".

עד כה שמרו בפרימת רואי החשבון על שתיקה ולא הגיבו לטענות שעלו, אך בסוף השבוע החליטו מנהלי הפירמה לשבור את שתיקתם ולהבהיר כי הפירמה אינה אחראית לכשל בחברה, וכי עבודת רואי החשבון בוצעה במקצועיות ובנאמנות.

ההבהרה נעשתה במסגרת מכתב ששיגרה הנהלת משרד שטיינמץ-עמינח לעובדי הפירמה ביום חמישי, במסגרתו כתבו שותפי המשרד לעובדים כי לדעתם לא נפל רבב בביקורת שהם ביצעו לדוחות הכספיים של החברה של ענבל אור, וכי בניגוד לדברי מפרק אור סיטי, "העבודה נעשתה במקצועיות, באחריות, במסירות ועל-פי חוק".

עוד הם כתבו לעובדים כי תפקידם כרואי החשבון לא דרש מהם לבחון או לאשר כל פעולה של אור או מנהלי החברה בזמן אמת, וכי לדידם לא נדרשה הערת "עסק חי" לדוחות.

"על רקע הפרסומים הרבים בכלי התקשורת בימים האחרונים, חשוב לנו לחלוק עמכם את עמדתנו ביחס לאור סיטי נדל"ן של ענבל אור. משרדנו שימש מאז 2013 כרואי החשבון של החברה הפרטית אור סיטי נדל"ן. מעולם לא שימשנו כרואי החשבון של קבוצות הרכישה או המלווים הפיננסיים שלהם", כתבו שותפי שטיינמץ-עמינח והוסיפו: "במסגרת ביקורת הדוחות של החברה הפרטית אור סיטי נדל"ן פעלנו על-פי כללי חשבונאות מקובלים והסתמכנו על חוות-דעת משפטיות וחשבונאיות ועל חומר שנמסר לנו ממנהלי החברה. הדוחות האחרונים שנערכו על-ידינו הם לשנת 2014, ואילו דוחות 2015 טרם בוקרו על-ידינו.

"כל אחד ואחת מכם יודע כי תפקידם של רואי החשבון הוא לבקר את הדוחות בדיעבד, כאשר ביקורות כוללות בדיקה מדגמית של ראיות התומכות בנתונים המוצגים בדוחות הכספיים, ולא לבחון או לאשר כל פעולה שנעשית על-ידי מנהלי החברה בזמן אמת. דוחות 2014 התבססו על חוות-דעת שמאיות ומשפטיות ועל אישורים שקיבלנו מהנהלת החברה, וביטאו נאמנה את מצבה של החברה בהתאם למידע שעמד לפנינו. בעת עריכת הדוחות לשנת 2014, שכאמור היו הדוחות האחרונים שנערכו על-ידינו, לא היה צורך להצמיד הערת 'עסק חי' לדוחות החברה", טוענים מנהלי הפירמה.

עוד הם כתבו לעובדים: "אתם יכולים להיות גאים בקצב הצמיחה של המשרד, שהינו תוצאה של שביעות-הרצון הגבוהה והמתמשכת של לקוחותינו מהעבודה הנעשית על-ידכם, ואנו בטוחים שתמשיכו להצטיין, כפי שעשיתם עד היום".

 

כזכור, בדוח הנאמן הראשוני על מצב חברת אור סיטי נדל"ן, המפרק, עו"ד איתן ארז, כתב מילים קשות בקשר לדוחות הכספיים של אור סיטי נדל"ן, שהוגשו באמצעות משרד שטיינמץ-עמינח, משרד רואי החשבון השישי בגודלו בישראל.

עו"ד ארז טען בדוח כי הדוחות הכספיים של אור סיטי 'יופו' ב-127 מיליון שקל - הפער בין תמונת המאזן שהוצגה בדוחות לבין זו המתגלה מבדיקתו. עו"ד ארז ייחס חלק מן האחריות למצבה של אור סיטי לרואי החשבון שחתמו על הדוחות הכספיים, ללא כל הסתייגות, תוך הצגת נתונים שגויים לכאורה ותוך חריגה מן התקינה החשבונאית, לטענתו.

"הנאמן סבור כי הדוחות לשנת 2014 אינם משקפים באופן נאות משום בחינה מהותית את המצב הכספי של החברה", כתב בדוח.

בהמשך, ביום שהוכרז הפירוק של אור סיטי, אמר עו"ד ארז כי "האחריות האישית למחדלים של ענבל אור ואור סיטי תיבדק. לרבות עורכי דין, רואי חשבון וגם אנשי מכירות של אור סיטי. לגבי רואי החשבון ועורכי הדין - אני ממליץ להם לנער את האבק מעל פוליסות האחריות המקצועית שלהם".