"שילוב מגורים ומלונאות יהפוך את הפרויקטים לעשירים בלבד"

כך טוענת החברה להגנת הטבע, על רקע יוזמת שרי האוצר והתיירות לתמרץ יזמים להקים בתי מלון ע"י שילוב דירות מגורים בפרויקטים ■ האוצר: "שילוב מגורים במלונאות הוא פרקטיקה תכנונית הנהוגה בעולם, התורמת ומחיה את המרחב העירוני"

מלון קראון פלאזה / צילום: תמר מצפי
מלון קראון פלאזה / צילום: תמר מצפי

על רקע יוזמת משרד האוצר והתיירות להתיר לוועדות המקומיות לאשר עירוב של מגורים בתחומי מלונאות בהיקף של עד 20% מהשטח הכולל המותר למלונאות, מזהירה החברה להגנת הטבע כי פרויקטים מסוג זה יהפכו למעשה לפרויקטים לעשירים בלבד. במכתב ששיגר מנכ"ל החברה להגנת הטבע קושה פקמן לשר האוצר משה כחלון ושר התיירות יריב לוין, ציין פקמן כי מדובר ביוזמה שאינה תואמת את המתרחש במציאות, ובוודאי לא את היומרה לקדם בדרך זו מלונאות ברת השגה לכלל הציבור.

"התמריץ בדמות התרת שימושי מגורים בתחומי המלונאות מתגלה פעם אחר פעם כחסם מרכזי בפני הנגשת המלונות בישראל לציבור הרחב, המוצא עצמו מודר על ידי דיירי הבניין שרכשו מצידם דירות יוקרה במיקומי מפתח מבוקשים", מציין פקמן. הוא מוסיף כי היוזמה אינה תואמת גם את ממצאי ועדת בר ניר שבחנה את הגורמים למחירי הנופש היקרים בישראל, שמקורם בעובדה ששימושי המלונאות בישראל אינם מיושמים.

פקמן מזכיר את הערעור שהגישו לאחרונה דיירי המרינה בהרצליה, לאחר שבית המשפט קבע כי דירות הנופש שבבעלותם אינן מיועדות למגורים, ועד היום מתקשה הוועדה המקומית בהרצליה להבטיח כי דירות הנופש במיקום המבוקש אכן ישמשו את הציבור הרחב. "טענתם העיקרית של דיירי המרינה היא לפגיעה קשה בזכות הקניין שלהם", כותב פקמן ומצטט את טענת הדיירים כי "הגברה של תחלופת העוברים והשבים בפרויקט המרינה תפגע ביוקרתו ותוריד את מחירי הדירות של העותרים, כמו גם תשווה למתחם אופי של תחנת רכבת ותגביר את הבלאי של הרכוש המשותף".

עוד טוען פקמן במכתבו כי הממשלה אישרה רפורמה להוזלת עלויות הנופש בישראל, המבוססת על ועדת בר ניר ואיתה הבטחה להוזלת העלויות ב-20%. הוועדה קבעה כי יש להגביר את הפיקוח ואת הבקרה על שימוש בקרקעות מלונאיות למלונאות בלבד. בהמלצותיה, ציינה הוועדה כי יש להגדיל את ההיצע המלונאי, תוך מתן העדפה לבניית בתי מלון ברמות בינוניות. "יוזמת משרד התיירות להוזיל ולעודד את השילוב של מגורים ביעדים מלונאיים סותרת לחלוטין את שתי המסקנות הללו של וועדת בר ניר", מציין פקמן וקורא לשרים "לשקול מחדש את היוזמה השגויה לערב מגורים במלונאות, שכן התוצאה תהיה מלונאות יקרה, דירות יקרות ובעיקר הדרה בוטה של ציבור שמשווע לנופש ישראלי בר השגה. יש ללמוד מטעויות העבר ולחזק יעודים ציבוריים במקום להחלישם".

ממשרד האוצר נמסר: "שילוב מגורים במלונאות הוא פרקטיקה תכנונית הנהוגה בעולם, התורמת ומחיה את המרחב העירוני ומעודדת צמיחה של בתי מלון אורבניים".