שר הפנים הבלגי: המוסלמים שחוגגים טרור - "סרטן" שמתפשט

יאן ימבון לא התייחס מפורשות לפיגועים בבריסל, אך טען כי הממשלה לא מצליחה להילחם במוסלמים הקיצונים במדינה ■ "בטרוריסטים אנחנו יכולים לטפל, אך הם רק המוגלה"

כוננות טרור בבריסל / צילום: רויטרס
כוננות טרור בבריסל / צילום: רויטרס

חלק "ניכר" מהאוכלוסייה המוסלמית בבלגיה חוגגת מתקפות טרור - כך טען שר הפנים יאן ימבון בריאיון לעיתון מקומי שפורסם בסוף השבוע. ימבון, חבר המפלגה הפלמית הלאומנית, לא התייחס מפורשות לפיגועים בבריסל שהתרחשו בחודש שעבר, אך אמר כי יש "סרטן" של קיצוניות המתפשט בחברה הבלגית ושבו הממשלה לא מצליחה להילחם.

ימבון, הידוע בהתבטאויותיו השנויות במחלוקת, האשים את תושביה המוסלמים של הפרבר מולנביק בתקיפת שוטרים במהלך המבצע שאירע בחודש שעבר שהוביל למעצרו של סלאח עבד סלאם, החשוד בתכנון הפיגועים בפריז. "הם זרקו אבנים ובקבוקים לעבר השוטרים והתקשורת בזמן המעצר של סלאח עבד סלאם. זאת בעיה אמיתית", צוטט שר הפנים, שבעבר הציע כי מהגרים יעטו תגי זיהוי מיוחדים, בסוכנות הידיעות הצרפתית.

"בטרוריסטים אנחנו יכולים לטפל ולסלק מהחברה, אך זאת רק המוגלה. מתחת לפני השטח יש סרטן שבו הרבה יותר קשה לטפל. אנחנו יכולים לעשות זאת, אך זה לא יקרה בלילה", הוסיף. לאחר המתקפה בבריסל, שבה נהרגו 32 איש, הציע ימבון את התפטרותו, אך בקשתו נדחתה על ידי ראש הממשלה שארל מישל.

ברקע דבריו, אתמול התקיימה בבריסל עצרת "נגד הטרור והשנאה". כ-7,000 איש השתתפו בהפגנה, שהייתה אמורה להתקיים שבוע לאחר מתקפת הטרור בעיר, אך נדחתה בשל חשש ביטחוני. בתקשורת המקומית תוארה העצרת כ"רגועה ושקטה", אך מארגניה ציפו ל-15 אלף משתתפים.

בין האלפים שלקחו חלק בעצרת היו קרובי משפחה של ההרוגים וצוותי רפואה ועובדי נמל התעופה בבריסל, כשהם נושאים עם פרחים לזכר הקורבנות. אחד המארגנים, חסן בוסטה, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "כשאזרחים כמונו, אזרחים חסרי הגנה, נהרגים במתקפה פחדנית, כולם צריכים לקום ולהביע את סלידתם ואת הסולידריות שלהם".