בכיר בג'נרל מוטורס מספר על חזון המכונית האוטונומית

ג'ון לוקנר שמוביל את קרן ההון סיכון של התאגיד האמריקאי: "אנחנו צריכים להוכיח לרגולטור שהטכנולוגיה אכן עובדת"

ג'ון לוקנר, ג'נרל מוטורס ונצ'רס / צילום: GM
ג'ון לוקנר, ג'נרל מוטורס ונצ'רס / צילום: GM

הבאזז סביב המכונית האוטונומית לא נרגע. כל חברה שיש לה קשר כלשהו לעולם הרכב, החל מיצרן רכב וכלה בחברה שמפתחת פתרון אבטחת סייבר לרכב, הפכה את חזון המכונית האוטונומית לחלק אינטגרלי מהאסטרטגיה ארוכת הטווח שלהן. מתישהו, מבחינתם, כולנו ניסע במכונית ללא נהג.

כיצרנית רכב מובילה, ג'נרל מוטורס האמריקאית אינה יוצאת דופן. החברה, שנסחרת בשוק ההון האמריקאי לפי שווי של 48 מיליארד דולר, החלה לגלגל את הרעיון כבר לפני עשור אך בשנה האחרונה היא העלתה הילוך בכל הקשור להפיכת החזון למציאות, ולצורך כך היא נעזרת במרכז הפיתוח שלה בארץ - היחיד של יצרנית רכב זרה.

לאחרונה הודיעה החברה על הרחבה משמעותית של המרכז, שהוקם לפני 9 שנים וכרגע מעסיק כ-100 איש. לדברי גיל גולן, מנכ"ל ג'נרל מוטורס ישראל, מצבת כוח האדם במרכז יותר מתוכפל בשנה הקרובה, וזאת במסגרת הקמת 4 קבוצות פיתוח. "ההרחבה היא חלק מאוד מרכזי בהשקעה שלנו ברעיון המכונית האוטונומית", אומר גולן ומפרט כי החברה מחפשת, בין השאר, מהנדסי תוכנה (דגש על real time embedded software control), מומחי למידת מכונה וראייה ממוחשבת.

גיוס זה הוא חלק מתוכנית החברה לפיתוח רכב אוטונומי קוגניטיבי שבו כל המערכות פועלות באופן ממוחשב לחלוטין, ללא נהג. תוכנית זו שואפת להתחקות אחר המוח האנושי כדי שהרכב יוכל לקבל החלטות בזמן אמת במקום נהג אנושי.

לנסוע ללא ידיים

ג'נרל מוטורס מובילה בשנים האחרונות חלק מטכנולוגיות המכונית האוטונומית. בשנת 2007 הציגה החברה רכב אוטונומי (Boss) שזכה בתחרות היוקרתית של ארגון המחקר של משרד הביטחון האמריקאי DARPA. לאחרונה הצהירה החברה על פרויקט ה"סופר קרוז" - היכולת לנסוע ללא ידיים (אוטונומיה חלקית) בכבישים מהירים, טכנולוגיה שתיכלל בדגמי 2017 של הקדילאק.

 

הרצון של ג'נרל מוטורס להמשיך להוביל את חזון המכונית האוטונומית בא לידי ביטוי מקביל בפעילות של קרן ההון סיכון של הענקית האמריקאית, ג'נרל מוטורס ונצ'רס, שיצאה לדרכה בקיץ 2010 מתוך מטרה להשקיע בחברות הזנק שמפתחות את הדור הבא של טכנולוגיות רכב, כולל חברות ישראליות. זו אחת הסיבות מדוע ג'ון לוקנר, מייסד ונשיא ג'נרל מוטורס ונצ'רס, מגיע לארץ פעמיים בשנה. לוקנר משמש במקביל כסמנכ"ל טכנולוגיות וסגן נשיא של מרכז המו"פ העולמי של החברה. לקרן, חשוב לציין, אין תקציב או מחזור חיים מוגבל. ההשקעות שלה מתבצעות בהתאם למידת העניין של החברה ובכפוף להמלצות ועדת השקעות. עד כה השקיעה הקרן 100 מיליון דולר, וכל הונה הוא מתוך המאזן של ג'נרל מוטורס.

"מטרת ההשקעות של הקרן היא לתמוך בעסקי הליבה שלנו", אומר לוקנר בראיון מיוחד ל"גלובס". "ולכן אנחנו לא חושבים ומתנהגים כמו קרן הון סיכון רגילה כי המטרה שלנו היא לא רק רווח כלכלי. קרן הון סיכון רגילה יכולה לעשות הרבה כדי לסייע לחברות צעירות, אבל מה שהיא לא יכולה לעשות זה להיות הלקוח שלהן. אנחנו כן יכולים, ולכן אחרי שאנחנו משקיעים בחברה כלשהי, אנחנו מתחילים לשתף איתה פעולה כדי להכניס את הטכנולוגיה שלה לתוך רכב של ג'נרל מוטורס".

לוקנר, לא במפתיע, מחמיא לתעשיית הטק הישראלית וטוען כי "יש כאן הרבה יכולות שמתאימות לנו". עד כה השקיעה הקרן בשתי חברות ישראליות: Powermat, חברה שפיתחה טכנולוגיה להטענה אלחוטית של מכשירים, דוגמת סמארטפונים; Sital Technology, שפיתחה טכנולוגיה לאיתור כבלים פגועים או קרועים בתוך רכב. שתי חברות אלו לא ממש צעירות במונחי ההיי-טק הישראלי. הראשונה פועלת משנת 2006 וכבר גייסה מעל 100 מיליון דולר, אילו השנייה פעילה כבר משנת 1993.

- יש פער לא קטן בין הרעיון התיאורטי של מכונית אוטונומית ליישומו בפועל. עדיין לא ברור עד כמה מחירה יהיה אטרקטיבי לצרכן הסופי, וכיצד תתייחס אליה הרגולציה.

"נכון, יש עוד הרבה עבודה לעשות כדי לבחון את הטכנולוגיה במציאות. כל מי שאחראי על בטיחות הנהג בכל מדינה רוצה לוודא שהטכנולוגיה תהיה בטוחה, וגם אנחנו רוצים בזה. הטכנולוגיה, כמו כל טכנולוגיה, תהיה יקרה בהתחלה ובהמשך מחירה יירד, הן לצרכן הסופי והן ליצרן הרכב, אך בהתחלה היא תוטמע בעיקר ברכבי יוקרה, דהיינו תופנה לצרכן שיכול לממן אותה".

- הבאזז הבלתי פוסק סביב רעיון המכונית האוטונומית מזכיר בועה בהתהוות.

"ובכן... נחכה ונראה! בעיניי בועה פירושה שכולם מדברים על טכנולוגיה אך אין בכלל יישום שלה בשטח. זה לא המקרה של מכונית אוטונומית. יש דוגמאות רבות ליישום בשטח של טכנולוגיות מכונית אוטונומית".

- אפל וגוגל מנסות אף הן ליישם את חזון המכונית האוטונומית, כל אחת בדרכה שלה. אתה מתייחס אליהן כאל מתחרות של ג'נרל מוטורס?

"לא ישירות כי הן לא מייצרות רכבים. לצרכי פיתוח של מערכות וטכנולוגיות של מכונית אוטונומית - כן, אפשר להגיד שהן מתחרות אך הן עשויות באותה מידה להיות משתפות פעולה. מי יודע... אולי בעתיד נשתף פעולה עם אפל או גוגל".

- מהו המכשול הכי גדול בדרך להפוך את חזון המכונית האוטונומית למציאות?

"טכנולוגיה, אך ורק טכנולוגיה. רגולציה, לדוגמה, היא תוצר נלווה של טכנולוגיה כי אנחנו צריכים להוכיח לרגולטור שהטכנולוגיה אכן עובדת".