נמל חיפה מערער על ההגמוניה של אשדוד בפריקת מכוניות

פריקת כלי רכב היא התחום הרווחי ביותר בנמלים ולאורך השנים שלט בו נמל אשדוד ■ סמנכ"לית השיווק בנמל חיפה: "פריקת הרכבים הגדילה את הכנסותינו בשנה האחרונה בעשרות מיליוני שקלים"

כלי רכב בנמל חיפה / צילום: ורהפטיג ונציאן
כלי רכב בנמל חיפה / צילום: ורהפטיג ונציאן

האם נמל אשדוד כבר לא מונופול בשוק פריקת הרכבים? לראשונה מאז הוקמו הנמלים, מסתמנת מגמה כזאת. נתוני פריקת רכבים מהשנים האחרונות חושפים גידול של עשרות ואף מאות אחוזים בכל שנה בפריקת רכבים בחיפה. בשנת 2015 כבר החזיקה חברת הנמל הצפונית ביותר מ-23% מנתח השוק הזה.

פריקת רכבים נחשבת התחום הרווחי ביותר עבור הנמלים, מאחר שלהבדיל מפריקת סחורות, למשל, פריקת רכבים איננה דורשת השקעה בתשתיות יקרות או כוח אדם רב. כך, עבור פריקת רכב של עד 1.4 טון, גובה נמל חיפה 584 שקל; מרכב במשקל עד 4 טון - 1,201 שקל; ומרכב שמשקלו יותר מ-4 טון - 2,941 שקל.

לאורך השנים שלט נמל אשדוד בתחום פריקת הרכבים, בין היתר לאור מיקומו האסטרטגי. שם הוקמו למעשה כל המרכזים הלוגיסטיים של היבואנים. בין השנים 2009-2011, נתח השוק של נמל אשדוד בפריקת רכבים מארה"ב ומאירופה היה כ-99% מכלל השוק, ובשנת 2012 כ-95%. בפברואר 2014 אף פתח הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, פרופ' דיויד גילה, בהליך שימוע לנמל אשדוד בעניין זה, במטרה לקבוע אם הוא מונופול בתחום.

 

בדצמבר האחרון הוא אכן הוכרז כמונופול ונקנס ב-9 מיליון שקל לאחר שנקבע כי הנמל ניצל את מעמדו המונופוליסטי לרעה בכך שהעניק ליבואני הרכב המרכזיים הנחות התפורות באופן אישי לכל יבואן והעניש אותם על אי-הגעה ליעדים שנקבעו להם. כך פגע נמל אשדוד ביכולת של נמל חיפה להתחרות. רשות ההגבלים החליטה גם להטיל עיצומים כספיים בסך 20 אלף שקל על בכירים לשעבר בנמל, ובהם המנכ"ל לשעבר שוקי סגיס וסמנכ"ל הלקוחות אלי בר-יוסף.

"ההכרזה של רשות ההגבלים והקנס שניתן לנמל אשדוד אפשרו לנו סוף סוף להיכנס לתחרות", טוענת סמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי בנמל חיפה אליצ'ה פרנקל, ומספרת כי נמל חיפה מעולם לא "באמת" עסק בפריקת רכבים, אלא התמקד בפריקת מכולות מסורתית ובפעילות ייצוא. עוד היא מוסיפה כי מאז החלה את תפקידה בנמל באפריל 2014 שמה לה למטרה לשנות זאת. "המטרה העיקרית הייתה להעלות את הכנסות הנמל וליצור לו רווחיות. פריקת מכוניות היא מה שמאפשרת לעשות זאת".

בשלוש השנים האחרונות אכן גדלה פריקת הנמלים בנמל חיפה בעשרות אחוזים מדי שנה. ב-2001 נפרקו אלף רכבים בלבד (בהשוואה ליותר מ-147 אלף באשדוד), ב-2014 עלה המספר ל-26.5 אלף וב-2015 הוא כבר הגיע ל-47.5 אלף - יותר מ-23% מנתח שוק פריקת הרכבים.הרווחים הם בהתאם. את שנת 2014 סיימה חברת נמל חיפה עם רווח נקי של 61 מיליון שקל, גידול של כ-80% לעומת 2013, אז עמד הרווח על 34 מיליון שקל. הדוחות הכספיים של 2015 עדיין לא פורסמו, אך פרנקל חושפת כי הגידול בפריקה ב-2015 הגדיל את הכנסות הנמל בעשרות מיליוני שקלים.

לדברי פרנקל היא פנתה לכל יבואן ולכל חברת ספנות והבטיחה לספק להם שירות טוב יותר מזה של אשדוד. "אנחנו מבטיחים להם יחס אישי, מינימום נזקים למכוניות ועמידה בלוחות זמנים. כמו כן, ניסינו ליצור אצלם אדישות בנוגע למיקום הפריקה", היא אומרת. כשנשאלה כיצד גורמים לאדישות, ענתה כי "מדובר בסודות מסחריים".

פריקת כלי רכב במנלי המסחר בישראל בעשר השנים האחרונות
 פריקת כלי רכב במנלי המסחר בישראל בעשר השנים האחרונות