עמידר מקדמת תוכניות להשבחת 28 נכסים

מנכ"ל עמידר, ראובן קפלן: "הכסף לרכישת הדירות הולך ונגמר. אנחנו מגרדים את תחתית הסיר. עם זאת, עדיין 600 דירות זה יותר טוב מאפס. מדובר ב-600 משפחות שהיו ברחוב לולא קנינו להן דירות"

קפלן. "מפה אני חוזר למגזר הפרטי" / צילום: תמר מצפי
קפלן. "מפה אני חוזר למגזר הפרטי" / צילום: תמר מצפי

מלאי הדירות הציבוריות אוזל והולך. משרד השיכון אמנם התגאה השבוע בכך שמאז 2014 נרכשו פה 540 דירות ציבוריות, אולם הם שכחו להזכיר שמאז 2014 נמכרו כ-3,000 דירות לזכאי הדיור הציבורי, מה שאומר שכמות הדירות לזכאים רק הולכת ומתכווצת.

בנוסף, כפי שמודה מנכ"ל עמידר ראובן קפלן, החברה שרכשה בפועל את מרבית הדירות החדשות, "הכסף לרכישת הדירות הולך ונגמר. אנחנו מגרדים את תחתית הסיר. ועם זאת, עדיין 600 דירות זה יותר טוב מאפס. מדובר ב-600 משפחות שהיו ברחוב לולא קנינו להן דירות".

בסוף 2015 נראה היה שהבעיות הפיננסיות של עמידר מאחוריה ונמצאה הדרך לביטול רשימת הממתינים לדירה, המתקרבת ל-3,000 משפחות. עמידר, שלוותה על ידי פירמת רואי החשבון KPMG, התכוונה לגייס כ-2.5 מיליארד שקל, על ידי איגוח הדירות שבהן גרים דיירי הדיור הציבורי. המהלך זכה לתמיכה מצד רשות החברות הממשלתיות, אגף התקציבים במשרד האוצר ומטה הדיור. מי שלא אהב את המהלך היה שר השיכון יואב גלנט, שהיה צריך לוותר על "בעלות" באותן דירות והעברתן לחברת עמידר, והוא הורה לעצור את המהלך.

בהיעדר מקורות תקציביים חיצוניים, בעמידר מקדמים מינוף והשבחה של "נכסי הנוסטרו" שלה, כ-28 נכסים הנמצאים בבעלות מלאה של החברה, רובם במרכזי ערים. רק לאחרונה נחתם הסכם מול רשת מלונות דן שחכרה מעמידר את מטה החברה בבית הדר דפנה ברחוב שאול המלך בתל אביב, ובעמידר מקדמים במקביל גם תוכנית בניין עיר חדשה במקום, שתאפשר הקמת מגדל בן עשרות קומות. בנוסף, עמידר מקדמת תוכניות חדשות גם ברחוב השרון 17 באזור התחנה המרכזית בתל אביב וברחוב הדואר 10 ביפו.

בהנהלת החברה מאמינים שגם בפריפריה ניתן להשביח את נכסי החברה. הפרויקט הראשון שעשוי לצאת לדרך הוא בשדרות רגר בבאר שבע, שם מקדמת החברה תוכנית להקמת שני בניינים שיכללו 18 אלף מ"ר, עם תב"ע למשרדים, מלונאות ודיור מוגן. בכל מקרה, מדגישים בחברה, לא מדובר במימוש הנכסים או ביזמות מלאה או בהסכם שותפות עם יזם אחר, צעד שאמור להכניס לקופתה מאות מיליוני שקלים.

קפלן, שהגיע לעמידר לפני 10 חודשים אחרי ששימש קודם לכן משנה למנכ"ל כלל ביטוח, לא יכול להתחייב עד מתי יישאר מנכ"ל החברה הממשלתית. "אני חושב שקדנציה טובה היא לא פחות משלוש שנים, ולא אעזוב עד שאהיה בטוח שעמידר לא תחזור לאחור. בכל מקרה, מפה אני נוסע ישר חזרה לאיפה שבאתי, למגזר הפרטי. הבת שלי כבר כתבה לי הודעה בווטס אפ שגם 2.5 מיליון שקל בשנה זה בסדר".

ואגב המגזר הפרטי, לאחרונה קיבלו מנהלי עמידר בונוס על השנה היוצאת, כמשכורת עד 2 ורבע משכורות לעובד. קפלן: "אם באמת רוצים להביא אנשים טובים, צריך לתגמל אותם. 22 בכירים קיבלו בונוס כולל של 954 אלף שקל. זה טיפה. זה בונוס של מנהל אחד בחברה פרטית. זה עדיין מספרים שמלמדים שהאנשים האלה נמצאים פה בגלל השליחות".

להתניע תמ"א 38

עמידר מנהלת כיום 43 אלף דירות עבור זכאי הדיור הציבורי. בעקבות סיכום שהגיעה אליו עם עיריית ירושלים, תמזג עמידר לתוכה גם את חברת פרזות הירושלמית, המחזיקה 700 דירות. השבוע רכשה פרזות דירה ראשונה עבור 250 הממתינים בעיר לדיור ציבורי (התור הארוך ביותר מבין כל הערים בארץ), מתוך כוונה לרכוש בשנה הקרובה כ-100 דירות בירושלים.

עמידר גם נמצאת כעת במגעים מתקדמים מול משרד השיכון לחתימה על הסכם להתחדשות עירונית שיאפשרו להתניע מהלך של פינוי בינוי או תמ"א 38 (חיזוק מפני רעידות אדמה ותוספת זכויות) בכ-20 פרויקטים במרכז הארץ (עד קרית גת). על פי התוכנית, מדובר בפוטנציאל להקמת 7,000 דירות חדשות, מהלך שגם הוא יזרים לקופת החברה מאות מיליוני שקלים - "כסף שיעבור כולו להתחדשות עירונית בפריפריה, שם רק עמידר יכולה לחזק מבנים". קפלן מדבר על השינוי החברתי הרבה לפני השינוי הנדל"ני. "כשאתה חי בפח זבל, אתה גם מתנהג לא פעם כמו פח זבל. אנחנו רואים בעיך אין חידוש של שכונה משנה אנשים. הילדים שם משתנים".