אי.די.בי משיבה מלחמה: "הדרישה לפירעון מיידי בלתי אחראית"

מחזיקי איגרות החוב הארוכות של החברה (סדרה ט') יצביעו מחר על הצעה להעניק לנאמנת הסדרה את הסמכות להעמיד את החוב לפירעון מיידי

שולם לפידות, מנכ"ל אי.די.בי. פועל במספר חזיתות / צילום: רוני שיצר
שולם לפידות, מנכ"ל אי.די.בי. פועל במספר חזיתות / צילום: רוני שיצר

מחזיקי איגרות החוב הארוכות (סדרה ט') של אי.די.בי פתוח יצביעו מחר (ה') על הצעת החלטה המעניקה לנאמנת הסדרה, מרב עופר מחברת הרמטיק, את הסמכות להעמיד את החוב כלפי המחזיקים לפירעון מיידי, אם החברה לא תיענה לדרישותיהם בתוך שבועיים. אלא שתשובת הנהלת אי.די.בי שנשלחה אמש, שוללת באופן גורף את הדרישה מהחברה ומתרה בנאמנת כי תישא בחבות מלאה לכל נזק שייגרם בגין ההחלטה.

במכתב מטעם משרד גורניצקי ושות', שמייצג את חברת אי.די.בי, לעו"ד גיא גיסין, בא כוחה של הנאמנת, נכתב כי ההצעה להעמיד את מלוא החוב לפירעון מיידי היא "פעולה נפסדת, אופורטוניסטית ובלתי אחראית (נוספת) מבית מדרשו של מרשך, הפועל בגיבוי ו'עידוד' מספר מחזיקים, בדמות קרנות השקעה פרטיות, אשר מפעילים לחצים פסולים, זרים, בלתי ענייניים ומנסים לייצר מנופים לשם השגת שיפור במעמדם על גבם של יתר בעלי האינטרס בחברה, והכל ללא כל בסיס בדין".

נכון לסוף 2015 הסתכמו התחייבויותיה העתידיות של אי.די.בי ב-3.6 מיליארד שקל, מתוכן תשלומי קרן של 3.06 מיליארד שקל והיתרה בדמות ריבית עתידית שתשולם עד פירעון מלוא החובות למחזיקי האג"ח ולבנקים.

אג"ח ט' היא כאמור הסדרה הארוכה (מח"מ של 5.5 שנים) והיקפה הנוכחי (קרן בתוספת הצמדה למדד וריבית שנצברה) עומד על 1.35 מיליארד שקל.

פירעון הסדרה אמור להתחיל רק בדצמבר 2020, לאחר שמלוא החוב לכלל הנושים האחרים כבר ישולם, ומשכך מודאגים המחזיקים מהאפשרות שעד תחילת פירעונה תישאר החברה עם מחסור בנכסים שיאפשרו את פירעונה.

הנאמנת עופר, בא כוחה עו"ד גיסין, ונציג המחזיקים רו"ח יואב כפיר, מבססים את גישתם על הקביעה כי אי.די.בי היא חברה חדלת פירעון, מאחר שהערך הנקי של נכסיה (NAV) נמוך מהיקף התחייבויותיה לנושים. אלא שלדעת החברה, לא קיימת כל עילה להעמדת חובותיה לפירעון מיידי.

במכתב שנשלח מטעמה בידי משרד גורניצקי ושות', נכתב כי החברה נהנית, הן מפורטפוליו נכסים משמעותי והן מתמיכה פיננסית משמעותית מוכחת ונמשכת מבעל השליטה אדוארדו אלשטיין (כ-2.3 מיליארד שקל עד כה). כמו-כן מציינת אי.די.בי כי ברשותה "מקורות זמינים כבר כעת לפירעון התחייבויותיה עד סוף שנת 2017".

במכתב לעו"ד גיסין נכתב עוד כי "החברה לא תיכנע לתכתיבי מרשך או כל נושה אחר, קל וחומר שעה שהתנאים חסרי היסוד והבסיס שהוצבו על ידי מרשך אינם סבירים בעליל". עוד מציינים עורכי הדין של אי.די.בי כי "חמורה במיוחד הפעולה בה נוקט מרשך, דווקא עתה, עת החברה פועלת לפירעון התחייבויותיה כסדרן ובמקביל בוחנת אפשרויות לגייס מקורות מימון מבלי לפגוע בשוויה הנכסי. הרי שבמקום לעודד את פעילותה כאמור פועל מרשך לסכלה, ולא זאת בלבד אלא שהוא אף מגדיל לעשות ודורש שהחברה תיזום ותכניס עצמה להסדר חוב".

מחר, כאמור, יצביעו מחזיקי אג"ח ט' על הצעת ההחלטה להסמיך את הנאמנת להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מיידי, כאשר אישור ההצעה דורש תמיכה של 75% מקרב קולות המשתתפים בהצבעה. בסביבת הנציגות העריכו השבוע כי הרוב הדרוש יתקבל בזכות תמיכת המחזיקים הגדולים בסדרה, ובראשם קרן הגידור האמריקאית די.קיי פרטנרס, כך שמעניין יהיה לראות האם בתום תקופת האולטימטום, יממשו הנאמנת ובא כוחה את איומיהם ויפנו לביהמ"ש בדרישה לפירעון מייידי, במטרה למנוע תשלום של כ-400 מיליון שקל שנדרשת אי.די.בי לשלם בחודש יוני למחזיקי סדרת אג"ח ז' הקצרה.