רשות ני"ע מחזקת את הממשקים הדיגיטליים בייעוץ וניהול השקעות

הרשות פרסמה טיוטה להערות הציבור שאמורה להסדיר נושאים כמו קבלת ייעוץ וניהול השקעות באמצעות המחשב ושירותי איתותים במסרונים או במייל

שמואל האוזר / צילום: איל יצהר
שמואל האוזר / צילום: איל יצהר

רשות ני"ע פרסמה להערות הציבור טיוטת הוראה בעניין "מתן שירותי ייעוץ השקעות וניהול תיקים תוך שימוש באמצעים דיגיטליים", וזאת במטרה להקל על פעילות ניהול השקעות הציבור. ברשות מציינים, כי "ההוראה מתווספת למהלך שנקטה הרשות בתחום איסור הלבנת ההון, שנועד להסיר חסמים ולהקל על הליכי הזיהוי של הלקוח מול מנהל התיקים, והיא יוצרת מעטפת הסדרה מודולרית, המקלה על מתן שירותים אלו על-ידי בעלי הרישיון, תוך שמירה על טובת הלקוחות".

ברשות ני"ע מסבירים, כי "ההוראה תאפשר לציבור לצרוך שירותים באופן מקוון (להתקשר בהסכם ייעוץ השקעות או ניהול תיקים באמצעות המחשב, לבצע בירור צרכים באמצעות מענה על שאלון מקוון ולקבל המלצות השקעה באמצעות המחשב)", תוך שהם מציינים גם, כי "בעלי הרישיון יוכלו לבחור להשתמש באמצעים טכנולוגיים ביחס לחלק מהתהליכים בנפרד, או בכולם יחד".

ברשות ני"ע מקווים, כי "מתן שירותים באופן מקוון יפצה על חוסר הכדאיות הכלכלית שבמתן השירותים באופן המסורתי, ויאפשר להעניק למשקיעים שירותי ייעוץ השקעות וניהול תיקים גם כאשר מדובר בהשקעה בסכום נמוך יחסית". כלומר, שלא רק לקוחות עם סכומים ניכרים של מאות אלפי שקלים יהיו "כדאיים" לטיפול, כפי שקורה כיום, בממשקים שאינם דיגיטליים לגמרי.

עוד מציינים ברשות כי "ככל שמדובר בניהול תיקים באופן מקוון, שיסופק על-ידי חברות ניהול התיקים הקשורות לבנקים, ההסדר יוגבל לנכסים פיננסיים (קרנות נאמנות ותעודות סל)".

כמו כן, ברשות מוסיפים "במסגרת ההסדרה הכללית של השימוש באמצעים טכנולוגיים, מסדירה ההוראה גם שני סוגי שירותים שלהם מאפיינים מיוחדים: שירותי איתותים (ייעוץ השקעות באמצעות מתן המלצות השקעה בני"ע שנשלחות באמצעות הודעות במדיה דיגיטלית, כגון מסרון או דוא"ל) ללקוחות המנויים על השירות; ומסחר חברתי (שימוש בפלטפורמת מסחר אינטרנטית המאפשרת לסוחר לצפות בהרכב תיק ההשקעות של סוחר אחר, ולקבל מידע לגביו ולהעתיקו באופן 'ידני' או אוטומטי ובאופן מלא או חלקי)".

לאפשר לדתיים לרכוש אג"ח

בתוך כך, הרשות גם הודיעה על עמדת סגל הרשות, בנוגע להיתר עסקה בקשר להשקעה באג"ח, אשר לראשונה "מאפשרת ומסדירה את קיומו של ההיתר במטרה לאפשר לציבור שומר המצוות לרכוש אג"ח מבלי שייכנס לחשש איסור ריבית". על פי תיקון זה, מסבירים ברשות, "חברות יוכלו לאפשר לרוכשי אג"ח שירצו בכך להתקשר מולן ישירות בהיתר עסקה, מה שיאפשר למשקיעים באיגרות להימנע מחשש ריבית מחד, ולא יפגע בשאר המשקיעים שאינם רוצים בכך מאידך".

"זאת", מציינים ברשות, "בתנאי שההסכם הנפרד יקבע כי תוקפו יהיה אך ורק ביחס למחזיקים אשר התקשרו בו עם החברה, וביחס לתקופה שבה יחזיקו באג"ח, וכי יישומו יבוצע במישרין בין מחזיקים אלו לבין התאגיד, מבלי שהנאמן למחזיקי תעודות ההתחייבות יתערב בו".

לצורך היישום של המהלך, ברשות מציעים להקים אתר אינטרנט ייעודי, "שבאמצעותו יוכלו משקיעים באג"ח לחתום על הסכם היתר עסקה לאג"ח של חברה בודדת, או לאג"ח של חברות רבות שירצו ליטול חלק בדבר".