יוסי בכר מגיע לחאפלה, דן שכטמן מחלק פרסים

וגם: עמיר בירם מקדם תרבות בירושלים, ולתאת טכנולוגיות יש יו"ר חדש

יוסי בכר, פיירברג, אורית בכר, רולס ובן חמו / צילום: איתן צור
יוסי בכר, פיירברג, אורית בכר, רולס ובן חמו / צילום: איתן צור

שובו של אליוט ברוידי

טד קרוז הובס בניו-יורק חרף התגייסות פיננסית של יהודי המקום, כולל מי שסיים את דרכו במרקסטון בגלל שוחד

טד קרוז בפיגור רציני אחרי דונלד טראמפ במרוץ למועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, בוודאי אחרי ההפסד גם בניו-יורק אתמול לפנות בוקר. אבל הוא עוד לא אמר נואש.

קרוז בונה לא מעט על עזרת היהודים בקמפיין שלו, וזה בוודאי היה נכון בעימות בניו-יורק. מחצית מהתורמים הגדולים שלו שם הם יהודים, מאחר שהם רואים בו מועמד מאוד פרו-ישראלי. והם גם אירחו אותו במועדון הווארד במנהטן.

אחד מתומכיו שהיו באירוע הוא אליוט ברוידי, יו"ר מרקסטון לשעבר, שהודה לפני 6 שנים במתן שוחד של מיליון דולר למנהלי קרן הפנסיה של עובדי ניו-יורק, כדי שזו תשקיע כ-250 מיליון דולר במרקסטון. בעקבות ההודאה, התפטר ברוידי ממרקסטון ונגזר עליו קנס של כ-18 מיליון דולר.

בחזרה לימינו ולקרוז, כחלק מפנייתו ליהודי ניו-יורק, המועמד לנשיאות יצא גם בקמפיין באידיש, בו נאמר כי "המועמד לנשיאות טד קרוז הוא הראשון והיחידי מאז הנשיא רייגן שמאמין שהשם הוא זה שיכריע מי יזכה בנשיאות ארה"ב, ולכן הוא בטוח שיזכה בבחירות".

קרוז אכן מסתמן כמועמד הפרו-ישראלי מבין המתמודדים לנשיאות, נושא בו נגע לפני מספר ימים גם ג'יי לנו. הקומיקאי האמריקאי השתתף באירוע של גיוס כספים לארגון רפואת החירום "איחוד הצלה" ותוך דקה גייס עבורו 50 אלף דולר. באותו אירוע הוא אמר על קרוז: "אני לא רוצה לומר שהוא בימין, אבל הוא מרגיש שנתניהו אינו מספיק פרו-ישראלי...".

טד קרוז מכין השבוע מצות / צילום: רויטרס
 טד קרוז מכין השבוע מצות / צילום: רויטרס

אני פה בגלל אשתי

יו"ר בנק דיסקונט, יוסי בכר, הגיע לחאפלה המסורתית לקראת חג הפסח שערך ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי. הסתבר שרעייתו אורית היא האדריכלית של מרכז הבנייה החדש שהוקם באיצטדיון נתניה, ונחשף לראשונה באירוע זה. באירוע נחשף גם "הבית השקוף" - מבנה שקוף הממחיש את כל המערכות הפנימיות של הבית.

בין 300 האורחים שבאו להרים כוסית לחג נצפו ראשת העיר נתניה, מרים פיירברג; מנכ"ל העירייה, אבי בן חמו; משה ריקובר, מנכ"ל קהילת הנדל"ן של מרכז הבנייה; עמיר שאלתיאל, יו"ר קבוצת אלדר; רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק; ויפה סדן, סמנכ"לית השיווק בחברת יוסי אברהמי.

יוסי בכר, פיירברג, אורית בכר, רולס ובן חמו / צילום: איתן צור
 יוסי בכר, פיירברג, אורית בכר, רולס ובן חמו / צילום: איתן צור

ועתה נשמע כמה צלילים

עמיר בירם יקדם תרבות בירושלים, ואז מיזם נדל"ן

ביום שני השבוע נחנך מחדש בית אליאנס. המקום, שהוקם ב-1880 ושימש כבית ספר של עמותת כי"ח, עמד נטוש במשך 15 שנה, עד שיזם הנדל"ן עמיר בירם ושותפיו רכשו את המתחם, ועתה הוא ישמש בשנים הקרובות את "רוח חדשה", עמותה הפועלת לקדם את הצעירים בירושלים, ואת קהילת האמנים היוצרים במתכונת של שימוש זמני.

מדוע שימוש זמני? כי לבירם, שמנהל את קרן JTLV להשקעות בנדל"ן, יש תוכניות גדולות למקום. לאחר שהשקיע 120 מיליון שקל, יחד עם נחום רוזנברגר, ברכישת המתחם, בכוונתו להקים שם פרויקטים שיכללו 5 מגדלי מגורים, 2 בתי מלון, מתחם מסחר של 12 אלף מטר וכן משרדים.

ובחזרה לימי האמנות שיחווה המקום, עד שפרויקט זה יקרום עור וגידים. באירוע השבוע לרגל שיפוצו של אליאנס, נכחו ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים; ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת "כולנו"; שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר; יוסי שרעבי, מנכ"ל משרד התרבות; אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים; אמיר לוי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר; עוזי דיין, יו"ר מפעל הפיס; איש העסקים וחבר הוועד המנהל של "רוח חדשה", אמיר אלשטיין; נשיא בצלאל, עדי שטרן; מנכ"ל בצלאל, דור לין; מנכ"לית עונת התרבות, נעמי פורטיס; ולמעלה מ-1,000 ירושלמים שהגיעו ומילאו המבנה.

בית אליאנס המחודש ועמיר בירם / צילומים: נתנאל טוביאס ותמר מצפי
 בית אליאנס המחודש ועמיר בירם / צילומים: נתנאל טוביאס ותמר מצפי

דן שכטמן שוב בא לגן

הנובליסט מחלק פרסים ומקדם מדעים לפעוטות

חתן פרס נובל לכימיה, פרופ' דן שכטמן, ידוע גם בפעילותו ללימוד המדעים בקרב ילדים, בעיקר דרך תוכניות "דן המדען".

השבוע, כיו"ר קרן וולף, העניק את פרס קריל ל-10 מדענים, ואגב כך הזכיר את המשימה החשובה הזו מבחינתו, כשאמר כי "עלינו להתחיל ללמד מדעים כבר בגיל הגן. ילד קולט שפה בתוך שנה, לעומת מבוגר שזקוק לתקופה ארוכה הרבה יותר".

פרס קריל, שמוענק לחוקרים ישראליים ללא קביעות באוניברסיטאות, ניתן הפעם בין היתר לד"ר יוסי יובל, שחוקר מאפייני תקשורת אצל עטלפים וד"ר דנה רייכמן, שמפתחת תרופה לנגיף שגורם למותם של 40 אלף איש באפריקה מידי שנה. פרסי קריל מוענקים על-ידי קרן וולף, מעזבנו של אברהם הירש קריל שלנגר ז"ל.

דן שכטמן / צילום: דוברות הכנסת
 דן שכטמן / צילום: דוברות הכנסת

בני לוין רוצה להיות מוחמד יונוס הישראלי

על לידתה מחדש של קרן יוזמה בכפר העני בארץ. מייסד נייס: "הממשלה הבינה את חשיבות מעורבותה"

עשרות יזמים מהמגזר העסקי בישראל, בהם יזמי היי-טק בולטים, התכנסו לפני מספר ימים בכפר הערבי ג'יסר א זרקא למפגש של ארגון IVN התומך ומקדם עסקים חברתיים בישראל. בין הנוכחים היו אריק בן חמו, לשעבר מנכ"ל פאלם ו-3COM; ובני לוין, ממייסדי חברת נייס - יו"ר וסגן יו"ר IVN בהתאמה.

הסיור בג'יסר א זרקא, הכפר העני בישראל, כלל מפגש עם העסק החברתי אותו מלווה הארגון במקום - "הגסטהאוס של ג'וחא", ולאחר מכן בן חמו סיפר על פעילות הארגון בשנה האחרונה ו-3 הקרנות החברתיות אותן הקים. נטע חנין, מבעלי הגסטהוס של ג'וחא יחד עם אחמד ג'וחא, סיפרה כי בזכות העזרה קמו עוד 7 עסקים בכפר בתחום התיירות.

בני לוין השווה בין הצמיחה של ההיי-טק לפני שני עשורים למשימה בעיניו כיום: "בתחילת שנות ה-90 הפכנו למעצמת היי-טק ומסחר בינלאומי, כאשר קרן 'יוזמה' שהקימה הממשלה, הקפיצה את התעשייה הזו בארץ. היום אנחנו רוצים לעשות את אותו הדבר עם תעשיית העסקים החברתיים. עסקים איכותיים שמטרתם לעשות גם טוב לחברה. לא מדובר כבר רק בכסף, אלא כסף שמעורב בעשייה חברתית. אני שמח שהיום, כמו בשנות ה-90, המדינה הבינה את חשיבות מעורבותה במגזר הזה, והחליטה להקים את קרן 'יוזמה' שוב במתכונת שונה, למען העסקים החברתיים בישראל. אני מאמין שבעוד כמה שנים נהפוך בישראל להיות המוחמד יונס של העסקים החברתיים".

עוד השתתפו בביקור: מיכל זימלר מנכ"לית IVN; ג'קי גורן, מנהלת השקעות ב-IVN; עו"ד איציק סבטו, מנהל אגף הקרנות בביטוח הלאומי; יואל בן נון מהמועצה הלאומית לכלכלה במשרד רוה"מ ומאיר שני, לשעבר דירקטור באי.די.בי ושותף-מנהל בפורמולה ונצ'רס.

בן חמו, לוין, זימלר, חנין, גורן וג'וחא / צילום: שירז גרינבאום
 בן חמו, לוין, זימלר, חנין, גורן וג'וחא / צילום: שירז גרינבאום

תאת מגייסת גנרל

האלוף במיל' עמוס מלכא יכהן כיו"ר החברה

3 שבועות אחרי שהודיעה על מינוי מנכ"ל חדש, חברת תאת טכנולוגיות מעדכנת גם על שינוי בעמדת יו"ר הדירקטוריון. אלוף (במיל') עמוס מלכא, שהצטרף לאחרונה לדירקטוריון החברה, מונה לתפקיד היו"ר במקום שמואל וולודינגר, שותף בכיר בקרן פימי, שכיהן בתפקיד מאז שהקרן חזרה לשלוט בחברה ב-2013. תאת, שנסחרת בנאסד"ק ובתל-אביב בשווי של 62 מיליון דולר, פועלת בתחום התעופה האזרחית והביטחונית. כאמור, לאחרונה החליף יגאל זמיר את איציק מערבי בתפקיד המנכ"ל של תאת.

מלכא (63) פרש מצה"ל בשנת 2002 לאחר 31 שנות שירות והתמודדות על תפקיד הרמטכ"ל. במהלך שנות כהונתו היה בין היתר ראש מפקדת חילות השדה וראש אמ"ן. בשנים שלאחר פרישתו שימש מלכא כמנכ"ל וכיו"ר של כמה חברות, ביניהן פלסן סאסא, אלבר, וגם חברת לוג'יק שנסגרה ורוב עובדיה פוטרו. הוא גם היה שותף להקמת שתי חברות - Nyotron העוסקת בתחום אבטחת הסייבר ו-Spire מתחום אבטחת הסייבר והמודיעין.

עמוס מלכא / צילום: איל יצהר
 עמוס מלכא / צילום: איל יצהר