ירושת סמי שמעון נגררת - ותוקעת בניית 10,000 דירות בת"א

עימותים משפטיים מתמשכים בין אלמנת סמי שמעון ובתו לבין מנהל החברה הקודם ■ המנהל, רו"ח פרץ וינקלר, טוען כי המיליארדר המנוח הבטיח לו 12.5% ממניות יכין-חקל, אך האלמנה, שהתגרשה משמעון פיקטיבית לצורכי נוחיות ומיסוי, דוחה את טענותיו

סאגת ירושת המיליארדר סמי שמעון נמשכת: המאבק בין רו"ח פרץ וינקלר, שהיה מנכ"ל החברה ויועצו העסקי הבכיר של שמעון עד לפטירתו ב-2009, לבין אלמנתו אנג'לה ג'וי ובתם אלכסנדרה נעימה, על 12.5% ממניות חברת הנדל"ן יכין-חקל, עבר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. זאת, לאחר שבית משפט בלונדון החליט שאין לו סמכות לדון בתביעתו של וינקלר.

וינקלר תבע לקבל את המניות הללו (12.5%) מתוך 50% מהמניות שקיבלו אנג'לה ואלכסנדרה במסגרת ירושת שמעון. הנרי קאר, השופט שדן בתיק, נזף בוינקלר לאורך פסק הדין וקבע במחצית חודש פברואר כי "גם אם הייתה סוגיה אמיתית בין וינקלר לבין אלכסנדרה שמעון, לא היה זה סביר לברר סוגיה זו בפני בית משפט באנגליה". נגד וינקלר נפסקו הוצאות משפט גבוהות.

בתביעתו המחודשת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, שהוגשה בסוף חודש מארס באמצעות משרד עו"ד ראב"ד מגריזו בנקל ושות', טוען וינקלר כי שמעון הבטיח לו את חבילת המניות הזו במסגרת חברה שווייצרית בשם PLACIDO INVESTMENTS הרשומה באיי הבתולה, שרכשה ב-1991 מההסתדרות ומהסוכנות את חברת המקרקעין יכין-חקל תמורת 45 מיליון דולר.

לטענת וינקלר, אנג'לה שמעון ובתה, וכן פיליפ ארמנד גרומבך, דירקטור בחברת פלסידו ובחברה נוספת של שמעון בשם AINSBURY PROPERTIES, הבטיחו לו כי יעבירו את המניות על שמו - התחייבויות ש"מהן הנתבעים מבקשים להתנער כיום ברגל גסה וללא כל הצדקה בדין".

לטענתו, כאשר שמעון הרגיש בתחילת 2009 שמצבו הבריאותי מידרדר וכאות הוקרה על ניהול קבוצת יכין-חקל, "הוא העניק לוינקלר עוד בחייו 12.5% ממניות פלסידו, מתוך 50.1% מהון מניות פלסידו שבהן החזיק באותו מועד" (שאר המניות ניתנו קודם לכן לאנג'לה - מ"ל). המניות היו אמורות לעבור לחברה פנמית שנמצאת בשליטת וינקלר ושמה ARZAL FINANCE CORP.

מנהל העיזבון הראשון של שמעון, השופט בדימוס גל גוטזגן, התנגד להעברת המניות בנימוק שסמי שמעון הורה עוד בחייו שכל פעולה ברכושו צריכה להיעשות רק אם האמירה בעל-פה מגובה גם בהנחיה כתובה. וינקלר טוען, כי עם התקדמות הליכי מימוש העיזבון הכירה אנג'לה בזכותו לקבל את המניות. לדבריו, אנג'לה ביקשה לסיים את תפקידו של עו"ד גוטזגן, והוא - וינקלר - סייע לה להגיע להסדר פשרה עם מנהל העיזבון לצורך סיום תפקידו, וזאת יחד עם עורכי הדין שעסקו בכך - רם כספי, זאב שרף, יוסי מנדלסון ורמי הדר.

וינקלר הגיש לבית המשפט מסכת של מכתבים ומסרים שלטענתו מבססים את טענתו לפיה אחרי מותו של שמעון גם אנג'לה אשתו הכירה בזכותו לקבל את המניות שהובטחו לו, ואף ביטאה זאת בכתב הוראות שעליו חתמה. עוד הוא טוען, כי נענה לבקשתה של אנג'לה שמעון שלא לנקוט צעדים משפטיים למימוש זכותו למניות כל עוד נמשכו מאמציה להגיע להסדר פשרה לסיום תפקודו של מנהל העיזבון הקודם, וכל עוד התנהל ההליך בבית הדין לענייני משפחה במסגרת תביעתה לאיזון משאבים והכרה בה כאלמנתו של סמי שמעון.

משבוטל מינויו של מנהל העיזבון גוטזגן, מונה במקומו עו"ד שי רייכר, איש אמונה של אנג'לה שמעון (רייכר עבד בעבר במשרד עו"ד ארנון המייצג את אנג'לה ובתה אלכסנדרה נעימה - מ"ל). וינקלר טוען כי עו"ד רייכר הודיע לו כי שמעון ובתה מתנגדות להעברת המניות, בבחינת "הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת".

נציין, כי שמעון עדיין לא הגישה כתב הגנה לתביעת וינקלר, ובתגובה מסרה: "מר וינקלר מסרב להסיק את המסקנות מפסיקות בתי משפט בארץ ובחו"ל בהליכים המופרכים שהוא מגיש. אלו הליכים שכבר זכו לביקורת חריפה מבית המשפט הגבוה באנגליה, אשר קבע כממצא שוינקלר מצטיין בעיקר 'בהעלאת טענות סרק שערורייתיות שאין להן כל בסיס'. לא בכדי הוא חויב בהוצאות משפט של מיליוני שקלים בעת מחיקת ההליכים שהגיש, הוצאות שאותן שילם לאחר שהוצאו צווי מניעה והקפאת נכסים כנגדו בשל ניסיונותיו להבריח את הנכסים שנותרו לו.

"כנראה שוינקלר עוד לא השתכנע שלא ניתן להשיג דבר באמצעות הכפשות חסרות בסיס וסופו כנראה לבזבז את שארית הכספים שהרוויח, וגם את הכספים שיש חשד שהבריח, על הליכי סרק נוספים".

וינקלר מסר בתגובה: "המדובר בתביעה שכל כולה נסמכת על התחייבויות מפורשות של הגב' שמעון ובתה, המגובות במסמכים לרוב שהוכנו ונחתמו על-ידן, אשר כעת הן מנסות להתנער מהן שלא כדין. הואיל והתביעה בישראל עוסקת בקיום התחייבויות אלה, הרי שלעניין זה לא תועיל ההסתמכות על החלטה פרוצדוראלית של בית המשפט באנגליה כדי לחסום את הדרך מדיון בתביעה לגופה".

מסכת נישואים וגירושים פיקטיביים

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", וינקלר חשף בבית המשפט בלונדון מסמכים מפתיעים על מצב היחסים בין אנג'לה וסמי שמעון. השניים, כך על-פי מסמכים מלאס וגאס, מעורבים במסכת נישואים וגירושים פיקטיביים, תוך הטעיית בתי המשפט והתחמקות ממסים בגובה עשרות מיליוני שקלים בהקשר לירושתו, המוערכת בגובה 1.7 מיליארד שקל.

הטענות שהועלו לאחרונה הן שהיורשת אנג'לה ג'וי שמעון התגרשה למעשה משמעון ב-1988, בגירושים שהוסתרו בין השאר כדי שהיא עצמה לא תיפגע באקט הירושה מבחינת מיסוי ותיחשב לאלמנתו ולא גרושתו. כגרושה אזרחית אנגליה היא חייבת מס ירושה בגובה 40%.

הגירושים מאנג'לה, כך נטען, נעשו גם על-מנת שסמי שמעון יוכל להינשא ב-1989 לאישה פורטוגלית בשם מאריה דה דאוז פריירה קבאקו - נישואים פיקטיביים שהסתיימו בגירושים. הנישואים בפורטוגל נועדו לאפשר לסמי שמעון התחמקות ממס וגם לדרוש ממדינת ישראל להכיר בו כמשקיע זר שזכויותיו מוגנות על-ידי אמנות בינלאומיות שישראל חתומה עליהן.

לטענות המושמעות היום יש השלכה בישראל בעיקר על השאלה מיהו בעל השליטה האמיתי במתחמי קרקע חקלאית גדולים במרכז הארץ בהיקף של כ-12 אלף דונם, ומה עתידם. המתחם המשמעותי ביותר הוא בתל-אביב - פרדס יכין-חקל - שנמצא על כ-1,300 דונם בנווה שרת בצפון מזרח תל-אביב ליד קריית עתידים. רק בשטח זה ניתן לבנות 10,000 דירות, שאת שווי המכירות שלהן ניתן להעריך בגובה של 25 מיליארד שקל.

שאלת ההבטחה השלטונית

כמו כן, אנג'לה שמעון נישאה לפני כשנה בכנסיה לגבר נוצרי, בנישואים בעלי אופי נוצרי, ובכך מתעוררת שאלה בעלת משמעות רצינית: גורם "זר", דהיינו מי שאיננו יהודי, שמקבל שליטה על מקרקעין בישראל, חייב לרמ"י חוב כפול: "דמי הסכמה" בגובה 33% משווי הנכס בהעברת זכויות בקרקע, וכן דיווח על אחזקתו ליו"ר מועצת מקרקעי ישראל שבידיו הסמכות לאשר אחזקה זו על-ידי "זר" או לפעול נגד המהלך.

בין רמ"י לבין יכין-חקל מתנהל מזה 6 שנים הליך בבית המשפט המחוזי מרכז בפני השופט אהרון מקובר, בנוגע לגובה הזכויות של יכין-חקל בתמורות מהקרקע. שמעון טען כי קיבל מאריאל שרון ב-1991 "הבטחה שלטונית" על האופי וזכויות הבנייה בחוזי החכירה של יכין-חקל - הבטחה שהוערכה לפני כ-10 שנים כשיפור של כ-100 מיליון דולר בשווי הקרקעות. רמ"י טוענת שאם בכלל ניתנה הבטחה כזו בעל-פה, הרי שמדובר בהבטחה שלטונית שניתנה בחוסר סמכות ולכן היא בטלה ומבוטלת.

עדיין לא ניתנה החלטה בתיק זה ששוויו מאות מיליונים, ואפשרות הפיתוח של הקרקעות הללו תקועה, בין השאר בגלל השאלה של זהות בעלי המניות והשליטה ביכין-חקל, כלומר - תוצאות המאבק בין פרץ וינקלר לבין אנג'לה שמעון ועיזבון סמי שמעון.

נדחתה גם תביעת אחותו של סמי שמעון ל-5% ממניות יכין-חקל

ההתכתשות בין רו"ח פרץ וינקלר לבין אנג'לה ואלכסנדרה שמעון ובתה בקשר לעיזבון סמי שמעון היא חלק ממסכת של דרישות ותביעות של יורשים "קטנים" לנסות ולהגדיל את חלקם בעיזבון, כספים שכונו בשם "מנות". שמעון, כך מסתבר, הותיר כ-100 מיליון דולר ל-67 יורשים "קטנים", שכל אחד מהם קיבל "מנה" של קרוב ל-6 מיליון שקל. חלק מהיורשים טענו כי בית הדין לענייני משפחה הסתמך על מידע שגוי, ואף מטעה, כאילו אנג'לה הייתה עדיין נשואה לסמי שמעון ביום פטירתו, בעוד שלמעשה השניים התגרשו ב-1988.

ל"גלובס" אף נודע, כי לפני כשבועיים נדחתה גם תביעה של קלרין חנוכה, אחותו של סמי שמעון, לקבל 5% ממניות יכין-חקל, וכי בית המשפט שלל את גירסתה כאילו סמי שמעון הבטיח לה את חבילת המניות הזו.

נזכיר, כי אחרי מותו של שמעון הגישה אנג'לה לבית המשפט לענייני משפחה במחוז תל-אביב תביעה נגד העיזבון לאיזון משאבים, לקבלת 50% מכל הרכוש. כלומר, מלבד כ-50% שהחזיקה ביכין-חקל מיום שבו שמעון העביר אותם על שמה, היא דרשה לקבל עוד 25% מהמניות (מחצית מ-50% שהיו רשומות על שם סמי שמעון, שמחציתם ירושה לבת המשותפת אלכסנדרה), כשהמשמעות היא קבלת שליטה מוחלטת ביכין-חקל. בתביעה הצהירה אנג'לה כי היא וסמי "שניהם יהודים", וכי "הייתה נשואה לסמי במשך 31 שנים עד לפטירתו".

בית המשפט לענייני משפחה קבע כי אנג'לה היא "אזרחית ותושבת אנגליה", וקיבל את עמדתה. לגבי הבעלות על חברת פלסידו השולטת ביכין-חקל נקבע: "המניות בחברה זו היו בבעלות סמי ואנג'לה בחלקים שווים, לפיכך אין צורך לאזן בין הזכויות כי הצדדים כבר ערכו איזון כזה".

מנהל העיזבון באותו זמן, השופט בדימוס גל גוטזגן, פנה בשם העיזבון לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. ערכאה זו קיבלה את עמדת אנג'לה שמעון ואת פסיקת בית המשפט לענייני משפחה, ופסקה לטובתה 50% מסך נכסיו האדירים של סמי שמעון ברחבי העולם.

התחתן עם אישה פורטוגלית

בעקבות פרסום טענותיו של וינקלר על הגירושים של סמי שמעון מאנג'לה, נישואיו לאשה הפורטוגלית מאריה דה דאוז פריירה קבאקו והגירושים ממנה - מהלכים שאנג'לה טענה כי היו פיקטיביים ונעשו מטעמי נוחות ומיסוי - דרשו חלק מהיורשים ה"קטנים" לבטל את הפסיקה הקודמת לטובת אנג'לה שמעון, כנראה מתוך תקווה לשנות לטובתם את גובה ה"מנה" מהעיזבון.

השופטת שפרה גליק דחתה את התובענה לביטול פסק הדין הקודם, וקבעה: חברי קבוצת 67 "היורשים הקטנים" אינם בעלי אינטרס כלשהו בעיזבון, שכן קיבלו את החלק שצווה להם בירושת סמי שמעון. השופטת קבעה כי הם חתמו על "כתב סילוק וויתור כי אין להם עוד עניין בעיזבון... גם אם נניח היו זוכים באופן היפותטי, לא היה בכך בכדי לשנות ו/או להגדיל את מנתם".

בהחלטת השופטת גליק נאמר, שבידי מנהל העיזבון, עו"ד שי רייכר, יש חו"ד של פרופ' שחר ליפשיץ התומכת בעמדתו, ובה נאמר כי "משעה שנישאה אנג'לה לסמי בישראל כדת משה וישראל ומעולם לא נוהל הליך גירושים כדת משה וישראל ולא ניתן גט, יש לראות כי אנג'לה הייתה נשואה למנוח סמי שמעון עד יום מותו".