מכת מדינה: חוקים ללא אכיפה

חוק שעבר כל-כך הרבה שלבים ואינו מלווה באכיפה יעילה, הוא בבחינת מילה מתה

אופניים / צילום: מירב מורן
אופניים / צילום: מירב מורן

לפני כחמש שנים דחה בג"ץ בקשה של הרשויות המקומיות להתיר שימוש במפוח עלים. התקנות למניעת מפגעים אוסרות את השימוש בכלי זה, שהדציבלים הגבוהים שהוא מפיק יוצרים רעש בלתי נסבל. כמו כן, מפוח אחד מזהם אוויר כמו 11 כלי רכב ביחד.

אבל הנה, הפלא ופלא, השימוש במפוח עלים ברשויות המקומיות נמשך, ממש כמו תקנות וחוקים אחרים שמופרים בריש-גלי ובאין מפריע.

דוגמאות? רוכבי אופניים רבים מתעלמים מנתיבים המיועדים להם ומדוושים בין עוברים ושבים, חלקם קשישים וילדים. אופניים חשמליים, החייבים על-פי חוק לנוע בכבישים בלבד, חולפים ביעף במדרכות ומסכנים את שלומם של הולכי הרגל שפעם חשבו כי המדרכה היא השטח הסטרילי שלהם. התרגלנו לנהגים העוברים מנתיב לנתיב ללא איתות, אפילו לנהגים שחוצים צמתים באור אדום.

למה זה קורה? הסיבה העיקרית היא מחסור בכוח-אדם בגורמי האכיפה. מה לעשות שבישראל חוקים ותקנות מאושרים בשיטת הסרט-נע ובייצור המוני - אך ללא תקציב אכיפה ייעודי, התומך באכיפת כל תקנה ותקנה.

 

כדאי להציץ מה קורה בתחום האכיפה במדינות כמו ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות. בארה"ב, למשל, נכנסה השנה לתוקף תקנה של ה-FDA (רשות פדרלית למזון ותרופות), לפיה מכונות אוטומטיות לחטיפים וסוג מזון שונים יחויבו להציג באופן ברור וקריא את מספר הקלוריות ורכיבים נוספים בכל מוצר. כמה ארגוני אזרחים הגישו התנגדות לתקנה החדשה, בטענה כי 38 מיליון דולר לשנה שה-FDA הקצה לצורכי אכיפת התקנה, נראו להם כסכום גבוה מדי.

בתשובתו, הסביר ה-FDA כי הוצאה זו תתקזז במשך 20 שנה, זאת מאחר שמחקרים הוכיחו כי התקנה החדשה תניע צרכנים לבחור במוצרים הבריאים יותר. וכך, במשך תקופה של 20 שנה, תרד התחלואה, וייווצר חיסכון של 7.5 מיליארד דולר בהוצאות בריאות, שיקזז גם את הסכום שיועד לאכיפה.

ככה זה בארה"ב ובמדינות אחרות בעולם המערבי: אי-אפשר לחוקק חוק ולתקן תקנות בלי שיכללו תקציב ייעודי לאכיפה.

כאן, בעוד פחות מחודש (ב-18.5.16), נכנסות לתוקף תקנות חדשות בתחום התעבורה. החל ביום זה יוכלו לרכוב על אופניים חשמליים רק בני 16 ומעלה. שלושה חודשים לאחר מכן תיכנס לתוקף תקנה המגבילה מהירות הנסיעה של קורקינט חשמלי ל-12 קמ"ש ואת גיל המשתמשים בו ל-16 ומעלה. נוסף לכך יישא כל קורקינט חשמלי תווית סימון, הכוללת מספר סידורי ונתונים נוספים כמו המהירות המרבית ומשקל מרבי של המשתמש. והכי חשוב: הנסיעה בקורקינט תותר רק בכביש, לא על גבי מדרכה. 

והאכיפה? נשאיר לכם לדמיין איך זה ייראה בשטח. חוק שעבר כל-כך הרבה שלבים ואינו מלווה באכיפה יעילה, הוא בבחינת מילה מתה. לתופעה קשה זו יש השלכות נוספות, שהעיקרית שבהן היא התחושה כי נוצר סדק חמור במושג "מדינת חוק".

■ הכותב הוא מרצה לשיווק באוניברסיטת אריאל.