מועדים לשמחה: התגלו שלושה גנים המשפיעים על רמות אושר

התוצאות מתבססות על נתונים בינלאומיים מכ-298 אלף איש ■ לטענת החוקרים, שלושה הגנים הללו הם רק קמצוץ קטן מן המערך הגנטי המשפיע על האושר שלנו

חופשה משפחתית / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
חופשה משפחתית / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

צוות חוקרים מארה"ב ומהולנד מדווח על גילוי שלושה גנים האחראים על ההבדל ברמות האושר שעליהן מדווחים אנשים. המחקר פורסם בכתב העת Nature Genetics.

התוצאות מתבססות על נתונים בינלאומיים מכ-298 אלף איש. בנוסף לשלושה הבדלים גנטיים המשפיעים על רמות אושר, נמצאו גם שני גנים המנבאים דיכאון, וכן נמצא חפיפה ביניהם - מי שחסרו את הגנים המנבאים אושר, היו גם בעלי הסיכון הגבוה ביותר לשאת את הגנים המנבאים דיכאון.

לטענת החוקרים, שלושה הגנים הללו הם רק קמצוץ קטן מן המערך הגנטי המשפיע על האושר שלנו, אך לדבריהם באותה שיטה שזוהו שלושה הגנים הללו, ניתן לזהות רבים נוספים. כיום, כשעריכת גנים הופכת יותר ויותר פשוטה ומתבצעים אף מחקרים ראשונים בהנדסה גנטית של תאי גזע עובריים, החיפוש אחר הגנים שיכולים להפוך את כולנו לשמחים ומאושרים, נראה מלהיב עוד יותר.

יצויין כי מבחינה מחקרית אין אפשרות לשלול על פי מחקר זה כי הגנים הללו משפיעים רק על הרצון לדווח על אושר, ולא על האושר עצמו. כמו כן ייתכן שהגנים הללו משפיעים על משהו אחר שהוא בעצמו גורם אובייקטיבית לאושר, כמו למשל בריאות או אינטליגנציה. אולם, קשרים כאלה לא זוהו במחקר.

ה-40% החשובים

העובדה שהאושר הוא בעל רכיב גנטי ידועה כבר שנים לא מעטות. מחקרים קודמים שהשוו את רמות האושר של תאומים זהים ולא זהים, כולל תאומים שהופרדו בלידתם, גילו השפעה גנטית לא זניחה על רמות האושר שאליהן יכול אדם להגיע. כלומר, שני אנשים שעברו חיים דומים מאוד יכולים להיות מאושרים או אומללים ברמות אחרות לחלוטין, תלוי עם אילו קלפים גנטיים הם נולדו.

החוקרים טוענים כי ההשפעה הסביבתיות אחראיות ל-50% מההבדלים הבין אישיים ואילו ההשפעה הגנטים אחראית ל-50% הנותרים. עם זאת, כשמדברים על "השפעה סביבתית" הכוונה אינה דווקא לזכייה בלוטו או למציאת הנפש התאומה שלכם - אירועים כאלה, חיצוניים לגמרי, אחראים רק ל-10% מהאושר. כשאנחנו מתרגלים אליהם, אנחנו לרוב חוזרים במהרה פחות או יותר לאיזה שהוא רף אושר בסיסי של אושר שמאפיין אותנו, לטוב ולרע.

אז מהיכן מגיעים יתר ה-40% של הבדלים ברמות האושר של אנשים שונים, אם לא מגנטיקה ולא מאירועי סביבה? ד"ר סוניה ליובומריסקי מאוניברסיטת קליפורניה טוענת כי זהו אושר שמקורו בתפיסת עולם אישית ובהרגלים אישיים. ואלה, מקורם אינו גנטי? רק חלקית, היא טוענת. חלקם הרגלים שהתקבעו בנו בשל נסיבות חיינו, אך לאו דווקא בגלל האירועים הגדולים.

כיוון שכך, הרגלים אלה הם ניתנים לשינוי, לדעתה. ניתן לתרגל חשיבה חיובית ולשנות הרגלי יומיום שמאמללים אותנו, וכך לשפר את רף האושר הבסיסי שלנו, גם בלי לעבור עריכה גנטית.